Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Hammasteknikko (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Ilmoittautumisaika

18.04.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2026

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Opettaja
  • Henri Aho
  • Sini Eloranta
  • Anne Rouhelo
  • Niina Katajapuu
  • Eeva Timonen-Kallio
  • Mirka Toivonen
Ryhmät
  • YTUTSS24
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmäohjaus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27t)

Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
2) Opinnäytetyön suunnitelman laadinta & esittely suunnitelmatyöpajassa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
4) Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)

Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut, osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Ilmoittautumisaika

18.04.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Opettaja
  • Pasi Alander
  • Anne Rouhelo
  • Eeva Timonen-Kallio
Ryhmät
  • YTUTSS23
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)

Sisältö

· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön tekijänä ja kehittäjänä toimiminen työelämässä / hankkeessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön toteuttaminen ja sen etenemisen raportointi työelämässä esityksellä.
Esitys työelämässä on vapaamuotoinen, kohderyhmä opinnäytteen kannalta tarkoituksen mukainen - ohjausryhmä tai muu työelämän foorumi.

Esitys ja palautus: tiedoksi opettajalle esityksen ajankohta, päivämäärä ja esitys tiedoksi sekä lyhyt arviointi esityksen toteutuksesta.

Opinnäytetyön toteutus työelämässä ja itsenäinen työskentely 125t
Esitys työelämässä 10t
Opintojakso (5op) on 135t

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opinnäytetyön toteutus on edennyt..
Opiskelija on tehnyt annetun tehtävän osoittaen, että kykenee kuvaamaan esityksessään opinnäytetyön siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata opinnäytetyönsä tieto- ja menetelmäperustan
- toteuttaa opinnäytetyötään suunnitelmansa pohjalta
- raportoida opinnäytetyön etenemisvaiheet
- arvioida opinnäytetyön etenemistä suhteessa suunnitelmaan (kuten aikataulussa pysyminen, tavoitteiden saavuttaminen, valittujen tutkimus- ja/tai kehittämismenetelmien soveltuvuus, viestinnän onnistuminen)

Sisältö:
- kuvaus kehittämisprojektin etenemisestä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty opinnäytetyön toteutuksen eteneminen.
Opiskelija on tehnyt annetun tehtävän osoittaen, että kykenee kuvaamaan esityksessään opinnäytetyön siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.

Hylätty (0)

Opinnäytetyön toteutus ei ole edennyt eikä opiskelija ole toteuttanut esitystä ohjeistuksen mukaisesti työelämässä / toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 3

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Opettaja
  • Sini Eloranta
  • Anne Rouhelo
Ryhmät
  • YTUTSK24
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)

Sisältö

· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

- Opinnäytetyön toteuttaminen
- Itsenäinen opiskelu
- Raportointi ja reflektointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin innovaatiopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön toteuttaminen ja sen etenemisen seuranta ja raportointi. Toteutusvaiheen väliraportointi on työelämälähtöinen ja sen kohderyhmä valitaan opinnäytteen kannalta tarkoituksenmukaisesti (kuten ohjausryhmä tai muu työelämän foorumi).

Esityksen muotoa ei ole määritelty. Sen pitämisestä ilmoitetaan opettajalle opettajan ohjeistamalla tavalla ja kuten oppimisympäristössä on kuvattu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opinnäytetyön toteutus on edennyt. Opiskelija on tehnyt annetun tehtävän osoittaen, että kykenee kuvaamaan esityksessään opinnäytetyön siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata opinnäytetyön tieto- ja menetelmäperustan
- toteuttaa opinnäytetyötä suunnitelman pohjalta ja raportoida työn etenemisestä
- arvioida opinnäytetyön etenemistä suhteessa suunnitelmaan (kuten aikataulussa pysyminen, tavoitteiden saavuttaminen, valittujen tutkimus- ja/tai kehittämismenetelmien soveltuvuus, sekä viestinnän onnistuminen)

Sisältö:
- opinnäytetyön väliraportointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty, ohjeiden mukainen opinnäytetyön toteutuksen eteneminen ja väliraportointi.

Hylätty (0)

Opinnäytetyön toteutus ei ole edennyt eikä opiskelija ole toteuttanut väliraportointia ohjeistuksen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 3

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
Opettaja
  • Sini Eloranta
  • Anne Rouhelo
Ryhmät
  • YTUTSK24
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
· suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
· arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
· tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
· arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
· kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen

Sisältö

· Kehittämisprojektin loppuraportti
· Raportointiseminaari
· Kypsyysnäyte
· Opponointi
· Vertaispalaute
· Itsearviointi
· Kehittämisprojektia esittelevä posteri

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut. Kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Plagioinnin tarkistus
Posterin tai suullisen esityksen työstäminen ja esittäminen TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:

Opiskelija osaa
- tuottaa opinnäytetyöstään kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
- kuvata opinnäytetyönsä kokonaisuuden/prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
- arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja opinnäytetyönsä eri vaiheita
- tunnistaa opinnäytetyönsä lopputuotoksen hyödynnettävyyden
- kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen

Sisältö:
- opinnäytetyön loppuraportti
- kypsyysnäyte
- suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Raporttivaiheeseen voi siirtyä vasta, kun toteutusvaihe on hyväksytty.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty tehtävien suorittaminen. Messissä arviointilausunto kuvattu yksityiskohtaisesti sisältäen seuraavat osa-alueet:
- oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen.
- tutkimus- ja kehittämisosaaminen
- itsensä kehittämisen osaaminen
- organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
- eettinen osaaminen

Hylätty (0)

Raportti ei vastaa tehtävänantoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. Messi (kohdasta arviointi/YAMK)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. Messi (kohdasta arviointi/YAMK)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. Messi (kohdasta arviointi/YAMK)