Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Oppimateriaalit
Saatavilla Itslearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista koetta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson 2025 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:
• 31.01. klo 9-16.
• 27.03. klo 9-16.
Opintojakson sisältö:
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä. Jos opiskelija on pois opetuskerralta, niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä, ryhmätehtäväan (arviointi: HYL/T1-K5) ja yksilötehtävään (arvointi: HYL/T1-K5). Opintojakson loppuarvosana määräytyy pääasiassa yksilötehtävän arvosanan mukaan, johon ryhmätehtävän arvosanalla on vaikutusta.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä annetun aikataulun mukaisesti eikä ole osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 19.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jan Holmberg
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaa hakea tietoa sosiaali – ja terveysalan tietovarastoista
• ymmärtää, miten tiedolla johtaminen liittyy organisaation strategiaan sekä tavoitteiden saavuttamiseen
• osaa soveltaa oppivan organisaation malleja
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• sosiaali- ja tervesalan tietovarastot
• tiedon avoimuus
• oppivan organisaation mallit johtamisen tukena
Oppimateriaalit
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja kirjallinen koe.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Kirjallisella kokeella arvioidaan kykyä integroida ja soveltaa monipuolista teoreettista ja syventynyttä ymmärrystä opintojakson aihealueesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Lähiopetus korvataan vastaavalla lisätehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja kirjallinen koe (119 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakson 2024 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:
• 27.9.2024 klo 9-16
• 6.11.2024 klo 9-16
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• sosiaali- ja tervesalan tietovarastot
• tiedon avoimuus
• oppivan organisaation mallit johtamisen tukena.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoimen AMK:n kiintiö max. 3 YAMK-opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, kirjalliseen kokeeseen ja aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Kirjallisessa kokeessa hylätty: 0-47 %.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On tehnyt kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. Kirjallisessa kokeessa: T1 > 48 % ja T2 > 60 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On tehnyt kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Kirjallisessa kokeessa: H3 > 72 % ja H4 > 84 %.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On tehnyt kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Kirjallisessa kokeessa: K5 > 95 %.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Eeva Lehtinen
- Kristiina Engblom-Pelkkala
Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita
Sisältö
Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut
Oppimateriaalit
Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen). Kirjallisuus täsmennetään ITSissä.
Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin. Tehtävät täsmennetään ITSissä.
Kurssille on suunnitteilla yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta ja kustannusten kohdentaminen
Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Kurssilla voidaan toteuttaa yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alkaessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin pedagogisia menetelmiä ovat tutkiva oppimminen ja ongelmanratkaisuperustainen oppiminen (PBL).
Kurssin kontaktipäivissä (verkossa tai luokkahuoneessa) pääosassa ovat opiskelijat itse ns. käänteinen luokkahuone -menetelmä. Opiskelijat ratkovat ongelmia ryhmissä ja ratkovat soveltaen itsenäisesti kurssiaineiston avulla tehtäviä. Opettajat tukevat omaehtoista oppimista, neuvoen ja valmentaen opiskelijoita itsenäisessä työskentelytavassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on kaksi kontaktipäivää kampuksella.
2 kontaktiopetuspäivää 16h
Ryhmätyöt 45h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 74h
Lähiopetuspäivinä on tarkoitus työskennellä pienryhmissä. Opettaja esittelee aiheen.
Kirjallisuuden lukemiseen on varattu 74h. Tämä tarkoittaa sitä, että oppikirjat (sivut), artikkelit ja muu lukumateriaali, jotka opettaja määrittelee, luetaan itsenäisesti. Mikään ei estä muodostamasta lukupiirejä ja lukea dialogisesti keskustellen ryhmissä. Kirjallisuudesta on hyvä rakentaa omat muistiinpanot ja opetella avainkäsitteistö ulkoa. Oppimateriaalia tulee soveltaa annettuihin tehtäviin.
Ryhmätöiden tekemiseen on varattu noin 40h/henkilö. Jos ryhmässä on 4 henkilöä tarkoittaa tämä 160h laajuista ryhmätyötä. Sopikaa ryhmissä roolitus ja tehkää yhteistyötä. Muistakaa sopia ryhmän yhteisestä tavoitteesta ja sen saavuttamiseen liittyvät askeleet.
Panostakaa työn laatuun.
Sisällön jaksotus
Kontaktipäivät: Lukujärjestyksen mukaan
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita
Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.
