Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla

Tutkinto:
Ei tutkintoon johtava koulutus

Tutkintonimike:
Ei tutkintoon johtava koulutus

Laajuus:
40 op

Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Ilmoittautumisaika

31.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

03.04.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tuotantotalous ja yhteiset opinnot

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Opettaja
  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Liisa Lehtinen
  • Heidi Salokangas
  • Sari Airenne
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
  • JOTVALAK25
    Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

• Ymmärtää vastuullisuuden merkityksen osana markkinointiviestintää
• Ymmärtää kestävän pakkaamisen merkityksen
• Ymmärtää pakkauksen merkityksen osana osto- ja asiakaskokemusta
• Osaa soveltaa osaamistaan pakkaussuunnittelussa
• Osaa luoda/päivittää asiakaspersoonat vastaamaan nykypäivän haasteita
• Osaa luoda/päivittää viestintä- ja markkinointisuunnitelmia huomioiden vastuullisuuden omalla toimialalla
• Osaa luoda/päivittää liiketoimintasuunnitelmia huomioiden vastuullisuuden omalla toimialalla

Sisältö

• Kestävän kehityksen mukainen pakkaussuunnittelu ja -materiaalit
• Viestintä osana vastuullista toimintaa
• Viestintä- ja markkinointisuunnitelma huomioiden vastuullisuuteen liittyvät näkökohdat
• Liiketoimintasuunnitelman päivitys oman toimialan ajankohtaisten vaatimusten mukaan

Oppimateriaalit

Opettajan tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

-luennot
-työpajat
-vertaisoppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

käänteinen oppiminen, tekemällä oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät

Luennot ja työpajat 17 tuntia, itsenäistä opiskelua 118 tuntia

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Oppimistehtäviä ei ole palautettu, eikä oppimistavoitteita ole saavutettu

Hyväksytty:
Oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeistuksen mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Markkinointioikeuden soveltaminen käytäntöön:

- Kestävän kehityksen mukainen pakkaussuunnittelu ja -materiaalit
- Viestintä osana vastuullista toimintaa
- Viestintä- ja markkinointisuunnitelma huomioiden vastuullisuuteen liittyvät näkökohdat
- Liiketoimintasuunnitelman päivitys oman toimialan ajankohtaisten vaatimusten mukaan

Luennot:
10.4.2025 16.00 - 19.00, online luento
26.4.2025 9.00 - 16.00, työpaja
17.5.2025 9.00 - 16.00, työpaja

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava

Vastuuopettaja: heidi.salokangas@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät tulee olla suoritettu ja palautettu aikataulun mukaisesti.

(Viestintä- ja markkinointisuunnitelma, demonstraatio pakkauksesta)

Ilmoittautumisaika

17.01.2025 - 31.01.2025

Ajoitus

05.02.2025 - 13.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tuotantotalous ja yhteiset opinnot

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
  • Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Opettaja
  • Liisa Lehtinen
  • Sari Airenne
  • Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
  • JOTVALAK25
    Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

• Tuntee business to business- ja kuluttajamarkkinoinnin lainsäädännön eroja.
• Tunnistaa markkinoinnin itsesääntelyohjeita.
• Osaa hakea lainsäädäntöä koskevaa tietoa esim. finlexistä.
• Tunnistaa markkinointioikeudellisia ongelmia.
• Tutustuu markkinointioikeuden riidanratkaisujärjestelmään pääpirteittäin.

Sisältö

• Vastuullinen markkinointiviestintä
• Viherpesun välttäminen
• Luotettavan tiedon välittäminen osana yrityksen brändiä, mm. kansainvälisessä kaupassa
• Viherväittämät
• Vertaileva markkinointi: tekstiili- ja pakkausmateriaalien vertailu
• Vastuullisuusraportointi ja - viestintä

Oppimateriaalit

Opettajan tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Etäluentoja, itsenäistä opiskelua, vertaisoppimista ryhmätyöskentelyn kautta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatentti oppimisalustalla viimeisellä tapaamiskerralla. Uusintakertojen aikataulu sovitaan opiskeloiden kanssa yhdessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

käänteinen oppiminen, tekemällä oppiminen, käänteinen oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)

