Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 12.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Anu Vaihekoski
- Minna Salakari
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEDS24VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S24
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
· kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
· hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä
· analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta
Sisältö
· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· kulttuurihyvinvointi osana terveyden edistämistä
· digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
· innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa käytetty oppimateriaali lisätään opetuskerran jälkeen Itslearningiin. Sinne lisästään myös muu käytössä oleva materiaali.
Tenttimateriaali:
Kaija Suonsivu 2021: Kansalaisen hyvinvointi, terveys, sairaudet ja mediaviestintä. Books on Demand.
Matikainen ja Huovila, 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/297786/duo13732.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Paakkari, L., Torppa, M., Paakkari, O., Välimaa, R., Villberg, J., Ojala, K., & Tynjälä, J. 2019. Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? European Journal of Public Health. https://academic.oup.com/eurpub/article-abstract/29/5/919/5308386?redirectedFrom=fulltext.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti verkko-opetuksen menetelmin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan Itslearning-oppimisympäristössä.
Uusinta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksen menetelmin. Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille etäopetustunneille. Niiltä poissaolot korvataan korvaavalla tehtävällä, jotka annetaan kunkin opetustunnin jälkeen. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään korvaavilla tehtävillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksen menetelmin. Sen suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi parityö ja tentti sekä osallistua kaikille etäopetustunneille. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.
Lähiopetus: 14h
Parityö: 61h
Tentti: 60h
Yhteensä: 135h
Sisällön jaksotus
Opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.
Sisällöstä:
· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· terveydenhuollon digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
Etäopetuskerrat:
15.1.2025 klo 8.30-11.30
12.2.2025 klo 8.30-14.00
12.3.2025 klo 8.30-11.30
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi: 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu parityön ja tentin arvioinneista. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole suorittanut paritehtävää ja tenttiä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: Osoittaa paritehtävässä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt heikosti tai vain pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: Osoittaa paritehtävässä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin ja lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: Osoittaa paritehtävässä ja tentissä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.