Master of Business Administration, Business Management
Master of Business Administration, Business Management
Master of Business Administration, Business Management
Master of Business Administration, Business Management
Master of Business Administration, Business Management
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
YSMANK24Master of Business Administration, Sales Management
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
YBINBK24Master of Business Administration, Business Management
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
YBINBK24Master of Business Administration, Business Management
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää ihmisten ja asioiden johtamisen erot (leadership ja management)
-tuntee johtamisen tärkeimmät teoriat ja osaa soveltaa niitä omassa työssään johtajana
-ymmärtää yksilöllisiä eroja ja osaa ottaa ne huomioon ihmisten johtamisessa
-tietää, koska johtamista (leadership) ei tarvita
-osaa johtaa yksilöitä ja tiimejä tehokkaasti ja eettisesti
-osaa johtaa itseään
-tuntee omat kehittymistarpeensa johtajana ja on tehnyt suunnitelman, kuinka kehittää itseään johtajana
Sisältö
-Ihmisten ja asioiden johtaminen
-Johtamisteoriat
-Johtamisen korvaajat
-Eettinen johtajuus
-Thomas International testi
-Yksilöiden ja tiimien johtaminen
-Tärkeimmät muutosjohtamisen teoriat
-Oman johtajuuden kehitystarpeet
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 25.09.2024
Ajoitus
03.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
-
YTEJOTS24Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää ihmisten ja asioiden johtamisen erot (leadership ja management)
-tuntee johtamisen tärkeimmät teoriat ja osaa soveltaa niitä omassa työssään johtajana
-ymmärtää yksilöllisiä eroja ja osaa ottaa ne huomioon ihmisten johtamisessa
-tietää, koska johtamista (leadership) ei tarvita
-osaa johtaa yksilöitä ja tiimejä tehokkaasti ja eettisesti
-osaa johtaa itseään
-tuntee omat kehittymistarpeensa johtajana ja on tehnyt suunnitelman, kuinka kehittää itseään johtajana
Sisältö
-Ihmisten ja asioiden johtaminen
-Johtamisteoriat
-Johtamisen korvaajat
-Eettinen johtajuus
-Thomas International testi
-Yksilöiden ja tiimien johtaminen
-Tärkeimmät muutosjohtamisen teoriat
-Oman johtajuuden kehitystarpeet
Oppimateriaalit
Opintojakso perustuu seuraaviin materiaaleihin
* Maksuton Thomas Internationalin oman toimintatyylin analyysi tai HPTI testi
* Kirja: Leadership in Organizations (Gary Yukl)(4 th or newer edition); löytyy ekirjana Turun ammattikorkeakoulun kirjastosta ja/tai myöhemmin ITSLEARNINGISSÄ ilmoitettava suomenkielinen kirjallisuus
* Hyvä kirja on myös Tuomo Peltonen: Johtaminen ja organisointi, teemoja, näkökulmia, haasteita (KY-Palvelu Oy, 2007 tai uudempi)
* Paperimateriaalit, joita opettaja jakaa kontaktiopetuspäivien aikana
* Materiaalit ITSLEARNING-järjestelmässä:
- Keijo Variksen luentomateriaalit ITSLEARNING-järjestelmässä
- Muut artikkelit ja materiaalit ITSLEARNING-järjestelmässä
- Videot ITSLEARNING-järjestelmässä
Opetusmenetelmät
Monimuoto-oppiminen (luennot, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-oppiminen (luennot, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)
Kestävän kehityksen ulottuvuuksista tällä kurssilla keskitytään johdon toiminnan sosiaaliseen vastuuseen, laillisuuteen, etiikkaan ja henkilöstön hyvinvointiin, jotta jokainen voi jäädä terveenä eläkkeelle työuransa päätteeksi. Oletuksena on, että työhyvinvointi edistää organisaation tuottavuutta ja tehokkuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei tenttejä; kaksi - kolme (2-3) ryhmä- ja/tai yksilöoppimistehtävää: lisätietoja ITSLEARNING-oppimisjärjestelmässä.
5 op=135 tuntia opiskelua, josta 16 tuntia on kontaktiopetusta ja 119 yksin opiskelua/oppimistehtävien tekemistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei tenttejä; kaksi - kolme (2-3) ryhmä- ja/tai yksilöoppimistehtävää: lisätietoja ITSLEARNING-oppimisjärjestelmässä.