Kontaktikertoja 4 x 4 h (16 h) etänä verkossa, 119 h itsenäinen työskentely (tunneille valmistavaa perehtymistä, oppimistehtäviä)

Sisällön jaksotus

Markkinointioikeuden kokonaiskuva:
- Business to business -markkinoinnin lainsäädäntö (esim. Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Kuluttajamarkkinoinnin lainsäädäntö (Kuluttajansuojalaki) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Alan itsesääntelyohjeet, hyvän liiketavan mukainen markkinointi (Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt 2018, Kuluttaja-asiamiehen ohjeet)
- Markkinointisäännösten riidanratkaisujärjestelmä: oikeusistuimet (Markkinaoikeus, käräjä/hovi/korkein oikeus) ja suosituksia antavat toimijat (kuluttaja-asiamies, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta)
- Markkinointioikeuden ratkaisukäytäntöjä harhaanjohtavasta, vertailevasta, sopimattomasta markkinoinnista tekstiili-, pakkaus- ja muilla toimialoilla.
- Esimerkkejä alakohtaisista pakkausmerkinnöistä
- Green Marketing eri kohderyhmille
- Green Marketing osana liiketoimintasuunnitelmaa

Verkkoluennot
05.02.2025 16.00 - 18.00
27.02.2025 16.00 - 19.00
12.03.2025 16.00 - 19.00
26.03.2025 16.00 - 19.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava

Vastuuopettaja: heidi.salokangas@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).

Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.

Ilmoittautumisaika

28.03.2025 - 22.04.2025

Ajoitus

22.04.2025 - 12.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous, yhteiset toiminnot

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Opettaja
  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Liisa Lehtinen
  • Sari Airenne
  • Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
  • JOTVALAK25
    Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää yleiset projektin elinkaaren vaiheet ja niiden merkityksen
• Ymmärtää projektin tavoitteet ja sidosryhmien vaatimukset
• Hallitsee projektin riskit ja osaa arvioida projektin toteutuksen onnistumista
• Ymmärtää stailauksen periaatteet ja merkityksen
• Ymmärtää kestävän kehityksen keskeisenä osana vastuullista stailaamista
• Osaa muodostaa kokonaisvaltaisen näkemyksen stailauksesta ja hyödyntää sitä myynnin edistämisessä

Sisältö

• Projektijohtamisen perusteet ja projektien organisoituminen
• Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
• Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
• Projektin riskien ja laadun hallinta
• Viestinnän suunnittelu
• Stailauksen pääperiaatteet
• Tarveanalyysin työkalut ja menetelmät
• Trendit stailauksessa
• Vastuullisen asukokonaisuuden, tilan tai valokuvien stailauksen toteutus myynnin edistämiseksi

Oppimateriaalit

Opettajien tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla ja SFS standardit (SFS-online)

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
-Oppimistehtävät
-Asiantuntijaluennot esim. SFS:n asiantuntijaluento

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikkaan

Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)

Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla osana stailauksen toteutusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesti tai niitä ei ole suoritettu. Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Hyväksytty:
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu annetussa aikataulussa.

Sisällön jaksotus

• Projektijohtamisen perusteet ja projektien organisoituminen
• Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
• Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
• Projektin riskien ja laadun hallinta
• Viestinnän suunnittelu
• Stailauksen pääperiaatteet
• Tarveanalyysin työkalut ja menetelmät
• Trendit stailauksessa
• Vastuullisen asukokonaisuuden, tilan tai valokuvien stailauksen toteutus myynnin edistämiseksi

Luennot:
22.5: klo 16 – 19, online
4.6: klo 16 - 19, online
27.8: klo 16 – 20, online

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu oppimistehtäviin (hyväksytty/hylätty).
Mikäli oppimistehtävissä hyödynnetään tekoälyä, sen käytöstä tulee ilmoittaa.

Oppimistehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaisesti hyväksytysti.

Hylätty (0)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-