Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Ilmoittautumisaika
31.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
03.04.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tuotantotalous ja yhteiset opinnot
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
- Liisa Lehtinen
- Heidi Salokangas
- Sari Airenne
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
-
JOTVALAK25Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
• Ymmärtää vastuullisuuden merkityksen osana markkinointiviestintää
• Ymmärtää kestävän pakkaamisen merkityksen
• Ymmärtää pakkauksen merkityksen osana osto- ja asiakaskokemusta
• Osaa soveltaa osaamistaan pakkaussuunnittelussa
• Osaa luoda/päivittää asiakaspersoonat vastaamaan nykypäivän haasteita
• Osaa luoda/päivittää viestintä- ja markkinointisuunnitelmia huomioiden vastuullisuuden omalla toimialalla
• Osaa luoda/päivittää liiketoimintasuunnitelmia huomioiden vastuullisuuden omalla toimialalla
Sisältö
• Kestävän kehityksen mukainen pakkaussuunnittelu ja -materiaalit
• Viestintä osana vastuullista toimintaa
• Viestintä- ja markkinointisuunnitelma huomioiden vastuullisuuteen liittyvät näkökohdat
• Liiketoimintasuunnitelman päivitys oman toimialan ajankohtaisten vaatimusten mukaan
Oppimateriaalit
Opettajan tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
-luennot
-työpajat
-vertaisoppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
käänteinen oppiminen, tekemällä oppiminen, innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
Luennot ja työpajat 17 tuntia, itsenäistä opiskelua 118 tuntia
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Oppimistehtäviä ei ole palautettu, eikä oppimistavoitteita ole saavutettu
Hyväksytty:
Oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeistuksen mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Markkinointioikeuden soveltaminen käytäntöön:
- Kestävän kehityksen mukainen pakkaussuunnittelu ja -materiaalit
- Viestintä osana vastuullista toimintaa
- Viestintä- ja markkinointisuunnitelma huomioiden vastuullisuuteen liittyvät näkökohdat
- Liiketoimintasuunnitelman päivitys oman toimialan ajankohtaisten vaatimusten mukaan
Luennot:
10.4.2025 16.00 - 19.00, online luento
26.4.2025 9.00 - 16.00, työpaja
17.5.2025 9.00 - 16.00, työpaja
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava
Vastuuopettaja: heidi.salokangas@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät tulee olla suoritettu ja palautettu aikataulun mukaisesti.
(Viestintä- ja markkinointisuunnitelma, demonstraatio pakkauksesta)
Ilmoittautumisaika
17.01.2025 - 31.01.2025
Ajoitus
05.02.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tuotantotalous ja yhteiset opinnot
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Opettaja
- Liisa Lehtinen
- Sari Airenne
- Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
-
JOTVALAK25Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
• Tuntee business to business- ja kuluttajamarkkinoinnin lainsäädännön eroja.
• Tunnistaa markkinoinnin itsesääntelyohjeita.
• Osaa hakea lainsäädäntöä koskevaa tietoa esim. finlexistä.
• Tunnistaa markkinointioikeudellisia ongelmia.
• Tutustuu markkinointioikeuden riidanratkaisujärjestelmään pääpirteittäin.
Sisältö
• Vastuullinen markkinointiviestintä
• Viherpesun välttäminen
• Luotettavan tiedon välittäminen osana yrityksen brändiä, mm. kansainvälisessä kaupassa
• Viherväittämät
• Vertaileva markkinointi: tekstiili- ja pakkausmateriaalien vertailu
• Vastuullisuusraportointi ja - viestintä
Oppimateriaalit
Opettajan tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Etäluentoja, itsenäistä opiskelua, vertaisoppimista ryhmätyöskentelyn kautta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti oppimisalustalla viimeisellä tapaamiskerralla. Uusintakertojen aikataulu sovitaan opiskeloiden kanssa yhdessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
käänteinen oppiminen, tekemällä oppiminen, käänteinen oppiminen, innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)
Kontaktikertoja 4 x 4 h (16 h) etänä verkossa, 119 h itsenäinen työskentely (tunneille valmistavaa perehtymistä, oppimistehtäviä)
Sisällön jaksotus
Markkinointioikeuden kokonaiskuva:
- Business to business -markkinoinnin lainsäädäntö (esim. Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Kuluttajamarkkinoinnin lainsäädäntö (Kuluttajansuojalaki) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Alan itsesääntelyohjeet, hyvän liiketavan mukainen markkinointi (Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt 2018, Kuluttaja-asiamiehen ohjeet)
- Markkinointisäännösten riidanratkaisujärjestelmä: oikeusistuimet (Markkinaoikeus, käräjä/hovi/korkein oikeus) ja suosituksia antavat toimijat (kuluttaja-asiamies, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta)
- Markkinointioikeuden ratkaisukäytäntöjä harhaanjohtavasta, vertailevasta, sopimattomasta markkinoinnista tekstiili-, pakkaus- ja muilla toimialoilla.
- Esimerkkejä alakohtaisista pakkausmerkinnöistä
- Green Marketing eri kohderyhmille
- Green Marketing osana liiketoimintasuunnitelmaa
Verkkoluennot
05.02.2025 16.00 - 18.00
27.02.2025 16.00 - 19.00
12.03.2025 16.00 - 19.00
26.03.2025 16.00 - 19.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava
Vastuuopettaja: heidi.salokangas@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävien arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.