Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tutkinto:
Ei tutkintoon johtava koulutus

Tutkintonimike:
Ei tutkintoon johtava koulutus

Laajuus:
60 op

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste
  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki
Ryhmät
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- Osaa  soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- Osaa käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- Ymmärtää kirjastoaineistojen markkinoinnin merkityksen
- Osaa kuvailevan metatiedon perusteet ja ymmärtää sen merkityksen tiedonhaussa

Sisältö

Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi
Kuvaileva metatieto

Oppimateriaalit

Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970

Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954

Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet

Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h

Sisällön jaksotus

Kuvaileva metatieto
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit

Kirjastoaineistojen markkinointi

Syksy 2024: kuvaileva metatieto
Kevät 2025: kokoelmien kehittäminen, sisältöjen avaaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Syksyn 2024 toteutus yhdessä ryhmän MKITIS23 kanssa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %

Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Sisältö

- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä lähituntientien menetelminä ovat johdatukset, keskustelut ja ideapajat. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä, johon liittyy vertaispalaute sekä ryhmätyöskentelyä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävissä.

Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 127 tuntia oppimistyötä

Sisällön jaksotus

Opintojakso muodostuu seuraavista elementeistä
- lähitapaamiset (pe 6.9 klo 13-16, to 3.10. klo 13-16, pe 4.10. klo 9.15-12, ja pe 1.11. klo 9.15-12)
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät
- väliraportti
- loppuarviointi

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, jolla pyritään kattamaan kaikki osa-alueet
- osallistuminen ja aktiivisuus kontaktitunneilla
- opintojakson aikataulujen noudattaminen
- oppimistehtävien ohjeiden seuraaminen
- aktiivisuus ryhmätehtävissä
- laadukkuus ja oma-aloitteisuus itsenäisissä tehtävissä

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 14.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen

Sisältö

- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet

Oppimateriaalit

- Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)

Sekä ITSlearning -oppimisympäristössä mainitut muut aineistot.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen

Sisällön jaksotus

Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Lähiopetus:
5.9. klo 13-16 - minä ohjaajana, ohjaustilanteen suunnittelu ja arviointi
6.9. klo 9-12 - oppimisteoriat ja kirjaston eri kohderyhmät ohjaustilanteessa
4.10. klo 13-16 - esiintyminen ohjaustilanteessa
31.10. klo 9-12 - ryhmätöiden esitykset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = 5 p
2 = 6 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = 7-8 p
4 = 9-10 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = 11 p

Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa