Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus

Tutkinto:
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Opintopolkujen ajoitukset

Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Opintopolkujen ajoitukset

Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Opintopolkujen ajoitukset

Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Opintopolkujen ajoitukset

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.10.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 07.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • OSKIMOK24
    Kirjaston moniosaajat
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä 
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet 

Sisältö

- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tarkentuu opetuksen alussa

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät
- työelämäyhteistyö (vieraileva luennoija)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opintojakso sisältää lähiopetustuntien lisäksi itsenäisiä tehtäviä sekä ryhmä / pari tehtäviä.
Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet

Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Tapaamiset:
Opetus verkossa
25.9. klo 8.30 -11
9.10. klo 8.30 -11
30.10. klo 8.30 -11
27.11. klo 8.30 -11

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS Learning kurssipohja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Johnny Långstedt
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus. (E-kirja Turku AMK:n Finnassa)

Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä menetelminä ovat johdatukset, työpajat, harjoitukset, ja kokeilut. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä opiskelijan oman tutkimus- tai kehittämisaiheen parissa, johon liittyy tehtäviä jotka aiheeseen, tietopohjaan, tutkimus- tai kehittämiskohteeseen, ja eettiseen luotettavaan raportointiin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävien kautta.

Opintojaksolla kestävään kehitys on keskiössä luotettavan tiedon merkityksellisyydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 2270 h (1 op= 27 h).

Sisällön jaksotus

Kehittämistehtävä-opintojakso linkittyy tutkimus-ja kehittämismentelmät -opintojaksoon. Kehittämistehtävä opintojakso kokoaa menetelmäjakson asiat yhteen kirjalliseen muotoon, joita opiskelija rikastaa innovaationäkökulmalla itsenäisesti työskennellen annetun aineiston pohjalta.

Turkimusmentelmä opintojakson lähitapaamiset ovat pe 13.9. klo 9.15-16, pe 11.10. klo 9.15-16, pe 8.11. klo 9.15-16, ja pe 29.11. klo 9.15-16.

Näissä aiheet ovat:
- Tutkiminen ja kehittäminen prosessina ja tekstiraporttina
- Aihe ja tiedollinen pohja
- Tutkimukselliset ja toiminnalliset menetelmät
- Aineiston analyysi ja tulkinta
- Eettinen tutkimus ja kehittäminen

Kehittämistehtävän erillinen aihe on
- innovaatiotoiminta

HUOM! Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa. Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi noudattelee Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -ointojakson arviointia.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 08.06.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.

Sisältö

• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, Optima, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelutaidot
• Opiskelija osaa suunnitella opintonsa ja tunnistaa opiskelutaitojensa ja ajanhallinnan kehittämistarpeita.
• Opiskelija tuntee ja ymmärtää innovaatiokompetenssit.
• Innovaatiokompetenssien avulla opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa korkeakouluopinnoissa ja asiantuntijana kehittymisessä.
HOPS
• Opiskelija osaa oppimissuunnitelman pohjalta päivittää henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa.

Sisältö

Opiskelutaidot
o oman opintopolun mahdollisuuksien tunnistaminen
o aikataulussa pysyminen
o palautteen antaminen ja vastaanottaminen
o puheeksi ottaminen ja tuen hakeminen eri ohjaustahoilta
o opiskelijana kehittyminen
HOPS
o osaamispolut
o harjoittelu (harjoittelupaikan merkitys urasuunnittelussa, harjoittelupaikan hakeminen, toteutumisen arviointi)
o työelämätaidot
o ammatti-identiteetin vahvistuminen
o urasuunnittelun merkitys
o kehityskeskustelu
o kansainvälisyys osana opintoja

Arviointi
hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

• Opiskelija kehittää näkemystään ammatillisesta osaamisestaan ja urasuunnitelmistaan.
• Opiskelija osaa arvioida innovaatiokompetenssiensa kehittymistä.
• Opiskelija ymmärtää monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyden merkityksen omalla ammattialallaan

Sisältö

o opinnäytetyö
o innovaatiokompetenssit -itsearviointi
o kehityskeskustelu
o HOPSin päivittäminen
o osaamispolut
o harjoittelu
o monikulttuurisuus ja oma kansainvälistyminen (vaihto-opiskelu, harjoittelu ulkomailla, kotikansainvälistyminen)

