Siirry suoraan sisältöön

Mediatuotannon koulutus

Tutkinto:
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Mediatuotanto, verkko, kevät 2025
Mediatuotanto, verkko, kevät 2024
Mediatuotanto, verkko, kevät 2023
Mediatuotanto, verkko, kevät 2022
Mediatuotanto, verkko, kevät 2021
Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 25.02.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Heli Söderlund-Laihinen
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

The aim of the course is to activate and develop the students’ field-relevant English language and communication skills. The students gain professional skills in various spoken and written communicative situations encountered in working life and society. In addition, they learn to utilize tools and techniques to further develop their skills in authentic, field-specific contexts.
Upon completing the course, the students have acquired sufficient skills to communicate at level B2 of the European Framework of Reference for Languages which states that at level B2, students should be able to produce clear, coherent and well-structured texts, present detailed descriptions related to their field of interest, express and exchange opinions using fluent language, follow complex argumentation, and read longer articles and reports.

Sisältö

- writing professional, field-specific texts
- presenting and discussing field-specific topics in a professional manner
- reading field-specific texts and utilizing the information in professional contexts
- learning and using key terminology of the field
- becoming professional, autonomous language users in working life

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 25.03.2025

Ajoitus

25.03.2025 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Markus Hatakka
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • MMEDTK25V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä media-alan keskeiset toimijat ja järjestelmät
- esitellä oman alansa työtehtävien osaamisvaatimukset
- selittää media-alan merkitystä, toimintatapoja ja tehtäviä osana kulttuurialaa, yhteiskunnallista toimintaympäristöä ja kestävää kehitystä
- arvioida monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä omalla ammattialallaan
- paikantaa media-alan historian keskeisimpiä vaiheita ja sijoittaa oman toimintansa siihen
- selittää media-alan toimintaympäristöä käyttäjän ja yleisön näkökulmasta

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään media-alan ominaispiirteisiin ja sen erilaisiin toimijoihin kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä. Keskeistä on ymmärtää media-alan rooli osana yhteiskuntaa, kulttuuria ja taidetta. Opintojaksolla käsitellään alan työtehtävien ja osaamisvaatimusten muutosta ja tulevaisuutta sekä media-alan roolia kestävässä kehityksessä. Kurssilla käydään läpi media-alan historiaa sekä käsitellään erilaisia mediatuotteita myös yleisön ja käyttäjän näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Materiaali opintojakson ITS-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus (verkossa), pienryhmätehtävät ja itsenäiset tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Case-study -perustainen oppiminen.
Teoriapohjainen oppiminen: lähdeaineistoon tutustuminen ja soveltaminen.
Tutkiva oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät opintojakson ITS-työtilassa.

Sisällön jaksotus

Kontaktiopetus (verkkotapaamiset):
- ti 25.3.2025 klo 16-18
- ti 22.4.2025 klo 16-18
- ti 20.5.2025 klo 16-18

Jos et pääse verkkotapaamisiin, katso its-ympäristöstä toimintaohje.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Palautetavat sekä -kanavat on kerrottu itsissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu oppimistehtävien perusteella, oppimistehtävät ja niiden arviointitavat sekä vaikutus arvosanaan on kerrottu itsissä.

Arviointikriteereissä noudatetaan media-alan arviointikehikkoa - alla:

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Ilmoittautumisaika

15.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 27.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Henni Syrjänen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät
  • MMEDTK25V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää idean toteuttamiskelpoiseksi mediaprojektiksi
- laatia aikataulun ja toimintasuunnitelman mediaprojektille
- määritellä projektin toimenpiteet sekä arvioida projektin riskejä
- laatia arviointisuunnitelman projektille

Sisältö

Projektisuunnitelman laatiminen, projektin aikataulu ja riskiarviointi.

Oppimateriaalit

Itslearningin materiaalit.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja vertais- ja itsearviointitehtävät liittyen projektisuunnitelman laatimiseen ja projektipäällikön työnkuvaan.

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viikko ennen opintojakson alkua.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset:

TO 16.1.2025 klo 16-18 Projektin osa-alueet
TO 30.1.2025 klo 16-18 Projektin osittaminen ja aikatauluttaminen
TO 13.2.2025 klo 16-18 Projektin arviointi ja riskianalyysi
TO 27.3.2025 klo 16–18 Projektityössä jaksaminen / Sparraus / Työtarinoita media-alalta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 1000. Avoin AMK: 1000.)
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
- hyödyntää ja soveltaa kykyjään ja osaamistaan ennakko- ja valintakoetehtävien tekemisessä
- toimia suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti oman osaamisensa esilletuomisessa opiskelijavalinnan kontekstissa

Sisältö

Mediatuotannon koulutuksen opiskelijavalinnan ennakko- ja valintakoetehtävät.

