Siirry suoraan sisältöön

Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Jan Holmberg
Ryhmät
  • YSPLIS24
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla

Sisältö

Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla

Oppimateriaalit

Saatavilla Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista koetta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121 h). Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakson 2025 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:

• 31.01. klo 9-16.
• 27.03. klo 9-16.

Opintojakson sisältö:

• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.

Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä. Jos opiskelija on pois opetuskerralta, niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä, ryhmätehtäväan (arviointi: HYL/T1-K5) ja yksilötehtävään (arvointi: HYL/T1-K5). Opintojakson loppuarvosana määräytyy pääasiassa yksilötehtävän arvosanan mukaan, johon ryhmätehtävän arvosanalla on vaikutusta.

Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.

Hylätty (0)

Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä annetun aikataulun mukaisesti eikä ole osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 19.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Jan Holmberg
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YSPLIS24
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaa hakea tietoa sosiaali – ja terveysalan tietovarastoista
• ymmärtää, miten tiedolla johtaminen liittyy organisaation strategiaan sekä tavoitteiden saavuttamiseen
• osaa soveltaa oppivan organisaation malleja

Sisältö

Opintojakson sisältö:
• tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• sosiaali- ja tervesalan tietovarastot
• tiedon avoimuus
• oppivan organisaation mallit johtamisen tukena

Oppimateriaalit

Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja kirjallinen koe.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Kirjallisella kokeella arvioidaan kykyä integroida ja soveltaa monipuolista teoreettista ja syventynyttä ymmärrystä opintojakson aihealueesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Lähiopetus korvataan vastaavalla lisätehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja kirjallinen koe (119 h). Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakson 2024 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:

• 27.9.2024 klo 9-16

• 6.11.2024 klo 9-16

Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• sosiaali- ja tervesalan tietovarastot
• tiedon avoimuus
• oppivan organisaation mallit johtamisen tukena.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.

Avoimen AMK:n kiintiö max. 3 YAMK-opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, kirjalliseen kokeeseen ja aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Kirjallisessa kokeessa hylätty: 0-47 %.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On tehnyt kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. Kirjallisessa kokeessa: T1 > 48 % ja T2 > 60 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On tehnyt kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Kirjallisessa kokeessa: H3 > 72 % ja H4 > 84 %.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On tehnyt kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Kirjallisessa kokeessa: K5 > 95 %.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Eeva Lehtinen
  • Kristiina Engblom-Pelkkala
Ryhmät
  • YSPLIS24
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita

Sisältö

Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut

Oppimateriaalit

Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen). Kirjallisuus täsmennetään ITSissä.
Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin. Tehtävät täsmennetään ITSissä.
Kurssille on suunnitteilla yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:

- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta ja kustannusten kohdentaminen

Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Kurssilla voidaan toteuttaa yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alkaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssin pedagogisia menetelmiä ovat tutkiva oppimminen ja ongelmanratkaisuperustainen oppiminen (PBL).
Kurssin kontaktipäivissä (verkossa tai luokkahuoneessa) pääosassa ovat opiskelijat itse ns. käänteinen luokkahuone -menetelmä. Opiskelijat ratkovat ongelmia ryhmissä ja ratkovat soveltaen itsenäisesti kurssiaineiston avulla tehtäviä. Opettajat tukevat omaehtoista oppimista, neuvoen ja valmentaen opiskelijoita itsenäisessä työskentelytavassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on kaksi kontaktipäivää kampuksella.
2 kontaktiopetuspäivää 16h
Ryhmätyöt 45h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 74h

Lähiopetuspäivinä on tarkoitus työskennellä pienryhmissä. Opettaja esittelee aiheen.

Kirjallisuuden lukemiseen on varattu 74h. Tämä tarkoittaa sitä, että oppikirjat (sivut), artikkelit ja muu lukumateriaali, jotka opettaja määrittelee, luetaan itsenäisesti. Mikään ei estä muodostamasta lukupiirejä ja lukea dialogisesti keskustellen ryhmissä. Kirjallisuudesta on hyvä rakentaa omat muistiinpanot ja opetella avainkäsitteistö ulkoa. Oppimateriaalia tulee soveltaa annettuihin tehtäviin.

Ryhmätöiden tekemiseen on varattu noin 40h/henkilö. Jos ryhmässä on 4 henkilöä tarkoittaa tämä 160h laajuista ryhmätyötä. Sopikaa ryhmissä roolitus ja tehkää yhteistyötä. Muistakaa sopia ryhmän yhteisestä tavoitteesta ja sen saavuttamiseen liittyvät askeleet.

Panostakaa työn laatuun.

Sisällön jaksotus

Kontaktipäivät: Lukujärjestyksen mukaan

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita

Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.

Ilmoittautumisaika

15.06.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Reetta Raitoharju
  • Teppo Neuvonen
  • Kaisa Adair
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • VAVY2425
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

TKI-hankeideoinnin ja –arvioinnin tapoja ja osaa soveltaa niitä omassa työssään

muodostaa TKI-hankeverkoston ja hyödyntää sitä valmistelussa

tunnistaa alansa yleisempiä rahoittajia ja tuntee niiden rahoitusehdot

projektin elinkaaren projektin valmistelusta suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja päättämiseen

projektin organisoitumisen ja roolien vaihtoehdot ja osaa soveltaa niitä työssään

projektin seurannan ja raportoinnin työtapoja erityisesti TKI-hankkeissa

Sisältö

TKI-hankkeen ideointi

TKI-hankeverkoston luominen

TKI-hankerahoituksen hakeminen

Projektin organisoituminen ja roolit

Projektin elinkaari

Projektin seuranta ja raportointi

Oppimateriaalit

Opettajien erikseen ilmoittama materiaali. Kaikki materiaali löytyy sähköisessä muodossa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu ennakkotehtävästä, online-opetuksesta, ryhmätehtävistä ja yksilötehtävästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija soveltaa oman alansa menetelmiä käytännön tehtävissä. Kestävän kehityksen teemat näkyvät esimerkiksi rahoitusohjelmissa ja EU-politiikkaan liittyvissä asioissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä: 10h
Online-opetus: 5 X 4h= 20h
Ryhmätyö: 75h
Yksilötehtävä: 30h

Sisällön jaksotus

Sisältö:
TKI-hankkeen ideointi
TKI-hankeverkoston luominen
TKI-hankerahoituksen hakeminen
Projektitoiminnan perusteet
Projektin elinkaaren hallinta

Ajoitus:
Online-opetusta
12.9. 14.00-18.00
26.9. 14.00-18.00
10.10. 14.00-18.00
24.10. 14.00-18.00
7.11. 14.00-18.00

Opiskelija voi korvata mahdolliset poissaolot online-opetuksesta opettajan antamilla korvaavilla tehtävillä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Yhteydenpito opintojakson opettajiin sähköpostilla.Oppimisalustana toimii Itslearning.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu hyl-5
Arvosana muodostuu ryhmätyön ja yksilötehtävän perusteella. Ennakkotehtävä on suoritettava hyväksytysti.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Jukka Rantala
Ryhmät
  • YSPLIS23
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa

Sisältö

Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)

Oppimateriaalit

Opintojen materiaalia sähköisestä oppimisympäristöstä (ITslearning). Lisäksi aineisto sisältää alan kirjallisuutta, aikakauslehtiä ja yritysten toimittamaa materiaalia. Kirjallisuuteen kuuluu osia kirjoista Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Järvempää M et al, WsoyPro, Operations Management Vonderembse M.A. et al,
Horngren et al., Introduction to Management Accounting

Opetusmenetelmät

Pedagogisissa toimintatavoissa korostetaan tutkivaa oppimista ja ongelmakeskeistä oppimista. Kestävä kehitys on integroitu osaksi toteutusta, ja se näkyy muun muassa ESG:n kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutustapa ja ajankohta sovitaan/vahvistetaan toteutuksen ensimmäisellä luentokerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Arviointi on monipuolista ja kokonaisvaltaista, koska se liittyy koko oppimisprosessiin. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, tehtävänannot, tutkiva oppiminen, tapaukset ja tentti. Yritystoimeksiannot ovat mahdollisia toteutuksen osia. Tarkempi painotus ja toteutustavan sopiminen luentojen alussa.
Opiskelijan arvioitu työmäärä noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Toteutuksessa tuotantotalous käydään läpi palveluiden- ja tuotteiden tuottamisen näkökulmista. Tuotantotalouteen liitetään tuotannon tehokkuuden arvioinnin, johtamisen ja kehittämisen näkökulmat ja muutos. Toteutus sisältää myös prosessien ja toimintojen tunnistamista, sekä talouden informaation liittämistä prosesseihin ja toimintoihin.
Opiskelija syventää ja laajentaa tietojaan siten, että hän osaa käyttää tutotantotaloutta organisaation kokonaisvaltaisessa kehittämisessä.

.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sovitaan luentojen ensimmäisellä kerralla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Yhtenä arvioiotavana osana on oman työpanoksen arviointi. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu myös ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ja/tai palautettujen tehtävien kokonaispistemäärä ei saavuta 50 %a toteutuksen kokonaispistemäärästä. Mahdollinen tentii on osa kokonaispistemäärää. Tentin painoarvo sovitaan toteutuksen alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 50 - 65 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 66 - 85%a toteutuksen kokonaispistenäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä ylittää 85 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Tuuli Lahti
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • OSJOKEK24
    Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
  • YSPLIS24
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja ymmärtää siihen liittyviä muutosvoimia
• on perehtynyt alan eettisin ja juridisiin periaatteisiin ja ymmärtää niiden merkityksen alaan

Sisältö

Opintojakson sisältö
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
• sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
• sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen liittyvät eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu oppimateriaali, kuten ETENE 2011 (https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf). Valtaosa kurssin oppimateriaaleista on suomeksi, mutta mukana on myös englanninkielistä materiaalia.

