Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Laajuus:
90 op

Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S24
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S23
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S22
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S21
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S20
Ilmoittautumisaika

10.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

25.10.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Myllymäki, P., Timonen-Kallio, E. & Kinos, S. (toim.). (2020). Osallisuuden edistäminen eri toimintaympäristöissä – asennetta ja menetelmiä. Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja.

Tutkimuskirjallisuutta ja raportteja, jotka ovat ITSLEARNING-alustalla.

Opetusmenetelmät

Tapaamiset verkossa ja kampuksella

Ryhmätehtävä

Yksilötehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistapahtumat kampuksella (1 op)

Oppimistehtävä (3 op)

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin.
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen.

25.10. 9.00-15.45 Opintojakson aloitus. Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävä.
07.11. 9.00-15.45
08.11. 9.00-15.45

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erityyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.

Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.

Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.

Ilmoittautumisaika

10.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 10.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Oppimateriaalit

Heikkilä, M. & Marjamäki, P. 2024. Sosiaalihuollon palvelurakenteen porrasteisteisuus. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2024:5
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5432-8

Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.
Itslearning alustalla oleva oheismateriaali.
Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, ryhmätyö

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-tutkiva ammattikäytäntö ryhmätyönä
-opetuskeskustelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta sekä esitys ryhmälle / palautus itsiin, 2 op, (hyv./hyl.)

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus

5.9.2024 Klo 9-15.45 Opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn opintoryhmien muodostaminen
- erityissosiaaliohjausosaaminen, kompetenssit

6.9.2024 klo 9:00 - 15:45
- erityissosiaaliohjausosaaminen, tarve ja paikka sosiaali- ja terveysalan sekä sivistystoimen ja muiden lähialojen palveluissa

10.10. klo 9.00- 15.45
- erityissosiaaliohjauksen tietoperusta ja ammatillinen toiminta, ohjausprosessi elämänhallintaan ja ratkaisujen etsimisessä muutokseen

11.10. 9.00-11.30
- erityissosiaaliohjauksen ammatillinen sisältö, erityissosiaaliohjaus työnä
- ryhmien esitykset ja yhteenveto

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK opetusta, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-T2
Opiskelija:

- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4

Opiskelija:

-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Opiskelija:

-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta

Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiset palvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Anne Rouhelo

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa globaaliin monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ymmärtää globaalin ja paikallisen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tarkastella ja edistää yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaa yhteiskunnassa sekä jäsentää yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa edistää arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa ja kehittää asiantuntemustaan monikulttuurisessa työssä. Opiskelija osaa jäsentää erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja terveyteen suomalaisessa monikulttuurisessa yhteiskunnassa.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään teorioita ja näkökulmia, joilla globaali ja paikallinen liittyvät toisiinsa yhteiskunnassa ja minkälaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä tästä yhteydestä nousee. Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta rakenteisiin vaikuttamalla ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa. Opintojaksolla käsitellään erilaisia teoreettisia lähestymistapoja kulttuurien väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä. Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointiin ja terveyteen monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.

Oppimateriaalit

Pasi Saukkonen: Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35. Siirtolaisuusinstituutti, Turku. 2020, suomi, ISBN 9789527167922
Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen (toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen (toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen (toim.) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.
Fred Dervin, Martina Paatela-Nieminen, Kaisa Kuoppala, Anna-Leena Riitaoja Multicultural Education in Finland: Renewed Intercultural Competencies to the Rescue? University of Helsinki, Finland
Elaine P. Congress, MSW, DSW, Manny J. González, DSW Multicultural Perspectives in Social Work Practice With Families.
Tahvonen, Leena. Monikulttuurinen työelämä?: hyväksi ihmiselle, hyväksi bisnekselle . Helsinki: SanomaPro, 2014. Print.
Englanniksi
Pasi Saukkonen: Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35. Siirtolaisuusinstituutti, Turku. 2020, suomi, ISBN 9789527167922
Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen (toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen (toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen (toim.) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.
Fred Dervin, Martina Paatela-Nieminen, Kaisa Kuoppala, Anna-Leena Riitaoja Multicultural Education in Finland: Renewed Intercultural Competencies to the Rescue? University of Helsinki, Finland
Elaine P. Congress, MSW, DSW, Manny J. González, DSW Multicultural Perspectives in Social Work Practice With Families.
Tahvonen, Leena. Monikulttuurinen työelämä?: hyväksi ihmiselle, hyväksi bisnekselle . Helsinki: SanomaPro, 2014. Print.

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Johdantoluento
Kurssin oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät 5 op (It´s learningissa)
Pienet tehtävät ja esseen kirjoittaminen
Verkko-opetus
Itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

Toteutusaika 13.01.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautumisaika 01.12.2024 00.00 - 13.01.2025 23.59

Opintojakson aloitus ja johdantoluento 13.01.2025 klo 14.00-16.00 ( Zoom Tapaaminen)

Sisältö: Kulttuuri, monikulttuurisuus, monikulttuurinen yhteiskunta, integraatio ja osallisuus, monikulttuurisuuden teoriat. sosiaalityö monikulttuurisessa yhteiskunnassa, monikulttuuristen osaamisen kehittäminen, maahanmuuttaja- ja mielenterveys, kulttuuriosaamisen teoriat, työkalut ja menetelmät.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Toteutukselle otetaan maksimissaan
- 20 ristiinopiskelun (CampusOnline) opiskelijaa
- 20 tutkinto-opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä
Arviointi perustuu oppimistehtävän ja esseen kirjoittamiseen
Arviointiasteikko 0-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa.
Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

12.03.2025 - 13.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Kristiina Engblom-Pelkkala
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS24
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.