Oppimateriaalit

Ei erillistä oppimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Kunkin hakijan itsenäinen opiskelu ja suoritus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Mediatuotannon koulutuksen syksyn 2024 hakukohteen Tradenomi (AMK) mediatuotanto, monimuoto (online) määrittelemä ennakko- ja valintakoetehtävien aikataulu. Ei uusimismahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oman osaamisen osoittaminen, itsenäisesti suoritettavat tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Mediatuotannon koulutuksen syksyn 2024 hakukohteen Tradenomi (AMK) mediatuotanto, monimuoto (online) määrittelemä ennakko- ja valintakoetehtävien sisältö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, mikäli hakija saa hakukohteen valintakokeesta vähintään 50 pistettä.
Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli hakija saa hakukohteen valintakokeesta vähemmän kuin 50 pistettä

Sisällön jaksotus

Mediatuotannon koulutuksen syksyn 2024 hakukohteen
- Tradenomi (AMK), mediatuotanto, monimuoto (online)
määrittelemät ennakko- ja valintakoetehtävien sisältö ja aikataulu. Lisätietoja sisällöstä ja aikataulusta http://www.opintopolku.fi ja https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/hakeminen/opiskelijavalinta/

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mediatuotannon koulutuksen syksyn 2024 hakukohteen Tradenomi (AMK) mediatuotanto, monimuoto (online) ennakko- ja valintakoetehtäväkohtaisesti määrittelemät arviointiperusteet.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 15.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Markus Hatakka
  • Timo Linnossuo
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata onnistuneen myyntityön edellytykset
- suunnitella ja kehittää yrityksen tai yhteisön tuotteiden tai palvelujen myyntiä
- erotella myyntiprosessin vaiheet tuotteiden tai palvelujen myynnissä
- arvioida asiakaspotentiaalia ja kartoittaa asiakkaiden tarpeita
- selittää kuluttajien ja organisaatioiden ostokäyttäytymistä

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään onnistuneen myyntityön edellytykset, myyntiprosessin vaiheet, myynnin suunnittelu ja johtaminen, asiakaspotentiaalin tunnistaminen, asiakasymmärrys, kuluttajien ja organisaatioiden ostokäyttäytyminen sekä asiakassuhteiden johtaminen.

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset:
7.1.2025
4.2.2025
11.3.2025
1.4.2025
15.4.2025

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 10.01.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät
  • MMEDTK25V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa Turun ammattikorkeakoulusta opiskeluyhteisönä
- kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan
- kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä (ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, opiskelijakunta TUO)
- esitellä opiskeluryhmänsä
- tunnistaa ammattikorkeakoulun keskeiset järjestelmät ja oppimisen työkalut (Messi, Peppi, online-oppimisympäristöt, sähköposti, kirjasto)
-suunnitella omaa henkilökohtaista oppimissuunnitelmaansa (HOPS)

Sisältö

Opintojaksolla orientoidutaan ammattikorkeakouluopiskeluun tutustumalla omaan opiskeluryhmään sekä Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä. Opintojaksolla perehdytään ammattikorkeakoulun ja erityisesti media-alan koulutuksen oppimisympäristöihin ja opiskelun työkaluihin sekä käydään läpi korkeakouluopiskelun ja media-alan koulutuksen erityispiirteet toisen asteen opintoihin nähden. Keskeistä on, että opiskelija ymmärtää itsenäisen työskentelyn, ajankäytön hallinnan sekä yhteistyötaitojen merkityksen ammattikorkeakouluopinnoissa. Opiskelija alkaa opintojakson aikana suunnitella omaa henkilökohtaista oppimissuunnitelmaansa (HOPS).

Sisällön jaksotus

Lähiopetus 8.-10.1.2025

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 10.09.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 08.11.2024

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Vastuuopettaja

Ann-Katrin Tyni-Nummelin

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Sisällön jaksotus

KAIKKI TIEDOT KIRJALLISEN OSAN TOTEUTUSSUUNNITELMASSA
100115-3336

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 08.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

