Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Oppimateriaalit
Vuorilehto, M., ym. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca, 2014.
Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus https://thl.fi/documents/605763/1449622/Ehkaisevanpaihdetyonlaatukriteerit.pdf/e78556f1-3844-45dd-933a-bfa63e65a2d1
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Sosiaali- ja terveysministeriö. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma
Ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisen painopisteiksi vuoteen 2020 https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma/ehdotukset-mielenterveys-ja-paihdetyon-kehittamisen-painopisteiksi-vuoteen-2020
Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf
Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)
2. Osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä tehtävä: Etsi internetistä ja kirjallisuudesta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia osallisuuskokeiluja sote aloilla on aiemmin tehty?
- Pohdi: Miten osallisuuttaa voisi vielä toteuttaa?
- Miten osallisuus näkyy/voisi näkyä asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa?
Kirjaa pohdintasi ja vastauksesi reflektiopäiväkirjaan. Tehtäviä käsitellään seuraavassa lähipäivässä. (0-5)
3. Tutustu casepotilaasi/-asiakkasi näkökulmasta johonkin seuraavista sivustoista Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Lasten mielenterveystalo, Päihdelinkki.
a) Kirjoita miten voisit hyödyntää kyseisiä sivustoja potilaasi/asiakkaasi hoidon/palvelutarpeen arivoinnissa ja hoidossa.
b) Kuvittele, että tapaat potilastasi/asiakastasi ensimmäistä kertaa. Etsi sivustojen kautta mahdollisia mittareita tai seuloja, joita voisit hyödyntää tilanteen kartoittamisessa, perustele valintasi.
Sisällön jaksotus
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
13.9.-11.10.2019
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Ryhmät
-
EMIELES24Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Oppimateriaalit
Vuorilehto, M., ym. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca, 2014.
Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus https://thl.fi/documents/605763/1449622/Ehkaisevanpaihdetyonlaatukriteerit.pdf/e78556f1-3844-45dd-933a-bfa63e65a2d1
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Sosiaali- ja terveysministeriö. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma
Ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisen painopisteiksi vuoteen 2020 https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma/ehdotukset-mielenterveys-ja-paihdetyon-kehittamisen-painopisteiksi-vuoteen-2020
Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf
Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)
2. Osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä tehtävä: Etsi internetistä ja kirjallisuudesta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia osallisuuskokeiluja sote aloilla on aiemmin tehty?
- Pohdi: Miten osallisuuttaa voisi vielä toteuttaa?
- Miten osallisuus näkyy/voisi näkyä asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa?
Kirjaa pohdintasi ja vastauksesi reflektiopäiväkirjaan. Tehtäviä käsitellään seuraavassa lähipäivässä. (0-5)
3. Tutustu casepotilaasi/-asiakkasi näkökulmasta johonkin seuraavista sivustoista Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Lasten mielenterveystalo, Päihdelinkki.
a) Kirjoita miten voisit hyödyntää kyseisiä sivustoja potilaasi/asiakkaasi hoidon/palvelutarpeen arivoinnissa ja hoidossa.
b) Kuvittele, että tapaat potilastasi/asiakastasi ensimmäistä kertaa. Etsi sivustojen kautta mahdollisia mittareita tai seuloja, joita voisit hyödyntää tilanteen kartoittamisessa, perustele valintasi.
Sisällön jaksotus
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
13.9.-11.10.2019
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammatillista toimintaansa työnohjauksen avulla.
Sisältö
Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, etätehtävät, loppuesitykset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) NÄin vaikutimme-tehtävä hyv-hyl
2) Oman työni kehitystarpeet hyv-hyl
3) Oma kehittymiseni koulutuksen aikana hyv-hyl
4)SWOT-analyysi omasta osaamisesta hyv-hyl
Sisällön jaksotus
Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kärkkäinen M-L (2013) Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Osviitta 4, 2013.
Manka M-L (2016) Työhyvinvointi murroksessa. Osviitta 1, 2016.
Sharrock ym (2013) Clinical supervision for transitioin to advanced practice. Perspectives in Psychiatric Care
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.
Sisältö
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Oppimateriaalit
Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110485/THL_OPA2013_027_verkko.pdf
Laajasalo, T. & Pirkola, S. 2012 Ennen kuin on liian myöhäistä. Ehkäisevän mielenterveystyön toimivia käytäntöjä palvelujärjestelmän kehittäjille. http://www.julkari.fi/handle/10024/90874
Opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, luennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etukäteistehtävänä SWOT-analyysi
Osallistuminen lähipäiville
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus
- suorittaa tehtävän määräaikaan mennessä
- osallistuu verkkokeskusteluun aktiivisesti tuoden keskusteluun uusia näkökulmia
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
- tuo esille tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
- tuo tehtävässä esille osaamista asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteista
- osoittaa tehtävsässä tietoa monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
- huomioi tehtävän esittelyssä/verkkokeskustelussa dialogisen työotteen
Hylätty suoritus
- opiskelija ei täytä em. kriteereitä
Sisällön jaksotus
Ajoitus 12.-13.9.2019
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Ryhmät
-
EMIELES24Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.
