Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S24
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S23
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S22
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S21
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S20
Ilmoittautumisaika
10.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
25.10.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Marjo Harju
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YERISOS23Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen
Oppimateriaalit
Myllymäki, P., Timonen-Kallio, E. & Kinos, S. (toim.). (2020). Osallisuuden edistäminen eri toimintaympäristöissä – asennetta ja menetelmiä. Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Tutkimuskirjallisuutta ja raportteja, jotka ovat ITSLEARNING-alustalla.
Opetusmenetelmät
Tapaamiset verkossa ja kampuksella
Ryhmätehtävä
Yksilötehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistapahtumat kampuksella (1 op)
Oppimistehtävä (3 op)
Sisällön jaksotus
Erityissosiaaliohjauksen työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin.
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen.
25.10. 9.00-15.45 Opintojakson aloitus. Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävä.
07.11. 9.00-15.45
08.11. 9.00-15.45
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erityyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.
Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.
Ilmoittautumisaika
10.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 10.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Marjo Harju
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YERISOS23Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä
Sisältö
Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka
Oppimateriaalit
Heikkilä, M. & Marjamäki, P. 2024. Sosiaalihuollon palvelurakenteen porrasteisteisuus. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2024:5
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5432-8
Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.
Itslearning alustalla oleva oheismateriaali.
Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali.
Opetusmenetelmät
Luento, opetuskeskustelu, ryhmätyö
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-tutkiva ammattikäytäntö ryhmätyönä
-opetuskeskustelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta sekä esitys ryhmälle / palautus itsiin, 2 op, (hyv./hyl.)
Sisällön jaksotus
Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus
5.9.2024 Klo 9-15.45 Opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn opintoryhmien muodostaminen
- erityissosiaaliohjausosaaminen, kompetenssit
6.9.2024 klo 9:00 - 15:45
- erityissosiaaliohjausosaaminen, tarve ja paikka sosiaali- ja terveysalan sekä sivistystoimen ja muiden lähialojen palveluissa
10.10. klo 9.00- 15.45
- erityissosiaaliohjauksen tietoperusta ja ammatillinen toiminta, ohjausprosessi elämänhallintaan ja ratkaisujen etsimisessä muutokseen
11.10. 9.00-11.30
- erityissosiaaliohjauksen ammatillinen sisältö, erityissosiaaliohjaus työnä
- ryhmien esitykset ja yhteenveto
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK opetusta, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-T2
Opiskelija:
- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-H4
Opiskelija:
-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Opiskelija:
-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Anne Rouhelo
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa globaaliin monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ymmärtää globaalin ja paikallisen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tarkastella ja edistää yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaa yhteiskunnassa sekä jäsentää yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa edistää arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa ja kehittää asiantuntemustaan monikulttuurisessa työssä. Opiskelija osaa jäsentää erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja terveyteen suomalaisessa monikulttuurisessa yhteiskunnassa.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään teorioita ja näkökulmia, joilla globaali ja paikallinen liittyvät toisiinsa yhteiskunnassa ja minkälaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä tästä yhteydestä nousee. Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta rakenteisiin vaikuttamalla ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa. Opintojaksolla käsitellään erilaisia teoreettisia lähestymistapoja kulttuurien väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä. Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointiin ja terveyteen monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.
Oppimateriaalit
Pasi Saukkonen: Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35. Siirtolaisuusinstituutti, Turku. 2020, suomi, ISBN 9789527167922
Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen (toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen (toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen (toim.) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.
Fred Dervin, Martina Paatela-Nieminen, Kaisa Kuoppala, Anna-Leena Riitaoja Multicultural Education in Finland: Renewed Intercultural Competencies to the Rescue? University of Helsinki, Finland
Elaine P. Congress, MSW, DSW, Manny J. González, DSW Multicultural Perspectives in Social Work Practice With Families.
Tahvonen, Leena. Monikulttuurinen työelämä?: hyväksi ihmiselle, hyväksi bisnekselle . Helsinki: SanomaPro, 2014. Print.
Englanniksi
Pasi Saukkonen: Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35. Siirtolaisuusinstituutti, Turku. 2020, suomi, ISBN 9789527167922
Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen (toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen (toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen (toim.) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.
Fred Dervin, Martina Paatela-Nieminen, Kaisa Kuoppala, Anna-Leena Riitaoja Multicultural Education in Finland: Renewed Intercultural Competencies to the Rescue? University of Helsinki, Finland
Elaine P. Congress, MSW, DSW, Manny J. González, DSW Multicultural Perspectives in Social Work Practice With Families.
Tahvonen, Leena. Monikulttuurinen työelämä?: hyväksi ihmiselle, hyväksi bisnekselle . Helsinki: SanomaPro, 2014. Print.
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Johdantoluento
Kurssin oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät 5 op (It´s learningissa)
Pienet tehtävät ja esseen kirjoittaminen
Verkko-opetus
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Toteutusaika 13.01.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautumisaika 01.12.2024 00.00 - 13.01.2025 23.59
Opintojakson aloitus ja johdantoluento 13.01.2025 klo 14.00-16.00 ( Zoom Tapaaminen)
Sisältö: Kulttuuri, monikulttuurisuus, monikulttuurinen yhteiskunta, integraatio ja osallisuus, monikulttuurisuuden teoriat. sosiaalityö monikulttuurisessa yhteiskunnassa, monikulttuuristen osaamisen kehittäminen, maahanmuuttaja- ja mielenterveys, kulttuuriosaamisen teoriat, työkalut ja menetelmät.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Toteutukselle otetaan maksimissaan
- 20 ristiinopiskelun (CampusOnline) opiskelijaa
- 20 tutkinto-opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä
Arviointi perustuu oppimistehtävän ja esseen kirjoittamiseen
Arviointiasteikko 0-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa.
Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
12.03.2025 - 13.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Kristiina Engblom-Pelkkala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YERISOS24Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE & hyvinvointialueiden perustaminen, tämänhetkinen tilanne ja tulevaisuuden näkymät
Hyvinvointialueiden hallinto, päätöksentekojärjestelmä
Hyvinvointialueiden toimintaa ohjaavat politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin·
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus
Yksilö- ja parityö
Esitykset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä:
Paritehtävä (3 op)
Yksilötehtävä (1 op)
Opetus & esitykset (1 op)
Sisällön jaksotus
12.3.klo 9.00-15.30 lähiopetus kampuksella
2.4. klo 12.30-15.30 lähiopetus kampuksella
6.5. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
13.5. klo 9.00-11.30 lähiopetus kampuksella
(päivä jatkuu tuutoryhmissä)
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Paritehtävä (3 op) täydennettävä - K5
Yksilötehtävä (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Ilmoittautumisaika
12.08.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 02.04.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Henri Aho
- Marjo Harju
- Eeva Timonen-Kallio
Ryhmät
-
YERISOS24Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisältö
· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute
Oppimateriaalit
Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27t)
Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esittely suunnitelmatyöpajassa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat. Opinnäytetyösopimus on laadittu ja sen ovat allekirjoittaneet opiskelija, toimeksiantaja ja KT-päällikön valtuuttama henkilö.
Hylätty: Opinnäytetyön suunnitelma on puutteellinen ja sitä ei ole laadittu ohjeen mukaan. Opinnäytetyösopimusta ei ole allekirjoitettu.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
18.09. 12.30-15.45 ONT-yleisinfo, kaikki aloittavat ryhmät
23.09. 12.30-15.45 ONT- ideapaja I
12.11. 12.30-15.45 ONT- ideapaja II
ONT-suunnitelmapajat I ja II kevät -25
Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
14.1.2025 kello 9 - 15.30
2.4.2025 kello 9-11.45
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.
Ilmoittautumisaika
01.07.2024 - 18.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 16.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Marjo Harju
Ryhmät
-
YERISOS24Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tunnistaa asiakkaan tarpeita, osaa tukea hänen toimijuuttaan ja osallisuuttaan erilaisissa asuin- ja toimintaympäristöissä sekä kykenee ohjaamaan asiakasta hänen tarpeittensa ja elämäntilan-teensa mukaisesti.
Sisältö
· Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet
Sisällön jaksotus
Lähiopetus toteutuu kampuksella.
23.9. kello 9-11.30
21.10. 9.00-15.45
22.10. 9.00-15.45 yhteinen etäseminaari Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa
11.11. 9.00-15.45
12.11. 9.00-11.30
ma 2.12. 9.00-11.30 loppuseminaari etätoteutuksena
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK, max. 5 paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikohteet:
· Asiakkuuden kuvaus
· Osallisuuden tunnistaminen ja kuvaus
· Asiakkuuden ja osallisuuden yhteiskunnallinen analyysi
· Teorian (tietoperusta) ja käytännön yhdistäminen raportissa
· Oman osallistavan työskentelyotteen itsearviointi
- Lähdekirjallisuus käyttö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1-2 = Opiskelija tunnistaa osittain yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisesti osallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksi ja esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.02.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Kristiina Engblom-Pelkkala
Ryhmät
-
YERISOS24Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää sosiaalioikeuden lähteitä sekä osaa tunnistaa että ratkaista sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeu-dellisia kysymyksiä oikeusnormien mukaisesti.
Sisältö
Sosiaalioikeuden peruskäsitteet ja keskeinen sisältö
Sosiaalioikeuden ja hallinto-oikeuden normisto
Johtamisen oikeudellinen sääntely sosiaali- ja terveysalalla
Asiakkaan ja työntekijän oikeusturva sosiaali- ja terveyspalveluissa
Lainsäädännön soveltaminen asiakastapauksissa
Oppimateriaalit
- Tuori. K. & Kotkas, T. 2023. Sosiaalioikeus. soveltuvilta osin. 6. uudistettu painos. Helsinki: Alma Talent. Saatavissa Finnassa verkkokirjana.
- Arajärvi, P. 2011. Johdatus sosiaalioikeuteen. Helsinki: Talentum.
- Täydennettynä järjestämisvelvollisuuteen tulleilla muutoksilla:
- L sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021
- Ammattialakohtainen lainsäädäntö ja sen soveltamiseen liittyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Johdantoluento
Väliohjaus
Oppimistehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä(t) 4 op (It´s learningissa)
Verkkoluento ja väliohjaus 1 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitus ja johdantoluento
Väliohjaus sopimuksen mukaan sähköpostilla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
Oppimistehtävän palautuspäivämäärät:
30.05.2025
31.08.2025
30.10.2025
Arviointi kahden viikon kuluessa määritellystä palautuspäivämäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää sosiaalioikeuden lähteitä ja osaa tunnistaa, jäsentää ja ratkaista perustellulla
tavalla sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisia kysymyksiä. Perustelut nojautuvat viitattuun materiaaliin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää sosiaalihuolto-oikeudellisen ja hallinto-oikeudellisen normiston, joilla säännellään työntekijän ja asiakkaan oikeusturvaa. Tunnistaa oikeudellisia avainkysymyksiä ja osaa soveltaa lainsäädäntöä harkintaa ja tulkintaa edellyttävissä tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa lainsäädäntöä konkreettisten asiakastilanteiden ratkaisuissa. Oppimistehtävän osa-alueiden sisältö on tuotettu oman argumentoinnin ja analyysin avulla. Oikeudelliset ratkaisut on esitelty perustellusti ja oman harkinnan osuus on nähtävissä