5 op=135 tuntia opiskelua, josta 16 tuntia on kontaktiopetusta ja 119 yksin opiskelua/oppimistehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Teknologiaosaamisen johtamisen koulutusohjelman opiskelijoille (YTEJOS24 ja YTEJOTS24). Avoimen yliopiston opiskelijoille on varattu max 5 opiskelijapaikkaa. Muiden koulutusohjelmien opiskelijoita otetaan mukaan edellisten lisäksi maksimiryhmäkoon sallimissa puitteissa. Maksimiryhmäkoko on enintään 35 opiskelijaa.
Opintojakson sisältö on lyhyesti kuvattuna seuraava:
- Ihmisten ja asioiden johtaminen
- Johtamisen lailliset ja eettiset perusteet
- Osaamisen johtaminen
- Muutoksen johtaminen
OPINTOJAKSOLLA KÄYTETÄÄN SEKÄ SUOMENKIELISTÄ ETTÄ ENGLANNINKIELISTÄ OPPIMATERIAALIA. OPPIMISTEHTÄVÄT KIRJOITETAAN SUOMEN KIELELLÄ!
Tarkempi toteutussuunnitelma löytyy viikkoa ennen opintojakson alkua ITSLEARNING-oppimisjärjestelmästä.
Kontaktiopetuspäivät:
1. kontaktiopetuspäivä: Torstaina 10.10.2024, klo 9-16, Sali: EDU_3003.
2. kontaktiopetuspäivä: Torstaina 28.11.2024, klo 9-16, Sali: EDU_2027.
Tarkista luokkahuone kalenterista (Lukkari) ennen kuin tulet paikalle!
Viestintäkanava ja lisätietoja
sähköposti: keijo.varis@turkuamk.fi
Opintojaksolle on varattu 3 opiskelupaikkaa avoimen yliopiston opiskelijoille, joilla tulee olla riittävä sekä suomen että englanninkielen taito suorittaakseen opintojakson loppuun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
Opintojakso arvioidaan arvosanoilla, Hylätty tai 1-5 ja koko opintojakson arvosanan perustuu kaikkien oppimistehtävien arvosanojen aritmeettiseen keskiarvoon:
- kaikista oppimistehtävistä täytyy saada arvosanaksi vähintään 1
- arvioinnista kerrotaan enemmän ITSLearning-oppimisjärjestelmän toteutussuunnitelmassa.
Hylätty (0)
Opiskelija(t) ei palauttanut kaikkia oppimistehtäviä. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset eivät vastaa tehtäviä, ovat liian yleisiä eivätkä vastaa kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija(t) on palauttanut kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset vastaavat annettuja tehtäviä, mutta ovat melko yleisiä/pinnallisia ja vastaavat vain jossain määrin kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät vain pinnallista keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omissa organisaatioissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija(t) on palauttanut kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset vastaavat tehtävää ja ovat syvällisiä ja vastaavat kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omassa organisaatiossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija(t) on palauttanut kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset ovat olennaisia ja syvällisiä tehtävänannon kannalta ja vastaavat hyvin/kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omissa organisaatioissa. Lisäksi oppimistehtävien vastaukset sisältävät myös teorioita ja näkökulmia, jotka ovat tehtävän kannalta olennaisia, mutta joita ei ole käsitelty kontaktiopetuksessa tai ITSLEARNINGI-oppimateriaalissa. Toisin sanoen opiskelija(t) on (ovat) osallistunut (osallistuneet) tarjotun oppimateriaalin lisäksi syvälliseen ja laaja-alaiseen itseopiskeluun hylkäämättä kurssilla tarjottua oppimateriaalia.