Sisältö
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Oppimateriaalit
Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110485/THL_OPA2013_027_verkko.pdf
Laajasalo, T. & Pirkola, S. 2012 Ennen kuin on liian myöhäistä. Ehkäisevän mielenterveystyön toimivia käytäntöjä palvelujärjestelmän kehittäjille. http://www.julkari.fi/handle/10024/90874
Opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, luennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etukäteistehtävänä SWOT-analyysi
Osallistuminen lähipäiville
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus
- suorittaa tehtävän määräaikaan mennessä
- osallistuu verkkokeskusteluun aktiivisesti tuoden keskusteluun uusia näkökulmia
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
- tuo esille tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
- tuo tehtävässä esille osaamista asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteista
- osoittaa tehtävsässä tietoa monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
- huomioi tehtävän esittelyssä/verkkokeskustelussa dialogisen työotteen
Hylätty suoritus
- opiskelija ei täytä em. kriteereitä
Sisällön jaksotus
Ajoitus 5.-6.9.2024
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.
Sisältö
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Oppimateriaalit
Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY
Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy
Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki
Mental Health Promotion Glossary
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen Hyv-Hyl
3) Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5
Sisällön jaksotus
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)
Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Osaa toimia asiakasta arvostavalla ja osallistavalla tavalla.
Osaa tarkastella omaa ammatillista vuorovaikutustaan kriittisesti ja kehittää sitä jatkuvasti.
Hallitsee ohjaamiseen (palveluohjaus, asiakasohjaus) liittyvät vuorovaikutukselliset teoriat ja mallit ja osaa ohjata asiakasta sekä hänen perhettään.
Tuntee alueelliset palveluverkot ja osaa työssään hyödyntää eri tahojen palveluja ja osaamista yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa.
Tuntee digitaalisia palveluita ja menetelmiä ja niiden mahdollisuuksia sekä osaa ohjata asiakasta niiden käytössä.
Toimii moniammatillisessa yhteistyössä mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijana ja kehittää yhteistyössä uusia toimintamalleja.
Sisältö
Lainsäädäntö ja valtakunnalliset ajankohtaiset ohjeistukset
Sote- ja maakuntauudistus
Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori palvelujen tuottajina
Vapaaehtoiset ja vertaiset yhteistyökumppaneina
Järjestöt asiantuntijoina
Mielenterveys- ja päihdetyö tilastoina
Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluprosessiosaaminen
Palveluohjaus
Moniammatillisuuden mahdollisuudet mielenterveys- ja päihdetyössä, palveluverkosto, palvelujärjestelmä, palveluohjausosaaminen, työparityöskentely
Digitaalisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. mobiilimenetelmät, verkkopalvelut, pelillisyys)
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, etäluennot, etätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä hyv-hyl
2. Palvelujärjestelmätehtävä 0-5
3. Vaikuttamistehtävän käytännöntoteutus hyv-hyl
Sisällön jaksotus
Lainsäädäntö ja valtakunnalliset ajankohtaiset ohjeistukset
Sote- ja maakuntauudistus
Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori palvelujen tuottajina
Vapaaehtoiset ja vertaiset yhteistyökumppaneina
Järjestöt asiantuntijoina
Mielenterveys- ja päihdetyö tilastoina
Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluprosessiosaaminen
Palveluohjaus
Moniammatillisuuden mahdollisuudet mielenterveys- ja päihdetyössä, palveluverkosto, palvelujärjestelmä, palveluohjausosaamine, työparityöskentely
Digitaalisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. mobiilimenetelmät, verkkopalvelut, pelillisyys)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelujärjestelmätehtävä
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Ryhmät
-
EMIELES24Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen.
Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon.
Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista.
Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon.
Sisältö
Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki
Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys
Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa
Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen
Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu
Psykososiaalisen tuen merkitys
Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi
Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa
Puheeksioton osaaminen
Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa
Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito
Oppimateriaalit
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Käypä hoito- suositukset:
Alkoholiongelmaisen hoito
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=142B21363C628B9256EBEDE6F6218021?id=hoi50028
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50041
Rakkolainen Maria (2017) Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 2301
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101802/978-952-03-0504-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rakkolainen, M. & Ehrling, L. (2012). Reflektointi taitona ja tekniikkana motivoivassa haastattelussa. Psykologia, 47(1),20–37.
Rakkolainen, M., Koski-Jännes, A., Tuomisto, M. & Tolonen K. (2015). Päihdeasiakkaan taustan ja motivoivan alkuhaastattelun yhteydet hoidon tuloksiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 52,102–117
Opetusmenetelmät
Pienryhmätehtävät, asiantuntijaluennot, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä marraskuu ja joulukuu (hyv/hyl)
2. Lakitehtävä (marraskuu) 0-5
3. Riippuvuustehtävä (Joulukuu) 0-5
4. Hyvän mielen pikkujoulut (Joulukuu) Hyv-Hyl
Sisällön jaksotus
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reflektiopäiväkirjassa hyväksytty -hylätty
Kirjallisissa tehtävissä Hyl-H5
Läsnäolo opetuksessa Hyv-korvattava - hyväksytty
Läsnäolon tulee olla 100% opetuksesta, poissaolot korvataan.
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta