Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S24

Opintopolkujen ajoitukset

Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S23
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S22

Opintopolkujen ajoitukset

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä

Sisältö

• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta

Oppimateriaalit

Kurssikirjasta Higgins,, A., Kilkku, N. & Kristofersson G.K. (eds.) 2022. Advanced Practice in Mental Health Nursing -A European Perspective: Part II ss. 91-146? Part V ss. 405- 467.

Lisäksi muu ajankohtainen materiaali (artikkelit ja kirjallisuus).

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Työskentely pienryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä

Osallistuminen lähiopetukseen

Varsinainen opintojakson tehtävä, pienryhmissä.

Oppimistehtävät kuvattuna Digicampuksella

Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
- Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Eettinen päätöksenteko
- Advocacy –roolin mukainen toiminta

Opintojakson ajoitus:
Opintojaksoon kuuluvat lähipäivät toteutuvat 10.-11.2.2025. Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka annetaan n. kuukausi ennen jakson alkamista ja palautetaan 3.2.2025. Lisäksi jakson varsinainen tehtävä ohjeistetaan lähipäivien aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija:
-osaa kriittisesti reflektoida ja tavoitteellisesti kehittää omaa ammatillista osaamistaan kliinisenä asiantuntijana.
-osaa hyödyntää ja jakaa omaa osaamistaan laaja-alaisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa
-tiedostaa asiantuntijuuteen liittyvän ammatillisen ja eettisen vastuullisuuden mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisessä
-kehittää tavoitteellisesti ammatillista identiteettiään kliinisenä asiantuntijana

Sisältö

Ammatillisen identiteetin ja oman osaamisprofiilin vahvistaminen
Reflektiivisyys, reflektiotaidot ja itsereflektio sekä itsensä johtaminen
Työnohjaus, mentorointi, konsultaatio
Opetus- ja ohjausosaaminen sekä esimerkkinä toimiminen
Jatkuva ja yhteinen oppiminen sekä osaamisen jakaminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa

Sisältö

• Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
• Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
• Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
• Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
• Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
• Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Oppimateriaalit

Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.

Lisäksi ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä

Varsinainen opintojakson tehtävä, tehdään pienryhmissä

Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
-Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
-Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
-Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Ajoitus:
-Lähipäivät 7.-8.4.2025 Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävä n kuukautta ennen jakson aloitusta. Ks tarkemmin Digicampus.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti

-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta

-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita

-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja

Sisältö

Sisällöt:

Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat

Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä

Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy

Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)

Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus

Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Oppimateriaalit

Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Mental Health Care in the Era of Growing Global Risk and Uncertainty: A Recovery and Person-Centred Approach Teoksessa A. Higgins, N.Kilkku & Gristofersson G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 394-408). Springer, Switzerland. 221-248 https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
• Leamy M, Bird V, Le Boutillier C, Williams J, Slade M (2011) A conceptual framework for personal recovery in mental health: systematic review and narrative synthesis, British Journal of Psychiatry, 199, 445-452
• Thomas E., Despeaux K. 2018. Person-oriented recovery of individuals with serious mental illnesses: A review and meta-analysis of longitudinal findings. Am Psychiatric Association: 69:259–267. doi: 10.1176/appi.ps.201700058.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät, ks Digicampus

Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisältö:
-Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
-Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
-Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
-Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)
-Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
-Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Ajoitus:
Lähipävät 23.-24.9.2024 Oulun Ammattikorkeakouluin tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävän anto n. kuukautta ennen jakson aloitusta.

Tarkemmat tiedot ks Digicampus

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Salla Grommi
  • Henri Aho
  • Johanna Berg
  • Joonas Korhonen
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

TUME- ja KEME- opintojaksojen materiaalit
Tiedonhaun verkkokurssin materiaalit

Sisällön jaksotus

Syksyllä 2024 opinnäytetyöprosessi etenee seuraavasti:
18.9. klo 12.30-15.30 opinnäytetyö info
7.10. klo 9-13 Ideatyöpaja 1
26.11. klo 9-13 Ideatyöpaja 2
Tarkoituksena työstää opinnäytetyön ideaa siten, että se on valmis marraskuun työpajan jälkeen, lukukauden loputtua. Opinnäytetyöaiheen kirjallisuuteen perehtyminen.

Keväällä 2025 opinnäytetyösuunnitelman työpajat:
Työpaja I 5.2.2025 klo 9-13 ja Työpaja II 5.5. klo 9-13. Työpajojen jälkeen suunnitelman viimeistely siten, että suunnitelma valmis 6.6.2025 mennessä. .

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi, sýksy 2024 (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi, kevät 2025 (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 16.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa tarkastella mielenterveys- ja päihdetyötä kriittisesti kestävän kehityksen tavoitteiden ja eettisen vastuullisuuden
näkökulmista

-tunnistaa ja reflektoi mielenterveyteen vaikuttavia globaaleja ja kansallisia ilmiöitä sekä näihin liittyvää yhteiskunnallista ja yhteisöllistä vaikuttamista

-osaa arvioida ja kehittää nykyisiä ja uusia mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä tulevaisuusorientoituneesti yhdessä asiakkaiden kanssa

Sisältö

• Kestävä kehitys ja eettinen vastuullisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
• Globaalit ja kansalliset mielenterveyteen vaikuttavat ilmiöt
• Yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen vaikuttaminen
• Moninaisten menetelmien kriittinen arviointi ja käyttö mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet)
• Asiakaslähtöinen mielenterveys- ja päihdetyötä uudistava, tulevaisuussuuntautunut työote

Arviointiasteikko

H-5