Arviointi
hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 03.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Lasten ja nuorten aineistojen tuntemus
Elävän satutunnin menetelmät
Lasten ja nuorten tavoittaminen

Oppimateriaalit

Vapaavalintainen lasten ja/tai nuorten kirjallisuus
Mäkelä, M. 2015. Kirjavinkkarikirja. Uudistettu laitos. Helsinki: Avain.
Materiaalit Itslearningissa

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tekemällä oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 135 h
Aineistojen tuntemus: luetaan ja vinkataan kirjallisuutta ja muita aineistoja, tästä ennakkotehtävä
Lasten ja nuorten tavoittaminen: suunnitellaan lasten tai nuorten kirjastokäynti
Elävän satutunnin menetelmät: harjoitellaan satutunnin pitämistä

Sisällön jaksotus

Lasten ja nuorten aineistojen tuntemus
Elävän satutunnin menetelmät
Lasten ja nuorten tavoittaminen

12.9. klo 9.00-12.00 KAMPUKSELLA
12.9. klo 13.00-16.00 KAMPUKSELLA
10.10. klo 9.00-12.00 KAMPUKSELLA
25.10. klo 13.00-16.00 VERKOSSA

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aineistojen tuntemus 40%
Lasten ja nuorten tavoittaminen 30%
Elävän satutunnin menetelmät 30%

Arvioinnissa kerätään eri tehtävistä pisteitä.
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti = arvosana 5.

Hylätty (0)

Opiskelija on suorittanut alle puolet opintojakson tehtävistä. Kerättyjä pisteitä 0-4 p.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

5-6 pistettä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

7-9 pistettä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

10 pistettä

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa

Sisältö

Monilukutaidot 
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen

Oppimateriaalit

https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h
Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h

Sisällön jaksotus

Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 19.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Riikka Kulmala
Ryhmät
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintasuunnitelman
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
- nimetä ja kuvata yrityksen kärkiasiakkaat ja asiakassegmentit
- määritellä ja kuvata asiakaslähtöisesti suunnitellun tuotteen tai palvelun
- tuottaa yrityksen kohderyhmälle kehitetyn tuotteen markkinointimateriaalia.

Sisältö

- Segmentointi
- Markkinointisuunnitelma
- Brändäys
- Marketing mix

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit oppimateriaaliin löytyy opintojakson ITSlearning-ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia:


- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pienryhmätyöt ,
Yksilötehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 12-16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Oppimistehtävät:
Pienryhmätehtävä (markkinointisuunnitelma sisältäen markkinointimateriaalit)
Opiskelu Zoom-ympäristössä
Itsenäinen opiskelu

Sisällön jaksotus

Opintojakso on 5 op:n laajuinen, joten opintojakson työmäärä vastaa 135 h työskentelyä.


Opintojaksolla tehdään yhteistyötä yritystoiminnan opintojakson kanssa.

Sisällöt:
- Segmentointi
- Markkinointisuunnitelma
- Brändäys
- Marketing mix

Ajoitus:


17.9 klo 13-16.00
21.10 klo 13-16.00
18.11 klo 13-16.00
19.11 klo 13-16.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSlearning ympäristö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet ja arviointimenetelmät ilmoitetaan kurssin alkaessa

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Sisältö

- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä lähituntientien menetelminä ovat johdatukset, keskustelut ja ideapajat. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä, johon liittyy vertaispalaute sekä ryhmätyöskentelyä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävissä.

Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 127 tuntia oppimistyötä

Sisällön jaksotus

Opintojakso muodostuu seuraavista elementeistä
- lähitapaamiset (pe 6.9 klo 13-16, to 3.10. klo 13-16, pe 4.10. klo 9.15-12, ja pe 1.11. klo 9.15-12)
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät
- väliraportti
- loppuarviointi

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, jolla pyritään kattamaan kaikki osa-alueet
- osallistuminen ja aktiivisuus kontaktitunneilla
- opintojakson aikataulujen noudattaminen
- oppimistehtävien ohjeiden seuraaminen
- aktiivisuus ryhmätehtävissä
- laadukkuus ja oma-aloitteisuus itsenäisissä tehtävissä