Sisältö

SOTE  & hyvinvointialueiden perustaminen, tämänhetkinen tilanne ja tulevaisuuden näkymät
Hyvinvointialueiden hallinto, päätöksentekojärjestelmä
Hyvinvointialueiden toimintaa ohjaavat politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin·

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus
Yksilö- ja parityö
Esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä:
Paritehtävä (3 op)
Yksilötehtävä (1 op)
Opetus & esitykset (1 op)

Sisällön jaksotus

12.3.klo 9.00-15.30 lähiopetus kampuksella
2.4. klo 12.30-15.30 lähiopetus kampuksella
6.5. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
13.5. klo 9.00-11.30 lähiopetus kampuksella
(päivä jatkuu tuutoryhmissä)


Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto

Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Paritehtävä (3 op) täydennettävä - K5
Yksilötehtävä (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset (1 op) täydennettävä / hyväksytty

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.

Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 02.04.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Henri Aho
  • Marjo Harju
  • Eeva Timonen-Kallio
Ryhmät
  • YERISOS24
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmäohjaus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27t)

Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esittely suunnitelmatyöpajassa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen


Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat. Opinnäytetyösopimus on laadittu ja sen ovat allekirjoittaneet opiskelija, toimeksiantaja ja KT-päällikön valtuuttama henkilö.

Hylätty: Opinnäytetyön suunnitelma on puutteellinen ja sitä ei ole laadittu ohjeen mukaan. Opinnäytetyösopimusta ei ole allekirjoitettu.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
18.09. 12.30-15.45 ONT-yleisinfo, kaikki aloittavat ryhmät
23.09. 12.30-15.45 ONT- ideapaja I
12.11. 12.30-15.45 ONT- ideapaja II

ONT-suunnitelmapajat I ja II kevät -25

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa

14.1.2025 kello 9 - 15.30
2.4.2025 kello 9-11.45

- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 16.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ryhmät
  • YERISOS24
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tunnistaa asiakkaan tarpeita, osaa tukea hänen toimijuuttaan ja osallisuuttaan erilaisissa asuin- ja toimintaympäristöissä sekä kykenee ohjaamaan asiakasta hänen tarpeittensa ja elämäntilan-teensa mukaisesti.

Sisältö

· Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet

Sisällön jaksotus

Lähiopetus toteutuu kampuksella.
23.9. kello 9-11.30
21.10. 9.00-15.45
22.10. 9.00-15.45 yhteinen etäseminaari Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa
11.11. 9.00-15.45
12.11. 9.00-11.30
ma 2.12. 9.00-11.30 loppuseminaari etätoteutuksena

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK, max. 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohteet:

· Asiakkuuden kuvaus

· Osallisuuden tunnistaminen ja kuvaus

· Asiakkuuden ja osallisuuden yhteiskunnallinen analyysi

· Teorian (tietoperusta) ja käytännön yhdistäminen raportissa

· Oman osallistavan työskentelyotteen itsearviointi

- Lähdekirjallisuus käyttö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2 = Opiskelija tunnistaa osittain yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisesti osallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksi ja esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.02.2025 - 31.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Kristiina Engblom-Pelkkala
Ryhmät
  • YERISOS24
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää sosiaalioikeuden lähteitä sekä osaa tunnistaa että ratkaista sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeu-dellisia kysymyksiä oikeusnormien mukaisesti.

Sisältö

Sosiaalioikeuden peruskäsitteet ja keskeinen sisältö
Sosiaalioikeuden ja hallinto-oikeuden normisto
Johtamisen oikeudellinen sääntely sosiaali- ja terveysalalla
Asiakkaan ja työntekijän oikeusturva sosiaali- ja terveyspalveluissa
Lainsäädännön soveltaminen asiakastapauksissa

Oppimateriaalit

- Tuori. K. & Kotkas, T. 2023. Sosiaalioikeus. soveltuvilta osin. 6. uudistettu painos. Helsinki: Alma Talent. Saatavissa Finnassa verkkokirjana.
- Arajärvi, P. 2011. Johdatus sosiaalioikeuteen. Helsinki: Talentum.
- Täydennettynä järjestämisvelvollisuuteen tulleilla muutoksilla:
- L sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021
- Ammattialakohtainen lainsäädäntö ja sen soveltamiseen liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus
Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Johdantoluento
Väliohjaus
Oppimistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä(t) 4 op (It´s learningissa)
Verkkoluento ja väliohjaus 1 op

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus ja johdantoluento

Väliohjaus sopimuksen mukaan sähköpostilla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
Oppimistehtävän palautuspäivämäärät:

30.05.2025
31.08.2025
30.10.2025

Arviointi kahden viikon kuluessa määritellystä palautuspäivämäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää sosiaalioikeuden lähteitä ja osaa tunnistaa, jäsentää ja ratkaista perustellulla
tavalla sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisia kysymyksiä. Perustelut nojautuvat viitattuun materiaaliin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää sosiaalihuolto-oikeudellisen ja hallinto-oikeudellisen normiston, joilla säännellään työntekijän ja asiakkaan oikeusturvaa. Tunnistaa oikeudellisia avainkysymyksiä ja osaa soveltaa lainsäädäntöä harkintaa ja tulkintaa edellyttävissä tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa lainsäädäntöä konkreettisten asiakastilanteiden ratkaisuissa. Oppimistehtävän osa-alueiden sisältö on tuotettu oman argumentoinnin ja analyysin avulla. Oikeudelliset ratkaisut on esitelty perustellusti ja oman harkinnan osuus on nähtävissä