Ilmoittautumisaika
15.06.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Teppo Neuvonen
- Kaisa Adair
- Sari Airenne
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
TKI-hankeideoinnin ja –arvioinnin tapoja ja osaa soveltaa niitä omassa työssään
muodostaa TKI-hankeverkoston ja hyödyntää sitä valmistelussa
tunnistaa alansa yleisempiä rahoittajia ja tuntee niiden rahoitusehdot
projektin elinkaaren projektin valmistelusta suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja päättämiseen
projektin organisoitumisen ja roolien vaihtoehdot ja osaa soveltaa niitä työssään
projektin seurannan ja raportoinnin työtapoja erityisesti TKI-hankkeissa
Sisältö
TKI-hankkeen ideointi
TKI-hankeverkoston luominen
TKI-hankerahoituksen hakeminen
Projektin organisoituminen ja roolit
Projektin elinkaari
Projektin seuranta ja raportointi
Oppimateriaalit
Opettajien erikseen ilmoittama materiaali. Kaikki materiaali löytyy sähköisessä muodossa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu ennakkotehtävästä, online-opetuksesta, ryhmätehtävistä ja yksilötehtävästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija soveltaa oman alansa menetelmiä käytännön tehtävissä. Kestävän kehityksen teemat näkyvät esimerkiksi rahoitusohjelmissa ja EU-politiikkaan liittyvissä asioissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä: 10h
Online-opetus: 5 X 4h= 20h
Ryhmätyö: 75h
Yksilötehtävä: 30h
Sisällön jaksotus
Sisältö:
TKI-hankkeen ideointi
TKI-hankeverkoston luominen
TKI-hankerahoituksen hakeminen
Projektitoiminnan perusteet
Projektin elinkaaren hallinta
Ajoitus:
Online-opetusta
12.9. 14.00-18.00
26.9. 14.00-18.00
10.10. 14.00-18.00
24.10. 14.00-18.00
7.11. 14.00-18.00
Opiskelija voi korvata mahdolliset poissaolot online-opetuksesta opettajan antamilla korvaavilla tehtävillä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Yhteydenpito opintojakson opettajiin sähköpostilla.Oppimisalustana toimii Itslearning.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu hyl-5
Arvosana muodostuu ryhmätyön ja yksilötehtävän perusteella. Ennakkotehtävä on suoritettava hyväksytysti.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jukka Rantala
Ryhmät
-
YSPLIS23Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)
Oppimateriaalit
Opintojen materiaalia sähköisestä oppimisympäristöstä (ITslearning). Lisäksi aineisto sisältää alan kirjallisuutta, aikakauslehtiä ja yritysten toimittamaa materiaalia. Kirjallisuuteen kuuluu osia kirjoista Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Järvempää M et al, WsoyPro, Operations Management Vonderembse M.A. et al,
Horngren et al., Introduction to Management Accounting
Opetusmenetelmät
Pedagogisissa toimintatavoissa korostetaan tutkivaa oppimista ja ongelmakeskeistä oppimista. Kestävä kehitys on integroitu osaksi toteutusta, ja se näkyy muun muassa ESG:n kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutustapa ja ajankohta sovitaan/vahvistetaan toteutuksen ensimmäisellä luentokerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Arviointi on monipuolista ja kokonaisvaltaista, koska se liittyy koko oppimisprosessiin. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, tehtävänannot, tutkiva oppiminen, tapaukset ja tentti. Yritystoimeksiannot ovat mahdollisia toteutuksen osia. Tarkempi painotus ja toteutustavan sopiminen luentojen alussa.
Opiskelijan arvioitu työmäärä noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutuksessa tuotantotalous käydään läpi palveluiden- ja tuotteiden tuottamisen näkökulmista. Tuotantotalouteen liitetään tuotannon tehokkuuden arvioinnin, johtamisen ja kehittämisen näkökulmat ja muutos. Toteutus sisältää myös prosessien ja toimintojen tunnistamista, sekä talouden informaation liittämistä prosesseihin ja toimintoihin.
Opiskelija syventää ja laajentaa tietojaan siten, että hän osaa käyttää tutotantotaloutta organisaation kokonaisvaltaisessa kehittämisessä.
.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sovitaan luentojen ensimmäisellä kerralla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Yhtenä arvioiotavana osana on oman työpanoksen arviointi. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu myös ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ja/tai palautettujen tehtävien kokonaispistemäärä ei saavuta 50 %a toteutuksen kokonaispistemäärästä. Mahdollinen tentii on osa kokonaispistemäärää. Tentin painoarvo sovitaan toteutuksen alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 50 - 65 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 66 - 85%a toteutuksen kokonaispistenäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä ylittää 85 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 10.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Tuuli Lahti
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
OSJOKEK24Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja ymmärtää siihen liittyviä muutosvoimia
• on perehtynyt alan eettisin ja juridisiin periaatteisiin ja ymmärtää niiden merkityksen alaan
Sisältö
Opintojakson sisältö
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
• sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
• sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen liittyvät eettiset kysymykset
Oppimateriaalit
Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu oppimateriaali, kuten ETENE 2011 (https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf). Valtaosa kurssin oppimateriaaleista on suomeksi, mutta mukana on myös englanninkielistä materiaalia.