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 14.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen

Sisältö

- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet

Oppimateriaalit

- Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)

Sekä ITSlearning -oppimisympäristössä mainitut muut aineistot.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen

Sisällön jaksotus

Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Lähiopetus:
5.9. klo 13-16 - minä ohjaajana, ohjaustilanteen suunnittelu ja arviointi
6.9. klo 9-12 - oppimisteoriat ja kirjaston eri kohderyhmät ohjaustilanteessa
4.10. klo 13-16 - esiintyminen ohjaustilanteessa
31.10. klo 9-12 - ryhmätöiden esitykset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = 5 p
2 = 6 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = 7-8 p
4 = 9-10 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = 11 p

Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan ammatillista kehittymistä. Opiskelija määrittelee kehittämistavoitteensa harjoittelulle ja arvioi olemassa olevaa osaamistaan kehittämistavoitteiden mukaisesti. Harjoittelun osaamisalueina ovat yritys – ja liiketoimintaympäristö asiakasosaamisineen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä kehittämistavoitteensa harjoittelulle
- osaa raportoida ja arvioida osaamistaan kehittämistavoitteiden mukaisesti
- osaa toimia yritys – ja liiketoimintaympäristöissä asiakaslähtöisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Jari Leppihalme
Ryhmät
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy johdon laskentatoimeen ja sen tehtäviin. Opintojakson suoritettuaan hänellä on perusvalmiudet tuottaa ja hyödyntää laskentainformaatiota. Hänellä on valmiudet osallistua yrityksen päätöksentekoa tukevien laskentajärjestelmien käyttämiseen ja kehittämiseen.

Sisältö

- Sisäinen ja ulkoinen laskentatoimi
- Johdon laskentatoimen perusongelmat ja laskentatoimen systematiikka
- Yrityksen talousprosessin peruskäsitteet
- Katetuottolaskennan perusteet ja hyväksikäyttö
- Yrityksen taloudellisuus ja kannattavuus
- Budjetoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Jormakka, Koivusalo, Lappalainen & Niskanen 2021. Laskentatoimi. Edita.
Opettajan luentomateriaali ja tehtävät.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit kampuksella
Itsenäinen työskentely ja etätehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

8.5.2025. Uusinnoista sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tehtäväperustainen, tietojen ja taitojen käytännön soveltamista korostava menetelmä.
Läsnäolo kontaktitunneilla välttämätöntä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu
Etätehtävät
Tentti

Yhteensä 133 h

Sisällön jaksotus

Sisältö:
Ulkoinen ja sisäinen (johdon) laskentatoimi
Katetuottolaskenta
Hinnoittelumenetelmät
Toiminnan taloudellinen suunnittelu ja tarkkailu, budjetointi ja budjettiseuranta

Ajoitus: Keväällä 2025 lukujärjestyksen mukaan. Kontaktiopetus 5*4 h = 20 h. Kontaktiopetuskertojen välissä vapaaehtoinen tehtäväohjaus Teamsissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
Etätehtävät 50 %
Tentti 50 %
Arvosanan korottaminen mahdollista vain uusintatentillä, ei korvaavia etätehtäviä.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä idean pohjalta toteuttamiskelpoisen tuotantosuunnitelman 
- markkinoida tapahtumaa
- toteuttaa tapahtuman ja toimia osana tuotantoryhmää
- arvioida toteutettua tapahtumaa

Sisältö

- Tapahtuman järjestäminen ja markkinoiminen kirjastoympäristössä 
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen tapahtumatuotannossa

Oppimateriaalit

- Juntunen A, ja Saarti J. 2014. Ulos kirjastosta - kirjaston markkinointivietintä. Avain.
- Huhtaniska, T., Tirronen, J., Turunen, J., Asikainen, A., Ahlavuo, H., & Heinonen, J. (2019). Faktaa ja fiilistä tapahtumatuottajalle. Edita Publishing Oy.
- Vallo. H ja Häyrinen Eija. 2014. Tapahtuma on tilaisuus - tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen

Oppimateriaali tarkentuu opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

raportti, ryhmätehtävät, yksilötehtävät.
Tehtävistä kerrotaan tarkemmin opintojakson ensimmäisellä kerralla ja niistä tulee tiedot myös opintojakson Itslearning-alustalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen. Työelämäyhteistyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).

Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat kirjastoon sopivan tapahtuman. Kurssilla keskitytään vahvasti myös tapahtuman markkinointiin.

Sisällön jaksotus

Opiskelija osallistuu tapatuman ideointiin, suunnitteluun, markkinointiin, toteutukseen ja arviointiin. Tapaamme verkossa.

Opetuspäivät ovat:
10.9. verkossa klo 8:30-11
8.10. verkossa klo 8:30-9:45
25.10. verkossa 8:30-11
28.11.tapathtuman järjestäminen klo 9-16

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

h-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.10.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Olli Virtanen
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia tiedonhakumenetelmiä
- käyttää erilaisia tiedonhakupalveluja.
- toteuttaa asiakaslähtöisen tiedonhaun.

Sisältö

Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
Tiedonhaku
Erilaiset tiedonlähteet
Tiedonlähteiden arviointi

Oppimateriaalit

Tiedonhankinnan perusteet -kurssin oppimateriaalit:
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Tiedonhakuharjoituksilla on keskeinen rooli oppimisessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedonhakuharjoituksia kirjastotietokannoissa
Tiedonhaun tekniikka
Toimeksianto, raportti
Asiakkaan tiedontarpeeseen ja lähdekriittisyyteen liittyvät tehtävät
Tiedonhaun perusteet -kurssi (huom: oma verkkokurssi Itslearningissä): 1 op
Tiedonhankinnan opettaja on informaatikko Olli Virtanen

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset:

25.9. klo 13-16 Tiedonhaun tekniikkaa; asiakaslähtöinen näkökulma tiedonhaussa
9.10. ko 13-16 Asiasanastot; kirjastotietokannat Suomessa
30.10. klo 13-16 Kaunokirjallisuus ja tiedonhaku
27.11. klo 13-16 Ryhmätehtävät. Lähdekritiikki

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätehtävät, tiedonhankinnan perusteet -osio, harjoitukset

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi 20%
Tiedonhakutoimeksianto 30%
Muut harjoitustehtävät ja raportit 50%

Hyväksytty/hylätty -astekolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä. Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Johnny Långstedt
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen. 
Opiskelija 
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen. 

Oppimateriaalit

Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus. (e-kirja saatavilla Turku AMK:n Finnassa)

Tarkempi aineisto julkaistaan ITS alustalla
.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista. Lähituntien keskeisinä menetelminä ovat johdatukset, työpajat, harjoitukset, ja kokeilut. Opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä opiskelijan oman tutkimus- tai kehittämisaiheen parissa, johon liittyy tehtäviä jotka aiheeseen, tietopohjaan, tutkimus- tai kehittämiskohteeseen, ja eettiseen luotettavaan raportointiin. Lisäksi opintojaksoon käytetään vertaisarviointia.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävien kautta.

Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähitapaamisista pe 13.9. klo 9.15-16, pe 11.10. klo 9.15-16, pe 8.11. klo 9.15-16, ja pe 29.11. klo 9.15-16, joiden lomaan sijoittuvat yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät

- Tutkiminen ja kehittäminen prosessina ja tekstiraporttina
- Aihe ja tiedollinen pohja
- Tutkimukselliset ja toiminnalliset menetelmät
- Aineiston analyysi ja tulkinta
- Eettinen tutkimus ja kehittäminen

Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla noudatetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, mikä tarkoittaa että arviointi kohdistuu kaikkiin opintojakson osiin

- läsnäolo ja aktiivisuus lähitunneilla
- aikataulujen ja ohjeiden noudattaminen
- oppimistehtävät sekä ryhmässä että itsenäisesti

Hylätty (0)

