Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (ylempi AMK), S22
Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (ylempi AMK), S21
Liikunnan ja kuntoutuksen integraatio (ylempi AMK), S20
Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS24
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellaan.
· pohtia kriittisesti ja avoimesti tutkimusnäyttöä hyödyntäen digitaalisten menetelmien käyttöönottoa omassa toimintaympäristössään.
· opiskelijalla on valmiudet hyödyntää digitaalisia menetelmiä (mm. mobiilimenetelmiä, pelillisyys) osana asiantuntijatyötä.

Sisältö

· Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
· Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
· Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa

Sisällön jaksotus

Toteutuksesta vastaa lehtori Minna Haapakoski JAMK

Toteutuksessa seuraavat webinaarit torstaisin klo 14-16.
1) 19.9.,
2) 3.10,
3) 31.10,
4) 14.11.

Sisältöön ja ajoitukseen liittyvät kysymykset Campus Onlinen opintojaksoilmoituksesta ja minna.haapakoski@jamk.fi sekä sanna.sihvonen@jamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

31.05.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS23
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

· arvioida kriittisesti globaaleja, kansallisia, maakunnallisia ja alueellisia ikääntyvien ihmisten liikuntaan ja kuntoutumiseen liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia ja niiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta
· analysoida ja arvioida yksittäisten henkilöiden ja ryhmien liikunta ja kuntoutustoimintaa ja kartuttaa oman alansa tietoja ja käytäntöjä
· analysoida liikunnan ja kuntoutustoiminnan eettisyyttä, vaikuttavuutta ja laadukkuutta ikääntyvän ihmisen näkökulmasta
· ratkaista vaativia haasteita myös luovin toteutuksin ikääntyvien ihmisten liikunnan ja kuntoutuksen tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uutta tietoa ja/tai menettelyjä tai sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja

Sisältö

· Kansainväliset ja kansalliset ikääntyvien ihmisten liikuntasuositukset ja yhteiskunnalliset muutokset, näyttöön perustuva toiminta
· Ikääntyvien ihmisten kuntoutus ja kuntoutumistoiminta
· Liikunta kuntoutusmenetelmänä ikääntyneillä
· Liikunnan ja kuntoutuksen eettisyys

Sisällön jaksotus

Opintojakso avautuu opiskelijoille viikolla 39, 23.9.2024.

Opintojakson info ja johdantoluento on 1.10.2024 kello 17.00-19.00.

KV luentojen alustavat ajankohdat: 2.10. kello 17-19 aikana 1 t, 7.10 kello 17-19 aikana 1 t, 9.10 kello 17-19 aikana 1 t

Opintojakso päättyy 30.11.2024

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS24
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Sisältö

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen
- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Sisällön jaksotus

Ilmoittautumisaika on 20.11.2024- 15.01.2025

Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 29.1 klo 00.01 ja sulkeutuu 2.2 klo 23.59.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Verkkotapaamiset:
3.2. klo 15.30–18 Verkkotyöpaja
12.2 klo 15–16 Vapaaehtoinen kehittämistehtävän ohjausaika
19.2 klo 15.30–17.30 Verkkotyöpaja
5.3 klo 15–16 Vapaaehtoinen kehittämistehtävän ohjausaika
24.3 klo 15–16 Vapaaehtoinen kehittämistehtävän ohjausaika
17.04.2024 klo 15–20 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS24
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Oppimateriaalit

Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]

Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]

Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110

Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää viisi (5) harjoitustehtävää. Harjoitustehtävien tarkoitus on valmistaa opiskelijaa numeerisesti arvioitavaan monivalintatestiin

Numeerisesti arvioitavia monivalintatestejä on viisi (5)

Harjoitustehtävät täytyy olla palautettu 18.5.2025 mennessä
Testit tulee olla suoritettu 18.5.2025 mennessä 23.55 mennessä jonka jälkeen sähköinen järjestelmä sulkeutuu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari 4.3.2025 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/66788634909
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 18.5.2025 klo 23.55 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat testi:

Saadaksesi testistä hyväksytyn, eli arvosanan 1, tulee vastauksista olla 50% oikein. Saadaksesi testistä arvosanan 5, tulee kaikkien vastausten ( 100%) olla oikein.

Saat vastata testiin kolme kertaa. Voit jättää testin kesken ja palata siihen myöhemmin. Paras yrityksesi huomioidaan arvioinnissa.

Osassa kysymyksistä voi useampi vaihtoehto olla oikein. Osassa voit valita vain yhden vaihtoehdon.

Hylätty (0)

Alle < 50% testin vastauksista on oikein
Harjoitustehtävistä (5kpl) yksikin on palauttamatta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
51-69% testien vastauksista on oikein

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
70-80% testien vastauksista on oikein

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikkien testien (5kpl) kaikki vastauksista 81-100% on oikein
Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Henri Aho
  • Maarit Janhunen
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS24
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmä/yksilöohjaus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Ideatyöpajoihin osallistuminen ja idean kuvaus (15t)

Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelmaseminaariesitys, opponointi ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.

