Siirry suoraan sisältöön

Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tutkinto:
Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
Ilmoittautumisaika

17.05.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 84

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Heli Aramo-Immonen
  • Terhi Raittila
  • Kaisa Sorsa
Ryhmät
  • YSPLIS24
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
  • YPROIK24
    Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • YPROTK24
    Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Opetusmenetelmät

Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) 15.9.2024 ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams osoite ilmoitetaan ITS alustalla) :
30.9.2024 9-12.15
7.10.2024 9-12.15
28.10.2024 9-12.15
Lisäksi 4x 1h osallistuminen opinnäytetyökilinikoihin (online, päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin).

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät ja portfolio/oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.

Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Riku Mattila
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan opintojakson alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Opetusmenetelmät

Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja verkkotapaamiset. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman ONT-suunnitelman esittely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä (DL 7.4.2025)
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä (ryhmätehtävä) (DL 7.4.2025)
Verkkotapaamiset 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä (yksilötehtävä) (DL 19.5.2025)
-tilastomenetelmien oppimistehtävä (DL 19.5.2025)
-oman opinnäytetyön suunnitelman esittely (DL 25.5.2025)
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) viikkoa ennen opetuksen alkua.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams -osoite ilmoitetaan ITS-alustalla):
27.2.2025 9-13.00
10.4.2025 9-13.00
8.5.2025 9-13.00
22.5.2025 9-13.00

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.

Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä opiskelijat myös toteuttavat ONT-analyysin ryhmätyönä.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisten menetelmien osiossa käsitellään tilastotieteen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä.

Opinnäytetyöklinikat, joilla käsitellään vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista, tukevat opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamista.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.

Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointiperusteet ja sisältöpainotukset esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.