Opetusmenetelmät

- Lukeminen, kirjoittaminen & tiedonhankinta
- Tietokantojen & lähteiden käytön harjoitteleminen
- Oppimispäiväkirja & pohdintatehtävät
- Moduulien lopputestit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisesti suoritettavalla verkkourssilla tätä toteutetaan toiminnallisten sisältöjen ja tehtävänantojen avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Laskennallisesti tämä tarkoittaa noin 133 tuntia opiskelijan työtä. Riippuen aiemmista opinnoistasi ja työkokemuksestasi, kurssin työmäärä voi kuitenkin olla tätä suurempi tai pienempi.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Moduulien lopputestien hyväksytty suoritus edellyttää, että vähintään 80 % vastauksista on oikein.

Sisällön jaksotus

Kurssin pääsisältöjä ovat:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään liittyvät keskeiset käsitteet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja kehittäminen
- sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteet, rakenne ja rahoitus

Muuta:
- Kurssi suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö itslearningissä itsenäisesti, eikä kurssi siten sisällä erillisiä kontaktitapaamisia. Kurssi avautuu suoritettavaksi 01.10 ja se tulee suorittaa 15.12 mennessä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin amk 5 paikkaa, YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkinto-opiskelijoille.

Kurssin viestintäkanavana toimii Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Its Learning, jonka kautta opettajalle voi lähettää tarvittaessa viestejä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että kurssin oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ennen kurssin päättymistä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 150

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Kristiina Engblom-Pelkkala
  • Tuuli Lahti
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKEK25V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja ymmärtää siihen liittyviä muutosvoimia
• on perehtynyt alan eettisin ja juridisiin periaatteisiin ja ymmärtää niiden merkityksen alaan

Sisältö

Opintojakson sisältö
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
• sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
• sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen liittyvät eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu oppimateriaali, kuten ETENE 2011 (https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf). Valtaosa kurssin oppimateriaaleista on suomeksi, mutta mukana on myös englanninkielistä materiaalia.

Opetusmenetelmät

- Lukeminen, kirjoittaminen & tiedonhankinta
- Tietokantojen & lähteiden käytön harjoittelu
- Oppimispäiväkirja & pohdintatehtävät
- Moduulien lopputestit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisesti suoritettavalla verkkourssilla tätä toteutetaan toiminnallisten sisältöjen ja tehtävänantojen avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Laskennallisesti tämä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Riippuen aiemmista opinnoistasi ja työkokemuksestasi, kurssin työmäärä voi kuitenkin olla tätä suurempi tai pienempi.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Lopputestien hyväksytty suoritus edellyttää, että vähintään 80 % vastauksista on oikein.

Sisällön jaksotus

Kurssin pääsisältöjä ovat:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään liittyvät keskeiset käsitteet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja kehittäminen
- sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteet, rakenne ja rahoitus

Muuta:
Kurssi suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö itslearningissä itsenäisesti, eikä kurssi siten sisällä erillisiä kontaktitapaamisia. Kurssiympäristö aukeaa samana päivänä, kun kurssi alkaa - ennakkotehtävää ei siis ole.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin amk 5 paikkaa, YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkinto-opiskelijoille.

Kurssin viestintäkanavana toimii Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Its Learning, jonka kautta opettajalle voi lähettää tarvittaessa viestejä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että moduulikohtaiset lopputestit on suoritettu hyväksytysti ennen kurssin päättymistä. Mikäli kurssin suoritus jää kesken, on se aloitettava seuraavalla lukukaudella uudelleen alusta.

Hylätty (0)

Ei ole suorittanut hyväksytysti moduulien lopputestejä.

Ilmoittautumisaika

17.05.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 84

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Heli Aramo-Immonen
  • Terhi Raittila
  • Kaisa Sorsa
Ryhmät
  • YSPLIS24
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
  • YPROIK24
    Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • YPROTK24
    Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Opetusmenetelmät

Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) 15.9.2024 ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams osoite ilmoitetaan ITS alustalla) :
30.9.2024 9-12.15
7.10.2024 9-12.15
28.10.2024 9-12.15
Lisäksi 4x 1h osallistuminen opinnäytetyökilinikoihin (online, päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin).

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät ja portfolio/oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.

Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Riku Mattila
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan opintojakson alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Opetusmenetelmät

Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja verkkotapaamiset. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman ONT-suunnitelman esittely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä (DL 7.4.2025)
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä (ryhmätehtävä) (DL 7.4.2025)
Verkkotapaamiset 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä (yksilötehtävä) (DL 19.5.2025)
-tilastomenetelmien oppimistehtävä (DL 19.5.2025)
-oman opinnäytetyön suunnitelman esittely (DL 25.5.2025)
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) viikkoa ennen opetuksen alkua.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams -osoite ilmoitetaan ITS-alustalla):
27.2.2025 9-13.00
10.4.2025 9-13.00
8.5.2025 9-13.00
22.5.2025 9-13.00

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.

Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä opiskelijat myös toteuttavat ONT-analyysin ryhmätyönä.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisten menetelmien osiossa käsitellään tilastotieteen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä.

Opinnäytetyöklinikat, joilla käsitellään vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista, tukevat opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamista.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.

Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.