5 - 25

Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Vastuuopettaja

Ann-Katrin Tyni-Nummelin

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan ja opiskelijoiden oma materiaali, verkko-opetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely, oman kirjallisen ja suullisen materiaalin tuottaminen verkkoympäristössä, interaktiiviset tehtävät ryhmän muiden jäsenten kanssa, suulliset harjoitukset verkkotapaamisissa koko ryhmänä ja pienryhmissä. Kontaktiopetuksessa keskitytään puhumisen harjoitteluun ja siinä rohkaistumiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen opintojakson päätteeksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia käytännön viestintätaitoja itsenäisesti työskennellen ja ryhmissä, tehtävissä opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelijalla on aiemmin hankittu vahva osaaminen ruotsin kielessä media-alan sanaston osalta, voidaan sopia vaihtoehtoisesta suoritustavasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisesti tehtävät etätehtävät, verkkotapaamisten harjoitukset ja ennakkotehtävät. Kirjallinen ja suullinen tentti.
Kirjallinen osa 2 op, suullinen osa 1 op
Yht. 3 op = n. 80 t opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Mediatuotannon monimuoto-opiskelijoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin opintojakso verkossa.

Kirjallinen 2 op ja suullinen 1 op osa ovat samaa kurssia, arviointi erikseen. YHT. 3 op

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Pääosin itsenäinen työskentely verkossa itslearning - oppimisalustalla. Kontaktiopetusta verkkotapaamisissa lukujärjestyksen mukaan. Lisäksi pienryhmätapaamisia ja suulliset tentit erikseen sopien verkossa.

Kurssilla on läsnäolovelvollisuus 75%

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on vähintään kielitaitotasolla B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kirjallisesta ja suullisesta tentistä, aktiivisesta osallistumisesta opetukseen ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta.

Tuntiaktiivisuus on tärkeä arviointiin vaikuttava kriteeri, siksi läsnäolo kontaktiopetuksessa on välttämätön!

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä yksinkertaisiakaan lauseita, ei pysty tuottamaan ymmärrettäviä lauseita itse, vain yksittäisiä sanoja tai fraaseja. Ei pysty kommunikoimaan helpoissakaan työelämän tilanteissa kirjallisesti tai suullisesti.
Etätehtävät ja kirjallinen / suullinen tentti tekemättä/puutteelliset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, tuottamaan lyhyitä tekstejä, kuvailemaan tuttuja tilanteita ja neuvomaan niissä. Suoriutuu tenteistä hyväksyttävästi ja kaikki pyydetyt etätehtävät on palautettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä useimmissa spontaaneissa arki- ja työelämän kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä sujuvasti ja luontevasti kaikissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Sami Nummela
  • Markus Hatakka
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää kirjanpitoa ohjaavan lainsäädännön keskeiset normit
- nimetä kirjanpidon tärkeimmät yleiset periaatteet ja raportit
- löytää tunnuslukujen laskemista varten tarvittavat tiedot tuloslaskelmasta, taseesta ja tilinpäätöksen liitetiedoista
- laskea ja tulkita kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut sekä tehdä niistä johtopäätöksiä yrityksen taloudellisesta tilasta

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään kirjanpidon yleiset periaatteet, arvonlisäverotuksen perusteet, pk-yrityksen talouden raportit, kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvut sekä tunnuslukujen tulkinta ja johtopäätösten teko.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus (verkkotapaamiset)
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda, työelämään soveltava oppiminen.
Oppimispyramidi
Oppimispäiväkirja
Itsearvointi

Sisällön jaksotus

Suomeksi
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää kirjanpitoa ohjaavan lainsäädännön keskeiset normit
- nimetä kirjanpidon tärkeimmät yleiset periaatteet ja raportit
- löytää tunnuslukujen laskemista varten tarvittavat tiedot tuloslaskelmasta, taseesta ja tilinpäätöksen liitetiedoista
- laskea ja tulkita kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut sekä tehdä niistä johtopäätöksiä yrityksen taloudellisesta tilasta

Opintojaksolla käsitellään kirjanpidon yleiset periaatteet, yrittäjän palkanlaskenta- ja laskutuspalvelut, kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvut sekä tunnuslukujen tulkinta ja johtopäätösten teko.

Ajoitus (klo 16-18):
21.1.
4.3.
25.3.
29.4.
27.5

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Lisäksi arvosanaan vaikuttaa palautettavat tehtävät ja oppimispäiväkirja johon sisältyy itsearviointi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin (3) tai erittäin hyvin (4) tehtyjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä ja osoittavat syvällistä perehtymistä aiheeseen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Sami Nummela
  • Markus Hatakka
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • MMEDTK23V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä ja selittää työntekijän palkkaukseen liittyviä normeja ja käsitteitä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja alan työehtosopimuksia
- toimia käytännön palkanlaskentatilanteissa

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään työlainsäädännön tärkeimmät normit, yrityksen palkkahallinto, ennakonpidätykset ja muut palkasta tehtävät vähennykset, luontoisedut, matkakustannusten korvaukset, vuosiloma ja lomapalkka sekä työnantajan maksu- ja ilmoitusvelvollisuudet.