Annettuja tehtäviä ei ole tehty riittävällä tasolla tai läpäistäviä testejä ei ole tehty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja/tai reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tuotoksissa osoitetaan osin menetelmien ja kurssisisältöjen osaamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja on osallistunut aktiivisesti työskentelyyn ja/tai reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksissa osoitetaan menetelmien ja kurssisisältöjen hyvää osaamista ja soveltamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tapaamisiin ja työskentelyyn sekä edistänyt ryhmän toimintaa omilla ajatuksilla ja oivalluksilla. Lisäksi opiskelija on reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja/tai ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy menetelmien syvällisempää osaamista, soveltamista ja oivaltavuutta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Mikko Niskanen
  • Riikka Kulmala
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kehittänyt osaamistaan joillakin hänelle tärkeillä työelämätaitojen aloilla, joita voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Organisaatioiden rakenteeseen, ilmapiiriin ja kehittämiseen liittyvät taidot sekä strateginen johtaminen
- Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
- Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
- Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
- Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
- HR-tehtävät, kuten rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla

Sisältö

Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, ja osoittaa osaamisensa erilaisilla suoritteilla, joita voivat olla raportit, esseet, esitykset, tai omalle työpaikalle tehtävät, aiheeseen liittyvät materiaalit tai suoritteet, kuten perehdyttämismateriaalit, opetusmateriaalit tms. Lisäksi kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.

Oppimateriaalit

Opiskelijat hakevat oman suunnitelmansa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelijat työskentelevät 5 hengen ryhmissä, joissa perehtyvät annettuihin aihepiireihin, lukevat kirjallisuutta, pitävät lukupiirejä (4 kpl)
Lukupiiriohje löytyy Its:tä.

Viimeisenä kontaktipäivänä ryhmät opettavat annetun teeman koko kurssille. Ryhmä suunnittelee oppimistapahtuman ja tekee fasilitointisuunnitelman jonka opettaja hyväksyy etukäteen (2 viikkoa ennen opetusta eli 15.11. mennessä). Aikaa 1h/ryhmä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmittäiset alustukset aihepiireittäin
Ryhmätyöt
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 10 op = 270h opiskelijan työtä

Kontaktiopetus 4 x 3h = 12h
Ohjauskeskustelut valmistautumisineen 2h
Lukupiirit ja ryhmätyöt 4 x 3h=12h
Itsenäinen työskentely - materiaalin etsiminen, lukeminen, kirjoittaminen 244h
Itsenäiseen työskentelyyn varataan syksyllä (13 viikkoa) = 19h/viikko

Sisällön jaksotus

5.9.24
Aloitus ja työskentely opintojaksolla (Riikka ja Mikko).
Erilaisuuden johtaminen (Mikko)

6.9. - 27.11.
Lukupiirit ja henkilökohtaiset tapaamiset (Mikko, Teams)
Lukupiirien ohjaus (Riikka, Teams)

28.11. Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot (Riikka)

29.11. 9:15 - 12:00 Ryhmien 1 ja 2 esitykset (Organisaatiot ja Johtaminen)
29.11. 13:00 - 16:00 Ryhmien 3 ja 4 esitykset (Tiimit ja HR)

Lukupiirien aikataulu:
1. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 30.9.
2. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.10.
3. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 31.10.
4. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.11

Fasilitointisuunnitelma palautettava 15.11. mennessä

Yksilötyönä tehtävä referaatti palautettava 1.12. mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

Lukupiirin referaatti (yksilötehtävä) 50% arvosanasta
Lukupiirien muistiot (ryhmätehtävä) 25% arvosanasta
Fasilitointi ja esitys (ryhmätehtävä) 25 % arvosanasta

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen tai ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ryhmätöissä teemaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eikä asia välity täysin tehtävästä.
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Itsereflektio puuttuu
Opetus luennointia, muu fasilitointi puuttuu tai ei toimi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö melko hyvin.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Lähteitä on käytetty ja ne on merkitty asianmukaisesti.
Opetus on fasilitoitu osallistavasti ja toimivasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä on tuotu esille keskeinen asiasisältö kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta
Lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti ja lähteet on merkitty asianmukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä johdonmukaisesti perustellen.
Kirjallinen työ selkeä ja looginen.
Opetus ja fasilitointi on toteutettu monipuolisesti ja perustellusti, aiheet käsitelty kattavasti

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 21.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 35

Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Laura Nurminen
  • COS Opettaja
  • Vilhelmiina Valonen
Ryhmät
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa  analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa  käyttää kielenhuollon oppaita oman viestintänsä tukena
- tunnistaa erilaiset puheenvuorolajit ja argumentoinnin keinot
- osaa  arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa  kehittää viestintäänsä saamansa palautteen perusteella ja antaa rakentavaa palautetta
- osaa  arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan
- tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat
- tuntee yhteisöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet.

