Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Medianomi (ylempi AMK)
Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide S24
Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide S23
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
25 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Opettaja
- Harri Pälviranta
- Jari Silomäki
- Taina Erävaara
- Ismo Luukkonen
Vastuuopettaja
Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
YVALOS24Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toteuttaa itsenäisen taiteellisen kokonaisuuden
• dokumentoida, raportoida ja arvioida taiteellista työskentelyään
• löytää ja arvioida oman opinnäytetyön kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa opinnäytetyölleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä opinnäytetyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.
Sisältö
• Taiteellisen projektin suunnittelu ja toteuttaminen
• Taiteellisen projektin dokumentointi, raportointi ja arviointi
• Oman opinnäytetyön taiteelliset, ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Tiedonhankinta ja arviointi opinnäytetyön tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus opinnäytetyössä
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto sekä verkko-oppimisympäristössä oleva aineisto.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti,ohjaajansa sekä muun ohjauksen tuella. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä myös yhdessä työparin kanssa. Valokuvataide nyt -opintojaksojen sisältöjä sekä lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan opinnäytetyössä. Tarvittaessa ja erikseen sovittavalla tavalla on mahdollista saada varsinaisen ohjaajien lisäksi muiden Turun AMK:n kouluttajien antamaa mentorointia. Opinnäytetyöprosessiin sisältyy vertaispalautteen antamista ja saamista. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opintojaksoon sisältyvää ohjausta ja opetusta voidaan järjestää tarvittaessa yhdessä muiden kulttuurialan Master School -koulutusten kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Opinnäytetyösuunnitelman valmisteltu, esittely sekä viimeistely
• Opinnäytetyön toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta, työskentelyn dokumentointi ja näistä raportointi
• Ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua (seminaarissa)
• Kypsyysnäytteen tekeminen.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan oma taiteellinen projekti. Opinnäytetyönä toteutettava hanke rakentuu määriteltyjen tavoitteiden mukaisesta tutkimus- ja/tai kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä työskentelyn ja tulosten raportoinnista ja julkistamisesta.
Opinnäytetyön valmistelu käynnistyy heti opintojen alussa, ja opinnäytetyön tekeminen läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella opinnäytetyön suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla ja siihen sisältyvällä Tiedonhankinnan kurssilla. Opinnäytetyön toteutus ja raportointi -opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään opinnäytetyön toteutuksen, tulosten dokumentoinnin, tutkivan ja kehittävän tarkastelun ja arvioinnin, raportoinnin ja julkistamisen.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte. Mikäli aiemmissa opinnoissa ei ole osoitettu julkishallinnon henkilöstöltä vaadittavaa koulusivistyskielen, suomen tai ruotsin, erinomaista taitoa, kypsyysnäyte toimii myös em kielitaidon kokeena.
Opinnäytetyön tekemistä ohjataan kontaktijaksoilla seuraavasti:
ti 14.1.2025 klo 13 - 17 Opinnäytesuunnitelmien esittelyt.
ti 4.2.2025 klo 13 - 17 Menetelmät I. Oman tutkimusaineiston hankinta.
ti 4.3.2025 klo 13 - 17 Tutkiva kirjoittaminen. Tekstityö ja tunteet, kirjoittamisen strategiat & ont-raportin rakennevaihtoehtoja.
ti 8.4.2025 klo 13 - 17 Tutkiva kirjoittaminen. Opinnäytetyöraportin kirjoittamisen käytänteet ml. lähteiden käyttö ja merkintä.
x.9.2024 klo 13 - 17 ONT-prosessin kulku syyslukukaudella, tilannekatsaus ja ajankohtaiset kysymykset
x.10.2024 klo 13 - 17 Tutkivan kirjoittamisen klinikka
x.12.2024 klo 9 - 17 Opinnäytetyöseminaari
Lisäksi on tarjolla henkilökohtaista ohjausta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt sekä raportointi opinnäytetyötekstissä) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa.
Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta riippuen työn asetelmasta ja mahdollisesta toimeksiantajasta. Opinnäytetyön arvioinnista opiskelija saa kirjallisen lausunnon.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Opettaja
- Ismo Luukkonen
Vastuuopettaja
Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
YVALOS24Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida toimintaympäristöjen muutoksia ja ennakoida tulevaisuuden kehityskulkuja soveltaen
- tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin käsitteitä ja menetelmiä
- arvioida toimintaympäristöjen muutosten vaikutuksia omaan työhön, työyhteisöön, organisaatioon sekä toimialaan
- kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia
- uudistaa organisaationsa toimintoja hyödyntäen monitieteistä ja laaja-alaista tulevaisuustietoa.
Sisältö
- Tulevaisuuden työ ja toimeentulo
- Tulevaisuuden osaamistarpeet ja niiden ennakointi
- Muuttuvat urapolut ja ammatti-identiteetit
- Tulevaisuuden teknologiat, ihmisen ja teknologian vuorovaikutus
- Kiertotalous ja kestävä tulevaisuus
- Tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin lähtökohtia ja menetelmiä
- Ennakoinnin merkitys innovaatioille sekä strategiselle suunnittelulle ja päätöksenteolle
Oppimateriaalit
Itslearningin kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Ohjeistettuihin verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen sekä toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään monialaista yhteisopettajuutta sekä toteutuksen suunnittelussa että koulutusten yhteisten kontaktitapaamisten toteutuksessa.
Kestävä kehitys on huomioitu sekä opintojakson sisällöistä (erityisesti teema ja tehtävä 3) että opintojakson toteutustavoissa: opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan etänä itslearning verkkoalustalla sekä Zoom-tapaamisia monialaiseen ryhmätyöskentelyyn hyödyntäen. Kaikki opintojakson oppimateriaalit ovat digitaalisessa muodossa ja vapaasti verkossa saatavilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online-tapaamiset: Ryhmätyöskentelyä etätapaamisissa Zoomissa, 12 h
Verkko-opiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä itslearning-alustalla, 123 h
Ryhmätyöskentely:
• Aloituspäivä: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Master Minds -hackathon ja hackathonin ennakkotapaaminen : työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä. Tiimit esittelevät hackathonissa ideoimansa ratkaisun sekä koostavat ja palauttavat valmiiseen PowerPoint-pohjaan tehdyn raportin.
Yksilötehtävät:
• Ennakkotehtävä: Sitran megatrendiaineistoihin perehtyminen.
• Tehtävä 1/ Tulevaisuusorientaatio: oma tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tehtävä 2/Ammatilliset tulevaisuusskenaariot: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tehtävä 3/ Kestävä tulevaisuus -essee: Kestävyysmurroksen ja ekologisen jälleenrakennuksen pohtimista oman ammattialan ja työtehtävien näkökulmasta (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tehtävä 4 / Reflektiivinen raportti: Tulevaisuustiedon ja ennakkointimenetelmien hyödyntäminen oman osaamisen ja ammatillisen toiminnan kehittämisessä / oman organisaation strategisessa johtamisessa sekä tulevaisuuteen vaikuttaminen (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti).
Hyväksytty tehtäväsuoritus
- noudattaa tehtävänantoa,
- osoittaa ohjeistettujen lähdeaineistojen hyödyntämisen,
- hyödyntää tulevaisuuden ennakointiin ja tulevaisuudentutkimukseen liittyviä käsitteitä tarkoituksenmukaisesti,
- osoittaa opiskelijan kykyä analysoida ja arvioida omaa sekä organisaationsa toimintaa ja sen vaikutuksia, toimintaympäristön muutoksia sekä niiden vaikutuksia omaan työhönsä ja organisaatioonsa.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (Zoom-yhteydellä: 2.9.2024, 13.11.2024 ja 25.11.2024).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 36-38)
• Yhteinen aloituspäivä 2.9.: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 22.9.2024)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 39–41)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 20.10.2024)
***
TEEMA 3: KESTÄVÄ TULEVAISUUS (viikot 42–46) 5 vkoa
• Itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tehtävä 3: Kestävä tulevaisuus (viimeinen palautuspäivä 17.11.2024)
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 47–50) 4 vkoa
• Itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Master Minds Hackathon 25.11.2024 klo 8.30–17 ja ennakkotapaaminen 13.11.2024 klo 10-11: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 8.12.2024).
Hackathonissa on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa: 1) osallistuminen hackathoniin toimeksiantajana tai 2) opiskelijana toimeksiantojen ratkaisijana monialaisessa pienryhmässä.