Yleiset opintoihin liittyvät asiat
3.9.2024 klo 9-14 kampuksella: Ryhmään ja tutoropettajiin tutustuminen, syksyn kontaktipäivät ja aikataulu, opsin rakenne, ensimmäisen lukukauden opintojaksot ja ilmoittautumiset, Messi, Peppi, ITS, CampusOnline, TUUDO, tutoroinnista
23.9.2024 Zoomissa opintoihin liittyviä asioita https://turkuamk.zoom.us/j/64413010976
21.10.2024 Zoomissa: Aloitellaan opinnäytetyön ideointia https://turkuamk.zoom.us/j/64413010976
11.11.2024 Zoomissa opintoihin liittyviä asioita https://turkuamk.zoom.us/j/64413010976
2.12.2024 Kampuksella opinnäytetyön ideatyöpaja
13.2.2025 kampuksella opinnäytetyön suunnitelmatyöpaja I
11.3.2025 Zoomissa opintoihin liittyviä asioita https://turkuamk.zoom.us/j/64413010976
8.5..2025 kampuksella opinnäytetyön suunnitelmatyöpaja II



Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
- Opinnäytetyöklinikoille osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
- Opinnäytetyön suunnitelma
- Suunnitelmaseminaari
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Opinnäytetyösopimus

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Ilmoittautumisaika

31.05.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Maarit Janhunen
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS23
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)

Sisältö

· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön toteutuksen esittely työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Esitys ja sen ajankohta opettajatuutorille.

Työn mitoitus:
- Opinnäytetyön toteuttaminen suunnitelman pohjalta
- Toteutuksen esitys toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Esitys ja siihen liittyen arviointia opinnäytetyön etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään opinnäytetyön käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opinnäytetyön toteutuksen esittely työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Esitys ja sen ajankohta opettajatuutorille. Opiskelija on tehnyt esityksen osoittaen, että kykenee kuvaamaan opinnäytetyönsä siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.

Sisällön jaksotus

06.09.2024 09.00 - 11.00 Zoom: Pienryhmissä esitellään keskustellen työn tämänhetkinen vaihe https://turkuamk.zoom.us/j/67162496130
20.09.2024 09.00 - 15.30 EDU_2027 Yhteisesti siitä, miten raportoit toimeksiantajalle työn etenemisestä sekä pienryhmäohjaukset keskustellen. valmistaudu esittelemään työsi vaihe ja pari kysymystä ryhmälle joita voimme yhdessä miettiä
11.10.2024 09.00 - 11.00 Zoom: Vapaaehtoinen Pienryhmäohjaus https://turkuamk.zoom.us/j/65541181997
08.11.2024 09.00 - 11.00 Zoom: Vapaaehtoinen Pienryhmäohjaus https://turkuamk.zoom.us/j/65879282341
29.11.2024 09.00 - 14.00 EDU_2027 Yhteisesti siitä, miten raportointivaihe keväällä 2025 etenee ja miten raporttia kirjoitetaan sekä pienryhmäohjaukset. valmistaudu esittelemään työsi vaihe ja 1-2 kysymystä ryhmälle/ohjaajalle joita voimme yhdessä miettiä. valmistaudu kertomaan siitä, miten olet raportoinut työsi etenemisestä toimeksiantajalle

Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· täsmentää opinnäytetyön tietoperustaa
toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman pohjalta
· tuottaa kuvauksen siihenastisesta etenemisestä
· arvioida opinnäytetyönsä etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)

Sisältö
· Kuvaus opinnäytetyön siihenastisesta etenemisestä (etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys opinnäytetyön siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty tehtävien suorittaminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opinnäytetyön toteutuksen esittelyä työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla. Hän ei ole palauttanut esitystä ja sen ajankohtaa opettajatuutorille. Opiskelija ei ole tehnyt esitykstä osoittaen, että kykenee kuvaamaan opinnäytetyönsä siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella..

Ilmoittautumisaika

12.06.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS23
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opetamiseen. Opiskelija kykenee suunnitelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painotuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ee??syys, kansainvälisyys ja monikultuurisuus, ennakoiva kehitäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opetamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoitelu, non-lineaarinen pedagogiikka, di?erentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaateiden hyödyntäminen taidon opetamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Sisällön jaksotus

Sisältöön ja ajoitukseen liittyvät kysymykset Campus Onlinen opintojaksoilmoituksesta ja petteri.pohja@lapinamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS24
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

· määritellä opintojaksolla käytettävät keskeiset käsitteet
· kertoa näyttöön perustuen ympäristön eri tekijöiden vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja toimintakykyyn
· nimetä perustellusti fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä edistäviä ja estäviä tekijöitä ympäristön näkökulmasta
· arvioida kriittisesti ja näyttöön perustuen ympäristön esteettömyyttä ja saavutettavuutta fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn näkökulmasta
· arvioida kriittisesti ympäristön mahdollistaman fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn tukemisen merkitystä osallisuuden lisäämisessä ja löytää näyttöön perustuvia ratkaisuja osallistamiseen ympäristön suunnitteluvaiheessa
· arvioida ympäristöön kohdistuvien päätösten vaikutuksia kriittisesti ja näyttöön perustuen fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn edistämisen näkökulmista

Sisältö

· Keskeiset käsitteet, kuten ympäristö, fyysinen aktiivisuus ja toimintakyky sekä osallisuus
· Ympäristön vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja toimintakykyyn
· Ympäristön fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä estäviä ja edistäviä tekijöitä
· Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
· Osallisuus ympäristön suunnittelussa ja fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn edistämisessä
· Teknologisia ratkaisuja fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn edistämisessä
· Ennakkovaikutusten arviointi (EVA)

Sisällön jaksotus

Orientaatioluento ti 8.10. 2024 klo 15-17
Muu toteutus Moodlessa ilman aikataulua
Kurssin tehtävien DL 9.12.2024

Arviointiasteikko

H-5