Sisältö

1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
 
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä
- sisäinen ja ulkoinen viestintä

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali ja opettajan materiaali Itslearning-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, itsearviointi ja vertaispalaute.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla lähiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää ja vaikuttaa opintojakson arvosanaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja sekä kulttuurista kestävyyttä, joita tarvitaan alan työtehtävissä.
Opiskelija tutustuu ennen tunteja tunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opiskelija tekee annetut ennakkotehtävät ennen aihetta käsittelevää oppituntia.
Opintojaksolla tehdään yksilöharjoituksia sekä ryhmäharjoituksia erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät seuraavilta alueilta:
kielenhuolto
kirjoittaminen
puheviestintä

5 opintopistettä tarkoittaa noin 130 tuntia opiskelijan työtä, johon sisältyy oppitunnit ja itsenäinen työskentely.

Sisällön jaksotus

Työyhtesiöviestinnässä perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Asiatyylin tunnuspiirteet ja asiatyylinen kirjoittaminen
Työelämän puheviestintätilanteet
Omien viestintätaitojen arviointi
Palautteen anto ja vastaanotto


Opiskelijan tulee osallistua opintojaksototeutuksen aloitukseen, jossa käydään läpi tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään taitavaa tai äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso perustuu jatkuvaan arviointiin. Verkossa tehtävät tehtävät, lähituntien itsenäiset ja ryhmätehtävät, puheviestinnälliset osuudet.
Arviointikriteerit esitellään opintojakson alussa.

Arvioitavat tehtävät:
arvioitava teksti 0 - 3 p.
kielenhuollon testi 0 - 3 p.
puhe-esitys 0 - 3 p.

Koti- ja tuntitehtävistä voi saada kokonaisarviointiin pisteitä yhteensä 0 - 3 p.

Opintojakson arvosana
Tehtävistä saadut pisteet

0
0–3 p.

1
4–5 p.

2
6 p.

3
7–8 p.

4
9–10 p.

5
11–12 p.

Hylätty (0)

Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.

Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjaston moniosaajat
Opettaja
  • Suvi Pukero
  • Kati Haanpää
  • Taru Lehtinen
Ryhmät
  • OSKIMOK24
    Kirjaston moniosaajat

Oppimateriaalit

- Juntunen A, ja Saarti J. 2014. Ulos kirjastosta - kirjaston markkinointivietintä. Avain.
- Huhtaniska, T., Tirronen, J., Turunen, J., Asikainen, A., Ahlavuo, H., & Heinonen, J. (2019). Faktaa ja fiilistä tapahtumatuottajalle. Edita Publishing Oy.
- Vallo. H ja Häyrinen Eija. 2014. Tapahtuma on tilaisuus - tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen

Oppimateriaali tarkentuu opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

ryhmätehtävät, yksilötehtävät.

Tehtävistä kerrotaan tarkemmin opintojakson ensimmäisellä kerralla ja niistä tulee tiedot myös opintojakson Itslearning-alustalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen, työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).

Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat kirjastoon sopivan tapahtuman. Kurssilla keskitytään vahvasti myös tapahtuman markkinointiin.

Sisällön jaksotus

Opiskelija osallistuu tapatuman ideointiin, suunnitteluun, markkinointiin, toteutukseen ja arviointiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä toteuttamiskelpoisen tuotantosuunnitelman
- markkinoida tapahtumaa
- toteuttaa tapahtuman ja toimia osana tuotantoryhmää
- arvioida toteutettua tapahtumaa

Tapaamme verkossa

Opetuspäivät ovat:
10.9. verkossa klo 8:30-11
8.10. verkossa klo 8:30-9:45
25.10. verkossa 8:30-11
28.11. verkossa klo 9-16

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

h-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Johnny Långstedt
Ryhmät
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa nimetä yrityksen toimintaan liittyviä riskejä ja keinoja joilla niiltä voi suojautua. Hän osaa selostaa kotimaisen kansantalouden keskeiset toimijat, mekanismit ja lainalaisuudet. Hän osaa arvioida kokonaistaloudellisten järjestelmien ja taloudellisten suhdanteiden vaikutuksia yrityksen toimintaan.