Opetusmenetelmät
- Lukeminen, kirjoittaminen & tiedonhankinta
- Tietokantojen & lähteiden käytön harjoitteleminen
- Oppimispäiväkirja & pohdintatehtävät
- Moduulien lopputestit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisesti suoritettavalla verkkourssilla tätä toteutetaan toiminnallisten sisältöjen ja tehtävänantojen avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Laskennallisesti tämä tarkoittaa noin 133 tuntia opiskelijan työtä. Riippuen aiemmista opinnoistasi ja työkokemuksestasi, kurssin työmäärä voi kuitenkin olla tätä suurempi tai pienempi.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Moduulien lopputestien hyväksytty suoritus edellyttää, että vähintään 80 % vastauksista on oikein.
Sisällön jaksotus
Kurssin pääsisältöjä ovat:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään liittyvät keskeiset käsitteet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja kehittäminen
- sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteet, rakenne ja rahoitus
Muuta:
- Kurssi suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö itslearningissä itsenäisesti, eikä kurssi siten sisällä erillisiä kontaktitapaamisia. Kurssi avautuu suoritettavaksi 01.10 ja se tulee suorittaa 15.12 mennessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin amk 5 paikkaa, YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkinto-opiskelijoille.
Kurssin viestintäkanavana toimii Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Its Learning, jonka kautta opettajalle voi lähettää tarvittaessa viestejä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että kurssin oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ennen kurssin päättymistä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
17.02.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 150
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Kristiina Engblom-Pelkkala
- Tuuli Lahti
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEKEK25VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja ymmärtää siihen liittyviä muutosvoimia
• on perehtynyt alan eettisin ja juridisiin periaatteisiin ja ymmärtää niiden merkityksen alaan
Sisältö
Opintojakson sisältö
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
• sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
• sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen liittyvät eettiset kysymykset
Oppimateriaalit
Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu oppimateriaali, kuten ETENE 2011 (https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf). Valtaosa kurssin oppimateriaaleista on suomeksi, mutta mukana on myös englanninkielistä materiaalia.
Opetusmenetelmät
- Lukeminen, kirjoittaminen & tiedonhankinta
- Tietokantojen & lähteiden käytön harjoittelu
- Oppimispäiväkirja & pohdintatehtävät
- Moduulien lopputestit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisesti suoritettavalla verkkourssilla tätä toteutetaan toiminnallisten sisältöjen ja tehtävänantojen avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Laskennallisesti tämä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Riippuen aiemmista opinnoistasi ja työkokemuksestasi, kurssin työmäärä voi kuitenkin olla tätä suurempi tai pienempi.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Lopputestien hyväksytty suoritus edellyttää, että vähintään 80 % vastauksista on oikein.
Sisällön jaksotus
Kurssin pääsisältöjä ovat:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään liittyvät keskeiset käsitteet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja kehittäminen
- sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteet, rakenne ja rahoitus
Muuta:
Kurssi suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö itslearningissä itsenäisesti, eikä kurssi siten sisällä erillisiä kontaktitapaamisia. Kurssiympäristö aukeaa samana päivänä, kun kurssi alkaa - ennakkotehtävää ei siis ole.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin amk 5 paikkaa, YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkinto-opiskelijoille.
Kurssin viestintäkanavana toimii Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Its Learning, jonka kautta opettajalle voi lähettää tarvittaessa viestejä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että moduulikohtaiset lopputestit on suoritettu hyväksytysti ennen kurssin päättymistä. Mikäli kurssin suoritus jää kesken, on se aloitettava seuraavalla lukukaudella uudelleen alusta.
Hylätty (0)
Ei ole suorittanut hyväksytysti moduulien lopputestejä.
Ilmoittautumisaika
17.05.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 84
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Terhi Raittila
- Kaisa Sorsa
Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
-
YPROIK24Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) 15.9.2024 ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää.
Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams osoite ilmoitetaan ITS alustalla) :
30.9.2024 9-12.15
7.10.2024 9-12.15
28.10.2024 9-12.15
Lisäksi 4x 1h osallistuminen opinnäytetyökilinikoihin (online, päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin).
Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät ja portfolio/oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Riku Mattila
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan opintojakson alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja verkkotapaamiset. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman ONT-suunnitelman esittely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä (DL 7.4.2025)
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä (ryhmätehtävä) (DL 7.4.2025)
Verkkotapaamiset 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä (yksilötehtävä) (DL 19.5.2025)
-tilastomenetelmien oppimistehtävä (DL 19.5.2025)
-oman opinnäytetyön suunnitelman esittely (DL 25.5.2025)
YHTEENSÄ noin 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) viikkoa ennen opetuksen alkua.
Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams -osoite ilmoitetaan ITS-alustalla):
27.2.2025 9-13.00
10.4.2025 9-13.00
8.5.2025 9-13.00
22.5.2025 9-13.00
Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä opiskelijat myös toteuttavat ONT-analyysin ryhmätyönä.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisten menetelmien osiossa käsitellään tilastotieteen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä.
Opinnäytetyöklinikat, joilla käsitellään vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista, tukevat opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.