Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
24.01.2025 - 04.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Markku Seppälä
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa 3d-mallintamisen perusteita sekä pystyy hyödyntämään sitä ideoiden jalostamisessa ja esittämisessä. Opiskelija osaa jalostaa luovan ajattelun tuloksia tuote- ja palvelukonsepteiksi.
Sisältö
3D-mallintamisen perusteet
Harjoitukset valituilla 3d-mallinnusohjelmilla
Konseptimuotoilun perusteet
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ITS:ssä
Opetusmenetelmät
Oppitunnilla tehtävät case-esimerkit ja harjoitustyöt, itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tekemällä oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT menettelystä sovitaan tarvittaessa erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoitetaan opintojaksokohtaisessa ITS -työtilassa
Sisällön jaksotus
3D-mallinnus ja -konseptointi
Toteutuksen sisältö kuvataan tarkemmin its -oppimisympäristön työtilassa
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS -oppimisympäristö ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen työskentely ja vastuunotto
Jatkuva palaute
Itse- ja ryhmäarviointi
Hylätty (0)
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu kurssikohtaiseen palautuslaatikkoon.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoitettu kiitettävää osaamista, vastuunottoa ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi ylimääräisten tehtävien avulla.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 04.10.2024
Ajoitus
04.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Markku Seppälä
- Lasse Rosén
Vastuuopettaja
Markku Seppälä
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä suunnittelussa käytössä olevia kuvankäsittely-, vektorigrafiikka- ja presentaatio-ohjelmia suunnitelmien ammattimaiseen esittämiseen.
- Opiskelija osaa soveltaa digitaalisia 2D- ja 3D-ohjelmia suunnitteluprosessin eri vaiheissa ja osana moniammatillista työskentely-ympäristöä.
- Opiskelija osaa siirtää digitaalisia aineistoja digitaaliseen valmistukseen.
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- 2D- ja 3D-ohjelmat digitaalisessa tuotekehitysympäristössä
- Digitaalinen tuoteprosessi, CAD/CAM perusteet
- Presentaatiomateriaalit ja -taidot
Oppimateriaalit
Ohjelmien opaskirjat, harjoitustehtävät sekä sähköinen "Help" -materiaali.
Opetusmenetelmät
Opettajan antamat tehtäväkohtaiset ohjeet, tunneilla tehtävät harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erillistä tenttiä ei ole.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tekemällä oppiminen, itsenäinen työskentely ja itsearviointi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen tapauskohtaisesti, esim. AHOT menettelyn mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, tuntityöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Työjärjestykseen merkitty aika ja paikka.
Kurssi päättyy itsenäisesti tehtävään harjoitustyöhön. Harjoitustyö palautetaan viimeistään kaksi viikkoa kurssin viimeisen kontaktikerran jälkeen. Palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kurssin arvosanaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana käydään läpi tyypilliset muotoilijoiden käyttämät ohjelmistot ja menetelmät:
Graafinen suunnittelu (Vektorigrafiikka: Adobe Illustrator, Taitto: Adobe InDesign, Graafinen käyttöliittymä: Adobe XD, Kuvankäsittely: Adobe Photoshop).
3D-mallinnus: (Polygon mallinnus: Blender, Pintamallinnus: Rhino3D)
Visualisointi / Renderointi: (Ohjelmakohtaiset työkalut).
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its -opintojaksokohtainen työtila. Tukipyynnöt sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Sovitut tehtävät ovat palauttamatta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoitettu kiitettävää osaamista, esimerkiksi ylimääräisten tehtävien avulla.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 50
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettaja
- Hannu Parkkamäki
- Tarmo Karhu
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
-
OSMUOTS24Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tarkastella ihmisen ja fyysisen ympäristön, välineiden ja prosessien vuorovaikutuksia sekä osaa soveltaa erilaisia käyttäjäymmärrystä ja -tietoa tuottavia menetelmiä.
Sisältö
Käyttäjälähtöisyys on ensimmäinen ydinosa muotoilullista näkökulmaa: lähtökohtaisesti aina suunnitellaan ja kehitetään asioita muille(kin) kuin itselle. Opintojakso johdattaa empatian, uteliaisuuden ja yhteisen kommunikoinnin merkitykseen muotoiluun ja muotoiluajatteluun pohjautuen.
Käyttäjälähtöisyyteen johdattelevat pääteemamme ovat
- fyysinen käyttäjä, ergonomia ja käytettävyys
- aistit käyttäjäkokemuksessa
- tunteet käyttäjäkokemuksessa - ennen ja jälkeen
Oppimateriaalit
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/136841)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Opetusmenetelmät
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. nuorten aikuisten työelämään liittyvien taitojen oppimisena sekä ammatillisten ja teknisten taitojen osaamista. Opintojakso edistää myös säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op tarkoittaa noin 27 h opiskelijan työtä.
Moduulin 5 op on 135 h opiskelijan työtä, joka muodostuu etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 2 x 4h (Hannu, Mervi)
- Opettajien omat etäkerrat yhteensä noin 4 x 4h (Hannu 4 x 4h, Mervi 4 x 4h)
1h opetusta on 45 min.
Sisällön jaksotus
Kurssi toteutetaan 3.9.-13.11.2024
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
Moduulissa toteutetaan yksin tai pienryhmissä erilaisia harjoituksia käyttäjälähtöisyyteen liittyen (mm. käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja ergonomian periaatteita ja standardeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.11.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Hannu Parkkamäki
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa erilaisia käyttäjätiedonhankinnan menetelmiä suunniteltavien tuotteiden, palvelujen, käyttäjäryhmien ja toimintaympäristöjen mukaan. Lisäksi opiskelija osaa analysoida kerättyä tietoa mahdollisten uusien tarpeiden määrittelemiseksi.
Sisältö
Käyttäjälähtöisyyden ja -tiedonhankinnan projekti.
Oppimateriaalit
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/136841)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Opetusmenetelmät
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, mikä perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen vähenee ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op tarkoittaa 27 h opiskelijan työtä. 10 op on 270 h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 4 x 8h ja lopetuskerta 4h (Hannu, Mervi)
1 h opetusta on 45 min.
Sisällön jaksotus
Tämä moduuli pohjautuu Johdanto käyttäjälähtöisyyteen, käytettävyyteen ja ergonomiaan 5 op. Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchaus-menetelmällä.
Moduuli toteutetaan syksyllä 2024. Lähiopiskelupäiviä ovat perjantait työjärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut niiden pohjalta. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 50
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
-
OSMUOTS24Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija ymmärtää käsin piirtämisen mahdollisuuksia havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi
Oppimateriaalit
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Tehtäviä vastaanotetaan myös myöhässä, mutta se vaikuttaa alentavasti arvosanaan, koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjauksen 8 iltaa (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen muotoilussa.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Sisältö:
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi
Kurssi suoritetaan 2.10.-10.12.2024 aikana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat harjoitustehtävät ja yleinen aktiivisuus ja osallistuminen etätapaamisissa ja keskusteluissa. Jatkuvaa sanallista palautetta ja arviointia annetaan etätapaamisissa sekä henkilökohtaista palautetta kirjallisesti mm. itsLearningin palautuslaatikon kautta.
Myöhässä palautetut harjoitustehtävät ja poissaolot etätapaamisissa alentavat arvosanaa, koska kurssi etenee pohjautuen osittain aikaisempiin suorituksiin.
Hylätty (0)
Harjoitustöitä ei ole tehty, tai niitä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
04.10.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija syventää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation osaamistaan.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija osaa hyödyntää käsin piirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä.
Sisältö
Visuaalisen kommunikoinnin ja piirtämisen harjoitustehtäviä
- croquis-piirtäminen
- prototypointi visuaalisessa kommunikoinnissa
- värien vuorovaikutus
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Englanniksi
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Interaction of colors
Harald Arnkil: Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen ja kokeilut. Tekemällä oppiminen (Hands-on)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, jonka mukaan oppiminen perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opinnot vähentävät myös sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä. 3 op = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Opintojakso täydentää Visuaalinen kommunikointi 1:n sisältöjä seuraavasti:
- Croquis-piirtäminen
- Prototypointi
- Värien havainnointi Albersin väriteorian mukaisesti
Kurssi suoritetaan 4.10.-13.12.2024 aikana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pääasiallisesti itsLearning kautta, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: harjoitustehtävät ja osallistuminen lähitunneilla sekä vastuunotto oppimisestaan. Palaute tehdyistä tehtävistä itsLearningin kautta ja jatkuva palaute/ohjaus kontaktituntien aikana. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Harjoitustehtäviä ei ole tehty tai niissä on liian paljon puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.