Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 65
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ennen lähipäiviä opiskelijat saavat orientoivan materiaalin, jonka avulla he voivat tutustua aihepiiriin.
- Lähipäivissä aihetta syvennetään asiantuntija ja -vierailijaluennoilla.
- Opintojaksolla suoritetaan case-rymätehtävä ja yksilösuorituksena sekä esseetehtävä että kirjallinen koe.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen koe 11.4. Kupittaan kampuksella omalta laitteelta. Hylätylle tulokselle on kaksi uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijoille tarjottava orientoiva materiaali ennen lähipäiviä mahdollistaa aiheen alustavan omaksumisen ja tarjoaa pohjan omatoimiselle valmistautumiselle. Tämä lähestymistapa tukee opiskelijoiden valmiuksia omaksua syvällisempää tietoa lähipäivinä.
Lähiopäivät on suunnittelu syventämään aihetta asiantuntija- ja vierailijaluennoilla. Luennot tuovat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa kurssin aihepiiristä, mikä auttaa opiskelijoita yhdistämään teoriaa käytäntöön ja tarjoaa mahdollisuuden kysymyksille ja keskustelulle.
Yhteistyöhön perustuva case-tehtävä kehittää ryhmätyötaitoja sekä uuden tiedon soveltamisen taitoja. Opiskelijat pääsevät työskentelemään yhdessä todellisia tilanteita mallintavien haasteiden parissa, mikä edistää ongelmanratkaisua ja yhteisöllistä tiedon rakentamista.
Esseetehtävä tarjoaa mahdollisuuden syvälliseen reflektointiin ja analyysiin, kun taas kirjallinen koe varmistaa opintojakson tavoitteiden mukaisen sisällön omaksumisen ja osaamisen arvioinnin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Keskustele etukäteen opettajan kanssa mahdollisista poissaoloista lähipäivillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- orientoivat tehtävät 5 h
- lähiopetus: 15h
- case-ryhmätehtävä 35 h
- yksilöessee 30 h
- kirjallinen koe ja siihen valmistautuminen 50 h
YHTEENSÄ 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2025
Lähiopetuspäivät kampuksella:
Pe 17.1. 8.30-15.30
Pe 11.4. 8.30-15.30
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson materiaalit ja palautukset Itslearning -alustalla ja kommunikointi opintojakson opettajiin sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmänä palautettava case-tehtävä, arviointi: HYL/HYV.
- Yksilötehtävänä palautettava essee: HYL/HYV.
- Kirjallinen koe HYL/T1-K5, jonka tulos on opintojakson loppuarvosana.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, ei ole osallistunut lähiopetukseen, eikä ole suorittanut hyväksytysti korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat puutteellisia ja/tai eivät vastaa suurimpaan osaan tehtävänannossa esitettyjä vaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija tunnistaa terveysteknologian käyttöönottoon, käytettävyyteen ja arviointiin liittyvät keskeiset haasteet ja ratkaisumahdollisuudet. Hän pystyy soveltamaan näitä rajoitetusti sote-toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeisistä haasteista ja ratkaisumalleista ja pystyy soveltamaan niitä sote-toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija hallitsee perusteellisesti terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeiset haasteet ja ratkaisumallit. Hän osoittaa kykyä soveltaa osaamistaan menestyksekkäästi sote-toimintaympäristössä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 07.10.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Heidi Salokangas
Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama materiaali. Saatavilla Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.
Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.
Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.
Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.
Lisäksi opintojaksolla tehdään henkilökohtainen oppimispäiväkirja, joka arvioidaan hyv/hyl.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.
The Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) tilannekatsaus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä ryhmätyönä.
- Laadittava henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimispäiväkirja 20h
Arvosteltava lopputehtävä:75 h
Yhteensä: 135 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2024.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:
ma 7.10. 9-16
pe 29.11. 9-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä opettajiin sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) ryhmätyönä tehtävä loppuraportti.
Oppimispäiväkirja tulee olla tehtynä hyv/hyl
Raportoinnin arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.