Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CY23-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 14.09.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 23.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Riku Mattila
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
-
YPROIK25Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK25Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät (harjoitustyöt), ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely tallennettuna sekä vertaisarvioinnit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aiemmin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelija on suorittanut aiemmin ylemmän korkeakoulun mukaisen koulutuksen mukaisesti 5 op:n kokonaisuuden Tutkimus- ja kehittämismenetelmät opintoja, opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja lataa kohtaan Mahdolliset hyväksiluvut -kohtaan todistukset. Opiskelija tekee kuitenkin opintojaksoon kuuluvan tallennetun opinnäytetyön suunnitelman ja siihen liittyvät vertaisarvioinnit. Arviointi tapahtuu aiemmin suoritettujen opintojen sekä opinnäytetyön suunnitelman arvioinnin keskiarvona.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää. Lisäksi opintojaksolla on harjoitustöitä, joiden tehtävänanto ja palautusajankohdat löytyvät Itslearning-oppimisalustalta.
Opintojaksoon sisältyy myös Kirjaston toteuttama Tiedonhankinnan perusteet (1 op) -kurssi sekä osallistuminen erillisiin opinnäytetyön Klinikoihin.
Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan kampuksella:
pe 19.9.2025 9.00-16.15
ma 27.10.2025 9.00-16.15
Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma. Tutkimussuunnitelma videoidaan ja siihen liittyy vertaisarvioinnit.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu pääasiassa Itslearning-oppimisalustan keskusteluosiossa. Muista aina ilmoittaa mistä kurssista ja ryhmästä on kyse.
Klinikoista lisää tietoa Opinnäytetyöklinikoiden omalla sivulla.
Tiedonhallinnan -osuus toteutetaan omalla kurssialustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.
Arvosana muodostuu tehtyjen tehtävien arviointien mukaisesti erillisen painotuksen mukaisesti, mikä esitellään Itslearning-alustalla.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein