Skip to main content

Research and Development Methods (5 cr)

Code: MS00CY23-3003

General information


Enrollment
02.06.2025 - 14.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 23.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Master School
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Master of Business Administration, Project Management
Master of Engineering, Project Management
Teachers
Riku Mattila
Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Course
MS00CY23

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 14 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 19.09.2025 time 09:00 - 16:15
(7 h 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3003
ICT_C1032 Demotila
Mon 27.10.2025 time 09:00 - 16:15
(7 h 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3003
ICT_A1038b Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää. Lisäksi opintojaksolla on harjoitustöitä, joiden tehtävänanto ja palautusajankohdat löytyvät Itslearning-oppimisalustalta.
Opintojaksoon sisältyy myös Kirjaston toteuttama Tiedonhankinnan perusteet (1 op) -kurssi sekä osallistuminen erillisiin opinnäytetyön Klinikoihin.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan kampuksella:
pe 19.9.2025 9.00-16.15
ma 27.10.2025 9.00-16.15

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma. Tutkimussuunnitelma videoidaan ja siihen liittyy vertaisarvioinnit.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.

Objective

After completing the course, the student is able to:

-formulate research problem and research questions for developmental challenges
-search, summarize, and refer to the previous relevant research of the discipline
-apply the methods and tools for acquiring qualitative and quantitative information required in development
-analyse, refine and present the collected information to support decision-making
-evaluate the validity, reliability, and ethics of the information and research
-plan, initiate, and execute the necessary development procedures (thesis project)
-apply the methods and tools on continuous development

Content

-Triangulation
-Knowledge based development: data collection methods
-Knowledge based development: analysing data and presenting knowledge
-Research ethics
-Modelling and developing operations as a system

Materials

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Teaching methods

Yksilöoppimistehtävät (harjoitustyöt), ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely tallennettuna sekä vertaisarvioinnit.

Exam schedules

Ei tenttiä

Pedagogic approaches and sustainable development

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Student workload

Aiemmin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Jos opiskelija on suorittanut aiemmin ylemmän korkeakoulun mukaisen koulutuksen mukaisesti 5 op:n kokonaisuuden Tutkimus- ja kehittämismenetelmät opintoja, opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja lataa kohtaan Mahdolliset hyväksiluvut -kohtaan todistukset. Opiskelija tekee kuitenkin opintojaksoon kuuluvan tallennetun opinnäytetyön suunnitelman ja siihen liittyvät vertaisarvioinnit. Arviointi tapahtuu aiemmin suoritettujen opintojen sekä opinnäytetyön suunnitelman arvioinnin keskiarvona.

Evaluation methods and criteria

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.

Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.

Arvosana muodostuu tehtyjen tehtävien arviointien mukaisesti erillisen painotuksen mukaisesti, mikä esitellään Itslearning-alustalla.

Failed (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä tehtäviä ei ole tehty.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein

Further information

Viestintä tapahtuu pääasiassa Itslearning-oppimisalustan keskusteluosiossa. Muista aina ilmoittaa mistä kurssista ja ryhmästä on kyse.

Klinikoista lisää tietoa Opinnäytetyöklinikoiden omalla sivulla.
Tiedonhallinnan -osuus toteutetaan omalla kurssialustalla.

Go back to top of page