• Tehtävä 4: Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 15.12.2024)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Online-tapaamiset Zoom-yhteydellä:
- Yhteisen aloituspäivän megatrendityöskentely ma 2.9.2024 (Zoom-linkki: )
- Hackathonin ennakkotapaaminen ke 13.11.2024 klo 10–11 (Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin)
- Master Minds -hackathon ma 25.11.2024 klo 8.30–17 (Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen kontaktipäivien (verkkotapaamiset Zoomissa) työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
04.08.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 12
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Opettaja
- Harri Pälviranta
- Jari Silomäki
- Ismo Luukkonen
Vastuuopettaja
Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
YVALOS24Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S24
Tavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta. Tällöin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto. Taiteellisen työskentelyn kontekstien ja toimintatapojen tunnistaminen vahvistaa opiskelijan omaa työskentelyä.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja suhteessa omaan työskentelyyn. Pohdittavana ovat tämänhetkisen valokuvataiteen erilaiset suuntaukset,
toimintamallit, esteettiset trendit sekä temaattiset painopisteet.
Oppimateriaalit
Kurssiin liittyvä kirjallisuus:
• Weselius, Hanna (toim.) 2022. Jälki – Kirjoituksia valokuvasta. Helsinki: Kustantamo S&S.
https://kustantamo.sets.fi/kirja/jalki-kirjoituksiavalokuvasta/?gclid=EAIaIQobChMImoKQ9Zio_AIViKkYCh0qywByEAAYASAAEgLBgPD_
BwE
• Wells, Liz (ed.) 2021. Photography: A Critical Introduction (6th Edition). London:
Routledge.
• Bogre, Michelle 2019. Documentary Photography Reconsidered. London: Routledge.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Läsnäolon ja osallistumisen perusteella hyväksytty/hylätty.
Sisällön jaksotus
Valokuvataide nyt 10 op
Valokuvataide nyt 1, 5 op syksy 2024
Valokuvataide nyt 2, 5 op kevät 2025
Valokuvataide nyt -opintokokonaisuus pureutuu tämänhetkisen valokuvataiteen erilaisiin suuntauksiin, toimintamalleihin, esteettisiin trendeihin ja temaattisiin painopisteisiin. Koulutus tarkastelee valokuvataiteen nykyolemusta samaan aikaan kiikareilla ja mikroskoopilla. Keskustelulähtöisessä opitusmetodissa opimme ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta, jolloin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto, sekä vahvistamaan omaa työskentelyä tunnistamalla taiteellisten konteksteja ja toimintatapoja.
Lokakuu 2024, ma 7. – ti 8.10.
Teema maanantai: Valokuvataide nyt
• Aloitus – Valokuvataide nyt. Mistä tulemme, missä olemme, minne menemme?
o Laaja esittely ja kavalkadi kaikenlaista matskua, mitä valokuvataide on nyt :AIkuva, kaupallinen puoli, nykytaide, www-pohjainen, seinälle tehtävät, liikkuva kuva, jne.
o Jari esittelee teoksiaan, suhteuttaa ne päivän teemaan
o Ennakkotehtävä: Esittele kolme itsellesi merkityksellistä valokuvaajaa, jonka teokset kiinnittyvät erityisen hyvin tähän aikaan, siihen millaista valokuvataide on 2024.
• Metodimainen työskentely
• Teos ja sen monet muodot
Marraskuu 2024, ma 4. – ti 5.11.
Teema maanantai: valokuvakirja
• Alustus: Jari ja Harri kertovat omista kirjaprosesseistaan, esittelevät omien kirjojen tekemisen kulkua. Budjetit. Kirjan tekemisen prosessi.
• Ennakkotehtävä: Kaiva esille itseäsi kiehtova valokuvakirja (mielellään sellainen joka sinulla itselläsi on) ja pura se osatekijöihin. Millainen menetelmä on käytössä, miten aihe käsitellään, mikä on aihe, kuvan ja tekstin suhde, graafiset ratkaisut, materiaalit, painotekniset seikat,
mihin genreen sijoittaisit kirjan, mitä tekisit toisin, mikä mättää, mikä erityisen onnistunutta, jne. Ota kirja mukaan ja valmistaudu puhumaan kirjasta lyhyesti.
• Materiaalit: kirjat. Tuodaan mukana kirja
Joulukuu 2024, ma 2. – ti 3.12.
Teema maanantai: Laventuneet dokumentaarisuudet: Uudet etiikat, toimijuuden leveneminen
• Alustus: Harri esittelee töitään ja pohtii niitä erityisesti dokkarin tulokulmasta
• Ennakkotehtävä: Lue Harri Pälvirannan väitöksen dokkariluku ja Maija Savolaisen essee Jälkikirjasta. Kirjoita näiden artikkelien ja muun omaamasi tiedon pohjalta lyhyt essee siitä miten itse ymmärrät dokumentin/dokumentaarisuuden. Pohdi myös sitä mikä on oman
työskentelysi suhde dokumentaarisuuteen. Nosta teksteistä esiin kohtia, jotka vaikuttivat sinuun tai jotka arveluttivat sinua. Suhtaudu lukemaasi myös kriittisesti.
• Materiaalit: leffa ja artikkelit
• Sisällöt: dokumentaarisuuden rajojen avautuminen ja dokkarin käsitteen avartuminen. Dokkarin etiikka ja haasteet, itsereflektiivisyys, itsesensuuri, jakautuneet toimijuudet eli ’toisten’ tuominen mukaan tekijöinä…
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 13.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 12
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Opettaja
- Harri Pälviranta
- Jari Silomäki
Vastuuopettaja
Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
YVALOS24Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S24
Tavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta. Tällöin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto. Taiteellisen työskentelyn kontekstien ja toimintatapojen tunnistaminen vahvistaa opiskelijan omaa työskentelyä.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja suhteessa omaan työskentelyyn. Pohdittavana ovat tämänhetkisen valokuvataiteen erilaiset suuntaukset,
toimintamallit, esteettiset trendit sekä temaattiset painopisteet.
Oppimateriaalit
Kurssiin liittyvä kirjallisuus:
• Weselius, Hanna (toim.) 2022. Jälki – Kirjoituksia valokuvasta. Helsinki: Kustantamo S&S.
https://kustantamo.sets.fi/kirja/jalki-kirjoituksiavalokuvasta/?gclid=EAIaIQobChMImoKQ9Zio_AIViKkYCh0qywByEAAYASAAEgLBgPD_
BwE
• Wells, Liz (ed.) 2021. Photography: A Critical Introduction (6th Edition). London:
Routledge.
• Bogre, Michelle 2019. Documentary Photography Reconsidered. London: Routledge.
Sisällön jaksotus
Valokuvataide nyt 10 op
Valokuvataide nyt 1, 5 op syksy 2024
Valokuvataide nyt 2, 5 op kevät 2025
Valokuvataide nyt -opintokokonaisuus pureutuu tämänhetkisen valokuvataiteen erilaisiin suuntauksiin, toimintamalleihin, esteettisiin trendeihin ja temaattisiin painopisteisiin. Koulutus tarkastelee valokuvataiteen nykyolemusta samaan aikaan kiikareilla ja mikroskoopilla. Keskustelulähtöisessä opitusmetodissa opimme ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta, jolloin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto, sekä vahvistamaan omaa työskentelyä tunnistamalla taiteellisten konteksteja ja toimintatapoja.
Tammikuu 2025, ma 13. – ti 14.1.
Teema: Valokuvaajien elokuvat ja videotaide
Alustus: Jarin leffa Mikloksen näkymätön koti ja Harrin Suuri asekeskustelu
Materiaalit: iso määrä leffoja
Sisällöt: liikkuvan kuvan ja valokuvan suhteet, elokuva valokuvataiteessa…
Helmikuu 2025, ma 3. – ti 4.2.
Teema: tekoälykuva
Maaliskuu 2025, ma 3. – ti 4.3.
Paikkasidonnainen ja julkinen taide (vierailija) ja kirjoitus ja kuva, sana ja kuva, kuvan ja tekstin suhteet
ja riippuvuudet
Huhtikuu 2025, ma 7. – ti 8.4.
Teema: näyttelyn suunnittelu ja ripustus, näyttelyarkkitehtuuri
Toukokuu 2025, ma 5. – ti 6.5. retki Tallinnaan
Kesäkuu 2025, ma 2. – ti 3.6.
Teema: työpajapäivä
Arviointiasteikko
H-5