Siirry suoraan sisältöön

Johdanto käyttäjälähtöisyyteen (5op)

Toteutuksen tunnus: TE00CP31-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettajat
Tarmo Karhu
Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
DMUOTS25
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
OSMUOTS125
Design Plugin Medium 1 - Muotoiluajattelun osaaja
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TE00CP31

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

To 04.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Ti 09.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Ti 16.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

To 18.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Ke 24.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Ke 08.10.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Ke 22.10.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

To 23.10.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Ke 12.11.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Johdanto käyttäjälähtöisyyteen TE00CP31-3003

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutetaan 2.9.-12.11.2025.

Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomian, käytettävyyden ja esteettömyyden suunnitteluperiaatteet ja standardit
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Lukupiiri
- Oman elämän muotoilu osa 1. (Kevään 2026 Muotoiluajattelun kurssilla Oman elämän muotoilu osa 2.)

Moduulissa toteutetaan yksin tai pienryhmissä erilaisia harjoituksia käyttäjälähtöisyyteen (mm. käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) sekä ergonomian ja käytettävyyden periaatteisiin liittyen.

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tarkastella ihmisen ja fyysisen ympäristön, välineiden ja prosessien vuorovaikutuksia sekä osaa soveltaa erilaisia käyttäjäymmärrystä ja -tietoa tuottavia menetelmiä.

Sisältö

Käyttäjälähtöisyys on ensimmäinen ydinosa muotoilullista näkökulmaa: lähtökohtaisesti aina suunnitellaan ja kehitetään asioita muille(kin) kuin itselle. Opintojakso johdattaa empatian, uteliaisuuden ja yhteisen kommunikoinnin merkitykseen muotoiluun ja muotoiluajatteluun pohjautuen.

Käyttäjälähtöisyyteen johdattelevat pääteemamme ovat
- fyysinen käyttäjä, ergonomia ja käytettävyys
- aistit käyttäjäkokemuksessa
- tunteet käyttäjäkokemuksessa - ennen ja jälkeen

Oppimateriaalit

Suositeltavaa lukemista mm.
- IDEO.org: The Field Guide to Human-Centered Design, 2015.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2014.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.

Opetusmenetelmät

Opiskelussa painottuu käytännönläheinen tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti. Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, ja joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Kestävä kehitys ilmenee myös etäopetuksena, jolloin opiskelumatkoista ei synny päästöjä.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op tarkoittaa noin 27 h opiskelijan työtä.
Moduulin 5 op on 135 h opiskelijan työtä, joka muodostuu etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).

- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 2 x 4h (Tarmo, Mervi)
- Opettajien omat etäkerrat yhteensä noin 8 x 4h (Tarmo 4 x 4h, Mervi 4 x 4h)

1h opetusta on 45 min.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta. Myöhässä tehdyt palautukset ja poissaolot alentavat arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija on osallistunut lähitapaamisiin 50% tai vähemmän ja/tai poistunut niistä aikaisemmin. Ei ole osallistunut yhteiseen tekemiseen juurikaan. Harjoitustehtävät on tehty, mutta puutteellisesti ja palautettu myöhässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on ollut paikalla lähitapaamisissa. Kaikki tehtävät (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai palautettu myöhässä. Ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Tai opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin ryhmätyöskentely on ollut heikkoa, vaikka tehtävät on tehty hyvin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät suoritettu aikataulussa hyvin ja huolellisesti. Osallistuminen lähitapaamisissa yhteiseen tekemiseen on ollut aktiivista. Ei poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa. Ei poissaoloja.

Lisätiedot

Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.

Siirry alkuun