Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Bioanalyytikko (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24
Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S22

Opintopolkujen ajoitukset

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
  • Salla Grommi
  • Teija Franck
Ryhmät
  • YKLASK24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K24

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· liittää syöpähoidon strategian tiimin osaamisen kehittämiseen
· tunnistaa asiantuntijan roolin syövän hoidon asiantuntijana, ja tiimin johtamisen keinoja syövän hoidon kehittämisessä
· hyödyntää osaamistaan koko työyhteisön osaamisen ja toiminnan edistämisessä
· arvioida työyhteisönsä osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita, ja suunnitella työyhteisön osaamista pitkäjänteisen kehittämisen mallin mukaan
· toimia syöpähoidon ja kuntoutumisen tuen kouluttajana alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
· hyödyntää työyhteisössä olevaa osaamista syövän hoidon ja hoitopolun eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti
· edistää yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuurin kehittymistä työyhteisössä · soveltaa oppivan organisaation teoriaa osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· edistää työhyvinvointia ja työssäjaksamista syövän hoidon yksikössä hyödyntäen varhaisen puuttumisen menetelmiä

Sisältö

· Oppiva yksilö ja organisaatio
· LEAN-toiminnan filosofia organisaation kehittämisessä
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta ja osaamisen kehittämisen interventiot Magneettisairaalamallissa
· Cancer Nursing Framework - henkilöstön osaamisen kehittäminen ja varmistaminen syövän hoidossa
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
· Osaamiskäsite ja sen yhteydet
· Osaamisen johtaminen

Oppimateriaalit

Löytyy Itslearning-oppimisalustalta

Opetusmenetelmät

Lähi-/etäopetus: 5.2.2025 6h, 3.3.2025 6h ja 8.5.2025 4h sekä itsenäinen opiskelu.


22.4.2024 Syöpä- teemapäivän suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi SAILA- sairaanhoitajaryhmälle sekä palautteen keruu.
Toteutuu toisen Syöpää sairastavan hoidon kehittäminen- opintojakson kanssa yhteisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135h
Sisältää:
Luentoja
Syöpä-teemapäivän suunnitelma, toteuttaminen ja arviointi (itsenäinen / vertaisparityöskentely) sekä palautteen keruu

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· liittää syöpähoidon strategian tiimin osaamisen kehittämiseen
· tunnistaa asiantuntijan roolin syövän hoidon asiantuntijana, ja tiimin johtamisen keinoja syövän hoidon kehittämisessä
· hyödyntää osaamistaan koko työyhteisön osaamisen ja toiminnan edistämisessä
· arvioida työyhteisönsä osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita, ja suunnitella työyhteisön osaamista pitkäjänteisen kehittämisen mallin mukaan
· toimia syöpähoidon ja kuntoutumisen tuen kouluttajana alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
· hyödyntää työyhteisössä olevaa osaamista syövän hoidon ja hoitopolun eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti
· edistää yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuurin kehittymistä työyhteisössä
· soveltaa oppivan organisaation teoriaa osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· edistää työhyvinvointia ja työssäjaksamista syövän hoidon yksikössä hyödyntäen varhaisen puuttumisen menetelmiä

Opintojakson sisältö
· Oppiva yksilö ja organisaatio
· LEAN-toiminnan filosofia organisaation kehittämisessä
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta ja osaamisen kehittämisen interventiot Magneettisairaalamallissa
· Cancer Nursing Framework - henkilöstön osaamisen kehittäminen ja varmistaminen syövän hoidossa
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
· Osaamiskäsite ja sen yhteydet
· Osaamisen johtaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen (HKS/HYL)
Syöpä-teemapäivän suunnitelma ja toteuttaminen ( 0-K5)
Itse- ja vertaisarviointi (HKS/HYL)

Arviointikriteerit oppimistehtävän yhteydessä

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
  • Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
  • YKLABS24
    Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Sisältö

Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
  • Henri Aho
  • Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
  • YKLABS24
    Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

TUME- ja KEME- opintojaksojen materiaalit
Tiedonhaun verkkokurssin materiaalit

Sisällön jaksotus

Syksyllä 2024 opinnäytetyöprosessi etenee seuraavasti:
18.9. klo 12.30-15.30 opinnäytetyö info
7.10. klo 9-13 Ideatyöpaja 1
26.11. klo 9-13 Ideatyöpaja 2
Tarkoituksena työstää opinnäytetyön ideaa siten, että se on valmis marraskuun työpajan jälkeen, lukukauden loputtua. Opinnäytetyöaiheen kirjallisuuteen perehtyminen.

Keväällä 2025 opinnäytetyösuunnitelman tekeminen, työpajat 1 ja 2, ajankohdat määrittyy lähempänä

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi, sýksy 2024 (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi, kevät 2025 (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
  • Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
  • YKLABS24
    Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.

Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustiet

Sisältö

Ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittäminen valitulla asiantuntijuusalueella sekä oman kliinisen asiantuntijuuden esiin tuominen tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.

Laboratoriopalveluiden ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin edistäminen omalla kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella.

Ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen ajankohtainen tutkimustieto omalla asiantuntijuusalueella sekä näyttöön perustuva toiminta.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkempi kuvaus ja arviointiperusteet löytyvät Metropolian Moodlesta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
  • Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
  • YKLABS24
    Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24

Tavoitteet

- Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.

- Opiskelija ennakoi uusien teknologioiden ja tulevaisuuden suuntausten kehitystä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.

- Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan kliinisten menetelmien kehitystä ottaen huomioon teknologian jatkuvan kehittymisen.

Sisältö

- Uudet kliiniset laboratoriomenetelmät ja niiden käytettävyys kliinisessä laboratoriossa
- Edistyneet teknologiat ja niiden käytettävyys kliinisessä laboratoriossa
- Tulevaisuuden suuntaukset kliinisessä laboratoriossa, niiden vaikuttavuus ja käytettävyys uusien menetelmien näkökulmasta

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ei tiedossa

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
  • Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
  • YKLABS24
    Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24

Tavoitteet

- Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.

- Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan kliinisten menetelmien käyttöönottoa, kehittämistä ja ylläpitoa.

Sisältö

- Uusien kliinisten laboratoriomenetelmien käyttöönottoprosessi
- Laboratoriomenetelmien verifiointi ja validointi
- Analyysien ylläpito (menetelmät ja laitteet) kliinisessä laboratoriossa

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkempi kuvaus ja arviointiperusteet löytyvät Metropolian Moodlesta

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ei tiedossa