Oppimateriaalit

Itslearning-oppimisalustassa.

Opetusmenetelmät

verkkotapaamiset, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT:
- työlainsäädäntö
- palkanlaskenta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotapaamiset
- itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

Työlainsäädäntö
Verkkotapaamiset:
2.10. klo 16.00-18.00
23.10. klo 16.00-18.00
30.10. klo 16.00-18.00

Palkanlaskenta
Verkkotapaamiset
13.11. klo 16.00-18.00
20.11. klo 16.00-18.00
4.12. klo 16.00-18.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensisijaisesti verkkotapaamisten aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssille aktiivinen osallistuminen, kurssin oppimistehtävät. Arvioinnin ja kurssisuorituksen saa, kun kaikki oppimistehtävät on palautettu.

Hylätty (0)

Kurssitehtäviä palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin (3) tai erittäin hyvin (4) tehtyjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä ja osoittavat syvällistä perehtymistä aiheeseen.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Johanna Itkonen
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • MMEDTK23V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja
- valita tarpeeseen sopivan ansaintamallin
- suunnitella ja kehittää omaa ja yrityksen tai yhteisön verkostoitumista
- käyttää verkostoitumisalustoja ja -palveluja

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja, mallien vaikutus yhteisön tai yrityksen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen, henkilökohtainen verkostoituminen, yrityksen tai yhteisön verkostoituminen, verkostojen hyödyntäminen sekä verkostoitumisalustat ja -palvelut.

Oppimateriaalit

Opintojakson ITS-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Ohjatut verkkotapaamiset, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ITS-työtilassa.

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset:
4.9. kello 16-18
11.9. kello 16-18
25.9. kello 16-18
16.10. kello 16-18
27.11. kello 16-18

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ITS-työtila.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

23.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät
  • MMEDTK25V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää mediajulkisuuden merkityksen yrityksen tai yhteisön maineelle ja hahmottaa julkisuuden vaikutuksen yrityksestä tai yhteisöstä syntyviin mielikuviin
- käyttää eri viestintäkeinoja viestittäessä eri sidos- ja kohderyhmille
- tunnistaa yrityksen tai yhteisön kriisitilanteita ja osaa ehdottaa niihin soveltuvia viestinnän keinoja
- osaa määritellä sisältömarkkinoinnin ja soveltaa sisällön konseptointia tilaajalle
- tuntee viestinnän mittaamisen ja arvioinnin keinoja

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään siihen, miten yritysten ja yhteisöjen mainetta, imagoa ja mielikuvaa rakennetaan. Keskeistä on ymmärtää erilaisten sidos- ja kohderyhmien rooli ja kyetä tuottamaan eri yleisöille merkityksellisiä tarinoita. Kurssilla käydään läpi sisältösuunnittelua ja konseptointia sekä perehdytään kriisiviestintään, viestinnän suunnittelun perusteisiin ja viestinnän mittaamiseen.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tehdään yksi isompi harjoitustyö ja tämän lisäksi muita oppimistehtäviä.
Kaikki tehtävät ja aikataulut julkaistaan itslearning-alustalla.

Työn mitoitus: yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Täydennetään myöhemmin.

Opiskelu tapahtuu verkkotapaamisten ulkopuolella itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 13.03.2025

Ajoitus

13.03.2025 - 13.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- rakentaa yritykselle, yhteisölle, tapahtumalle, projektille tai hankkeelle viestintäsuunnitelman
- arvioida suunnitellun viestinnän onnistumista
- yhdistää viestinnän tavoitteet markkinointiviestinnän tavoitteisiin
- suunnitella ja toteuttaa viestintää suhteessa tavoitteisiin ja toimintaan

Sisältö

Opintojaksolla opiskelija oppii suunnittelemaan, miten erilaisia viestintäkeinoja hyödynnetään viestinnässä tavoitteellisesti. Kurssilla laaditaan viestintäsuunnitelma tai kehitetään jo olemassa olevaa suunnitelmaa.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tehdään yksi isompi harjoitustyö ja tämän lisäksi muita oppimistehtäviä.
Kaikki tehtävät ja aikataulut julkaistaan itslearning-alustalla.

Työn mitoitus: yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 15.3. osoitteessa: https://turkuamk.zoom.us/j/65018293251.
Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Kaikki tehtävät arvioidaan jo numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.