Sisältö

- Liiketoiminnan peruskäsitteet
- Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
- Kansantalouden peruskäsitteet ja toimintamekanismit
Sisältö täsmennetään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin avausinfossa. Materiaalia It's alustalla ja opiskelijat etsivät itse aktiivisesti kurssin tavoitteita tukevaa materiaalit oman oppimisensa tueksi.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-oppiminen (materiaalit, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin avausinfossa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Monimuoto-oppiminen (materiaalit, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)

Sisällön jaksotus

Opiskelija tuntee yritystoimintaa sekä yritysten ja yrittäjyyden merkityksen. Opiskelija hallitsee yritystoimintakehittämiseen liittyvät työkalut ja ymmärtää yritystoiminnan keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan ja osaa nimetä yrityksen toimintaan liittyviä riskejä ja keinoja joilla niiltä voi varautua. Opiskelija tuntee oman alansa merkityksen yrityksille ja omat mahdollisuutensa yrittäjänä alallaan ja ymmärtää alansa yrittäjyyden merkityksen kansantaloudelle.

Neljä lähitopetuskertaa. Muuten opiskelu tapahtuu itslearning-ympäristössä ja ryhmätyöskentelynä lähiopetuksen välillä.

27.8 13:00 - 16:00 Kurssin intro ja johdanto talouteen (Henrik muunto byod EDU_3002)
16.9 9:00 - 12:00 Arvon tuottaminen (Teoriatila LEM_A313)
17.9 9:00 - 12:00 Yritys ja sen perustoiminnot (Teoriatila LEM_A313)
22.10 13:00 - 16:00 Riski- ja sidosryhmäanalyysi (Henrik muunto byod EDU_3002)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
Opintojakso arvioidaan arvosanoilla, Hylätty tai 1-5 ja koko opintojakson arvosanan perustuu kaikkien oppimistehtävien arvosanojen keskiarvoon:
- kaikista oppimistehtävistä täytyy saada arvosanaksi vähintään 1

Hylätty (0)

Tehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa osaamisissa olevan selviä puutteita TAI kaikkia tehtäviä ei ole palautettu määräikaan mennessä. Hän ei osallistu kahteen lähiopetuspäivään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamiseen tarvittavaan vähimmäisosaamisen, mutta osaamisessa on huomattavia puutteita.
Hän:
+ Palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
+ Osaa reflektoida luettua materiaalia
+ Osoittaa ymmärtävänsä yritystoiminnan perusteet
+ Osoittaa ymmärtävänsä markkinatalouden keskeiset mekanismit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät on hyvin tehty ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa tehtävien suorittamiseen tarvittavaa hyvää osaamista. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa osaamisissa mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Hän:
+ Palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
+ Osaa reflektoida luettua materiaalia
+ Osoittaa ymmärtävänsä yritystoiminnan perusteet
+ Osoittaa ymmärtävänsä markkinatalouden keskeiset mekanismit
+ Osoittaa ymmärtävänsä kurssilla läpikäydyt liiketoiminnan kehittämistä varten kehitetyt tekniikat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaaminen on kiitettävällä tasolla. Tehtäväviin on panostettu ja ne on tehty innovatiivisesti ja esitetty selkeästi.
Hän:
+ Palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
+ Osaa reflektoida luettua materiaalia
+ Osoittaa ymmärtävänsä yritystoiminnan perusteet
+ Osoittaa ymmärtävänsä markkinatalouden keskeiset mekanismit
+ Osoittaa ymmärtävänsä kurssilla läpikäydyt liiketoiminnan kehittämistä varten kehitetyt tekniikat
+ Tehtävät osoittavat laajaa taustatyötä, se kuvaillaan uskottavasti ja sen implikaatiot esitetään selkeästi

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan ammatillista osaamista. Harjoittelussa perehdytään kokonaisvaltaisesti yritystoiminnan kehittämiseen ja johtamiseen. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- osaa määritellä kehittämistavoitteensa harjoittelulle
- osaa raportoida ja arvioida osaamistaan kehittämistavoitteiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty