Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Tapani Kilpeläinen
Ryhmät
-
YPROIK24Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata salkkujohtamisen merkityksen projekteihin pohjautuvan liiketoiminnan jatkuvuudelle ja kilpailukyvylle
-Määritellä toimivan salkkujohtamisen asettamat vaatimukset yksittäisen projektin johtamiselle
-Johtaa organisaation strategien toteutumista salkkujohtamisen avulla
-Laatia liiketoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset salkunhallinta periaatteet ja salkkujohtamisen prosessin
-Soveltaa salkkujohtamisen periaatteita erityyppisissä organisaatioissa
Sisältö
-Salkunhallinnan periaatteet ja käytänteet
-Strategian toteutuminen salkkujohtamisen avulla
-Projektinhallinnan merkitys salkkujohtamiselle
-Salkunhallinta erityyppisissä yrityksissä ja organisaatioissa
-Projektitoiminnan riskien hallinta salkkujohtamisen avulla
-Hyötyjen toteutumisen johtaminen
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävät
--- Ryhmätehtävät
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista sekä case-pohjaista oppimista.
Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Opiskelijoita kannustetaan keskustelemaan aktiivisesti ja vaihtamaan kokemuksia todellisiin, omiin työelämälähtöisiin projektiliiketoimintakokemuksiin liittyen. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdolisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän toteutustapa sovitaan opettajan kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint -esitys, Prezi -esitys tms.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 16 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 14 h lähiopetus (kaksi 7 h päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
* Kuvata salkkujohtamisen merkityksen projekteihin pohjautuvan liiketoiminnan jatkuvuudelle ja kilpailukyvylle
* Määritellä toimivan salkkujohtamisen asettamat vaatimukset yksittäisen projektin johtamiselle
* Johtaa organisaation strategien toteutumista salkkujohtamisen avulla
* Laatia liiketoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset salkunhallinta periaatteet ja salkkujohtamisen prosessin
* Soveltaa salkkujohtamisen periaatteita erityyppisissä organisaatioissa
Sisältö:
* Salkunhallinnan periaatteet ja käytänteet
* Strategian toteutuminen salkkujohtamisen avulla
* Projektinhallinnan merkitys salkkujohtamiselle
* Salkunhallinta erityyppisissä yrityksissä ja organisaatioissa
* Projektitoiminnan riskien hallinta salkkujohtamisen avulla
* Hyötyjen toteutumisen johtaminen salkun avulla
Ajoitus:
Opintojakson lähipäivät: 27.9.2024 klo 9.00-16.00 ja 22.11.2024 klo 9.00-16.00.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää 22.9.2024. Tehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille ITSLearning-oppimisympäristössä noin kolme viikkoa aikaisemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Tehtävien arviointiasteikko on H-5.
Yleisesti arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit kuvataan tarkemmin ITSLearning -oppimisympäristössä kunkin tehtävänannon yhteydessä. Ennakkotehtävä arvioidaan asteikolla HYV/HYL.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti
Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Tapani Kilpeläinen
Ryhmät
-
YPROIK24Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa.
-Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
-Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
-Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
-Kehittää projektihenkilöstön osaamista
Sisältö
-Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt:
-IPMA Competence Baseline
-PMI Project Management Body of Knowledge
-PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
-Projektijohtamisen ISO-standardit
-Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
-Projektitoiminta erityyppisissä organisaatioissa ja projektiympäristöissä
Oppimateriaalit
Oppimateriaaleina on kansainvälisistä projektiviitekehyksistä ja standardeista julkaistu materiaali sekä projektijohtamisen alan kirjallisuus. Oppimateriaali tullaan julkaisemaan opimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen tms. aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen:
Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (ITSLearning ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue)
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristössä
-> Ennakkotehtävän teemoihin liittyvään ryhmäkeskusteluun osallistuminen
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku
-> Ryhmätehtävän työstäminen
-> Opintojakson teemoihin liittyvät työpajat
-> Asiantuntijaluennot
- Yksilötehtävän ja ryhmätehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristössä
-> Oppimistehtäviin liittyviin ryhmäkeskusteluihin osallistuminen tarpeen mukaan
-> Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti
-> Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
- Opintojakson yhteydessä opiskelijat suorittavat IPMA ICB-standardiin perustuvan PMAF Foundation sertifioinnin
- Koko opintojaksoon liittyvä reflektointi ja oman oppimisen arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja pohtivat ja raportoivat projektitoiminnan viitekehyksiin liittyviä asiakokonaisuuksista
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tarkoitus on saada opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa työstettäväkseen laajan ryhmätehtävän jotka myös vertaisarvioidaan.
Yksilötehtävässä opiskelija perehtyy johonkin oman työnsä kannalta kiinnostavaan asiakokonaisuuteen ja raportoi työnsä.
Opintojakson lopussa opiskelija reflektoi omaa henkilökohtaista oppimiskokemustaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävät
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
- Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
- Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
- Kehittää projektihenkilöstön osaamista
Opintojakson sisältö:
- Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt
- IPMA Competence Baseline
- PMI Project Management Body of Knowledge
- PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
- Projektijohtamisen ISO-standardit
- Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
- Projektitoiminnan kehittäminen erityyppisissä organisaatioissa
Syyskuu - Marraskuu 2024, lähipäivät 26.9.2024 klo 9.00-16.00 ja 21.11.2024 klo 9.00-16.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtäviin ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Yksilötehtävien painotus 60 % ryhmätehtävän arvosanasta on 40 %. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Kirjallinen vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Yksilötehtävät: kurssilla suoritettava PMAF Foundation -sertifiointi (HYV/HYL) ja oppimispäiväkirja (H-5).
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti
Ilmoittautumisaika
17.05.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 84
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Terhi Raittila
- Kaisa Sorsa
Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
-
YPROIK24Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) 15.9.2024 ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää.
Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams osoite ilmoitetaan ITS alustalla) :
30.9.2024 9-12.15
7.10.2024 9-12.15
28.10.2024 9-12.15
Lisäksi 4x 1h osallistuminen opinnäytetyökilinikoihin (online, päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin).
Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät ja portfolio/oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein