Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S24
Opintopolkujen ajoitukset
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S23
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S22
Opintopolkujen ajoitukset
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti
-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta
-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita
-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja
Sisältö
Sisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)
Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio
Oppimateriaalit
Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Mental Health Care in the Era of Growing Global Risk and Uncertainty: A Recovery and Person-Centred Approach Teoksessa A. Higgins, N.Kilkku & Gristofersson G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 394-408). Springer, Switzerland. 221-248 https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
• Leamy M, Bird V, Le Boutillier C, Williams J, Slade M (2011) A conceptual framework for personal recovery in mental health: systematic review and narrative synthesis, British Journal of Psychiatry, 199, 445-452
• Thomas E., Despeaux K. 2018. Person-oriented recovery of individuals with serious mental illnesses: A review and meta-analysis of longitudinal findings. Am Psychiatric Association: 69:259–267. doi: 10.1176/appi.ps.201700058.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät, ks Digicampus
Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisältö:
-Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
-Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
-Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
-Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)
-Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
-Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio
Ajoitus:
Lähipävät 23.-24.9.2024 Oulun Ammattikorkeakouluin tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävän anto n. kuukautta ennen jakson aloitusta.
Tarkemmat tiedot ks Digicampus
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä
Sisältö
• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta
Oppimateriaalit
Kurssikirjasta Higgins,, A., Kilkku, N. & Kristofersson G.K. (eds.) 2022. Advanced Practice in Mental Health Nursing -A European Perspective: Part II ss. 91-146? Part V ss. 405- 467.
Lisäksi muu ajankohtainen materiaali (artikkelit ja kirjallisuus).
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Työskentely pienryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä
Osallistuminen lähiopetukseen
Varsinainen opintojakson tehtävä, pienryhmissä.
Oppimistehtävät kuvattuna Digicampuksella
Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö:
- Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Eettinen päätöksenteko
- Advocacy –roolin mukainen toiminta
Opintojakson ajoitus:
Opintojaksoon kuuluvat lähipäivät toteutuvat 10.-11.2.2025. Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka annetaan n. kuukausi ennen jakson alkamista ja palautetaan 3.2.2025. Lisäksi jakson varsinainen tehtävä ohjeistetaan lähipäivien aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Salla Grommi
- Johanna Berg
- Henri Aho
- Joonas Korhonen
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisältö
· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute
Oppimateriaalit
TUME- ja KEME- opintojaksojen materiaalit
Tiedonhaun verkkokurssin materiaalit
Sisällön jaksotus
Syksyllä 2024 opinnäytetyöprosessi etenee seuraavasti:
18.9. klo 12.30-15.30 opinnäytetyö info
7.10. klo 9-13 Ideatyöpaja 1
26.11. klo 9-13 Ideatyöpaja 2
Tarkoituksena työstää opinnäytetyön ideaa siten, että se on valmis marraskuun työpajan jälkeen, lukukauden loputtua. Opinnäytetyöaiheen kirjallisuuteen perehtyminen.
Keväällä 2025 opinnäytetyösuunnitelman työpajat:
Työpaja I 5.2.2025 klo 9-13 ja Työpaja II 5.5. klo 9-13. Työpajojen jälkeen suunnitelman viimeistely siten, että suunnitelma valmis 6.6.2025 mennessä. .
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi, sýksy 2024 (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi, kevät 2025 (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö
• Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
• Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
• Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
• Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
• Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
• Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Oppimateriaalit
Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.
Lisäksi ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä
Varsinainen opintojakson tehtävä, tehdään pienryhmissä
Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
-Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
-Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
-Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Ajoitus:
-Lähipäivät 7.-8.4.2025 Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävä n kuukautta ennen jakson aloitusta. Ks tarkemmin Digicampus.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS23Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa kriittisesti reflektoida ja tavoitteellisesti kehittää omaa ammatillista osaamistaan kliinisenä asiantuntijana.
-osaa hyödyntää ja jakaa omaa osaamistaan laaja-alaisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa
-tiedostaa asiantuntijuuteen liittyvän ammatillisen ja eettisen vastuullisuuden mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisessä
-kehittää tavoitteellisesti ammatillista identiteettiään kliinisenä asiantuntijana
Sisältö
Ammatillisen identiteetin ja oman osaamisprofiilin vahvistaminen
Reflektiivisyys, reflektiotaidot ja itsereflektio sekä itsensä johtaminen
Työnohjaus, mentorointi, konsultaatio
Opetus- ja ohjausosaaminen sekä esimerkkinä toimiminen
Jatkuva ja yhteinen oppiminen sekä osaamisen jakaminen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 16.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS23Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa tarkastella mielenterveys- ja päihdetyötä kriittisesti kestävän kehityksen tavoitteiden ja eettisen vastuullisuuden
näkökulmista
-tunnistaa ja reflektoi mielenterveyteen vaikuttavia globaaleja ja kansallisia ilmiöitä sekä näihin liittyvää yhteiskunnallista ja yhteisöllistä vaikuttamista
-osaa arvioida ja kehittää nykyisiä ja uusia mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä tulevaisuusorientoituneesti yhdessä asiakkaiden kanssa
Sisältö
• Kestävä kehitys ja eettinen vastuullisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
• Globaalit ja kansalliset mielenterveyteen vaikuttavat ilmiöt
• Yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen vaikuttaminen
• Moninaisten menetelmien kriittinen arviointi ja käyttö mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet)
• Asiakaslähtöinen mielenterveys- ja päihdetyötä uudistava, tulevaisuussuuntautunut työote
Arviointiasteikko
H-5