Ilmoittautumisaika
16.05.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
Ryhmät
-
YBINBK24Master of Business Administration, Business Management
Tavoitteet
After completing the course, the student is able to:
-account for the importance of technological development and innovation for business growth and increased competitiveness
-understand the need and role of new product and service development and innovations
-link organization´s strategy, leadership and efficient innovation management
-utilize different innovation models and processes and their specific features in order to create new business
-create working environments and cultures that inspire people for innovation development
-understand the importance of successful adoption of diffusion of innovations
-assess the success of innovation processes and innovations
Sisältö
-Elements of new product/service development and innovation process
-Adaptation and diffusion of innovations
-Recent innovation models and types
-Innovation capabilities (personal, organizational, cultural and networks)
-Innovating in different contexts (low-tech, high-tech and services)
-Innovation sustainability and measuring the success of innovations
Oppimateriaalit
Bessant & Tidd, Innovation Management (also older issues will be accepted)
Trott, Paul, 2016. Innovation Management and New Product Development, Financial Times/ Prentice Hall - M.U.A (eBook in Finna)
Ries, Eric, 2011. The Lean Startup, Penguin Books
Morris, L. 2011. The Innovation Master Plan - the CEOs guide to innovation, www.innovationlabs.com, Chapters 1, 4, 5 and 6.
Dodgson, Mark, Gann, David M., Salter, Ammon 2008. Management of Technological Innovation: Strategy and Practice, OUP Oxford
Mello, Sheila Mackey, Wayne Lasser, Ronald Tait, Richard 2005. Value Innovation Portfolio Management, J. Ross Publishing Inc.
Alzira Salama, 2011. Creating and Re-Creating Corporate Entrepreneurial Culture, Routledge, Gower
Goodman, M., Dingli, S., 2013. Creativity and Strategic Innovation Management, Routledge, New York, NY
More reading materials in the learning platform.
Opetusmenetelmät
The course consists of two 8 hour contact days, individual and group assignments work, peer reviews and also self-assessments. Assignments and student groups will be introduced and discussed during the contact days. Feedback and discussion in contact day lectures and also in learning platform environment.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There is no exam in this course.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
The course uses constructionist learning, in which new theories and practices learned are applied to the previous knowledge and experience. The lectures deal with modern innovations, their theories, models and their applications in different organizations. Contact teaching aims to be conversational and student-centered. Students apply their own professional experience and new learning to solve real-life problems of different assignments given during the course.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact days will cover 2x 8 h, learning assignment, peer/self-assessments 47 h and group/project work 70 h of individual student work. Total about 133 h.
Sisällön jaksotus
The course starts with Preliminary Assignment which is available in the course learning platform (itsLearning) on 30.8.2024. The pre-assignment should be returned to the learning platform before the first contact day, latest 11.9.2024
Contact days:
12.9.2024, klo 9.00-16.00
28.11.2024, klo 9.00-16.00 Poster seminar at campus
Course Content:
Innovation competences.
Economic growth and innovations, the big picture.
Innovation Space.
Innovation types, context, innovations in products/services, in different business and organizations.
Radical disruptive innovations, open innovation.
Enabling technologies, digital platforms.
Idea generation.
Innovation processes, Lean startup process, innovation strategy.
Innovation culture.
Trends.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Course communications via itslearning.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Assignments will be assessed with scale 0-5 where 0 is failed. All the assignments need to be returned in due time. The course final grade will be average from the assignments. Student missing a contact day is expected to complete a given compensation assignment on the contact day topics. Returning assignments after the specified deadline (late) may have a negative impact on the grade of the assignment.
Hylätty (0)
Student has not completed assignments work and other given tasks acceptably in due time. The returned assignments are superficial and/or do not correspond to topics requested in the assignment.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
The assignment work shows that student is managing the basic concepts and theories of innovation management.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Student is managing well the theories and concepts of innovation management and is applying the knowledge to the benefit of his/her organization and other stakeholders. Student is using well the given literature and apply it to given assignments.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student is managing the theories and concepts of innovation management outstandingly and is applying the knowledge to the benefit of the organization and other stakeholders. Student is able to use the given literature in excellent way and is capable finding and applying relevant additional professional and scientific information sources creating new valuable viewpoints. The student demonstrates significant initiative, brings forward validated new ideas and inspires others with his or her innovation management capabilities.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Markku Lindell
Ryhmät
-
YBINBK25Master of Business Administration, Business Management, Part-time studies
-
YSMANK25FMaster of Business Administration, Sales Management, Full-time studies
Oppimateriaalit
• Turner, J. Rodney, 2014. Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
• Cynthia Stackpole Snyder, 2013. A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
• Joseph Heagney, 2012. Fundamentals of Project Management, American Management Association, 4th ed
• Kerzner, Harold, 2013. Project Management : A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, John Wiley & Sons.
• Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki, Finland, ISBN 978-952-92-8535-8
http://pbgroup.aalto.fi/en/the_book_and_the_glossary/project_business_2011.pdf
Additional literature and materials in itsLearning (learning platform) and during lectures.
Opetusmenetelmät
Contact day sessions, online meetings, individual and group learning assignments, peer reviews. PMAF foundation4 certification test.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
PMAF foundation4 project certification test passed.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovation pedagogy via constructionist learning method. Problem solving by applying new theories and practices to individuals prior knowledge. During the lectures and with proactive self-learning the theories and practices of modern project management are addressed and discussed within the student group. Students will apply their own professional experiences to expand and apply the theories to solve real world problems in assignments.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Total, average student work is about 135h. Contact days and online review meetings cover 18h. All remaining hours are individual learning, assignment works including student group collaboration and the Foundation4 certification test.
Sisällön jaksotus
Course learning platform, ItsLearning, opens on 9.1.2025 with pre-assignment. All students MUST return the pre-assignment latest 27.1. (to ItsLearning).
There are two contact days,
Fri 31.1. klo 9.00 - 16.15, and
Fri 9.5. klo 9.00 - 16.15.
Between the contact days there are few online status meetings (dates ToBeDefined).
PMAF Foundation4 project certification test (online, date TBD)
Students will learn and understand basic concepts and practices of project management. The course is focusing on project management topics which can be found and are common to most projects independent on project’s domain, type, size or management style. Key areas include project initialization, planning, execution phases as well as management, control and closing phases. Different project processes are discussed. Students will learn to understand the importance of stakeholder management and different roles in project framework, roles emphasizing project manager skills, duties and responsibilities in different phases of the project life-cycle.
International project management frameworks, including ISO standardization body, PMI, PMBoK and IPMA will be discussed. Few examples of specific modern project management methodologies are addressed as best practices for certain project types. Program and Portfolio management and alignment to organization strategy will be addressed.
The course consists of pre-assignment, contact day sessions, online review meetings, individual assignments, group assignments and peer reviews. Requirements also include PMAF foundation4 project certification test passed.
Viestintäkanava ja lisätietoja
ItsLearning platform and email.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Student has not completed assignments work acceptably in due time.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
The assignments work show that student is managing the basic concepts and theories of project management.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Student is managing well the theories and concepts of project management and is applying the knowledge to the benefit of the organization and other stakeholders. Student is using well the given literature and apply it to given assignments.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student is managing well the theories and concepts of project management and is applying the knowledge to the benefit of the organization and other stakeholders. Student is able to use the given literature in excellent way and is capable finding and applying relevant additional professional and scientific information sources creating new valuable viewpoints.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
20.08.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
-
YSMANK24Master of Business Administration, Sales Management
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual work, peer assessments,
- acquaintance of relevant methods:
scientific publications, interviews, observations, benchmark ...
- collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Thesis plan, group assignment, self and peer assessments
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations
Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations: 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Preparation for the Master’s thesis
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Participation activity to the contact lessons with assignments
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5, 30 %
Thesis plan and peer-assessments: 1-5, 70 %
Self assessment: pass
Activity
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons, not submitted assignments
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact days, submitted assignments
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact days submitted assignments with good outcomes
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact days, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 22.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 36
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
YBINBK25Master of Business Administration, Business Management, Part-time studies
-
YSMANK25FMaster of Business Administration, Sales Management, Full-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää, mikä on strategia ja osaa suunnitella sellaisen omalle organisaatiolleen
-ymmärtää, mitä on strateginen ajattelu, missä sellaista tarvitaan ja on kehittänyt omia strategisen ajattelun taitojaan
-osaa johtaa strategisen suunnittelun prosesseja eri organisaatiotasoilla
-pystyy valitsemaan sopivan strategisen suunnittelun työkalun eri tarkoituksiin ja käyttää niitä soveltuvalla tavalla
-tunnistaa merkittävimmät esteet strategian käyttöönotossa ja osaa luoda suunnitelman, jolla esteet voitetaan ja johtaa viisaasti ja tehokkaasti valittua strategiaa
Sisältö
-Mitä on strateginen johtaminen
-Mitä on strateginen ajattelu
-Strategisen johtamisen prosessit ja suunnittelun työkalut
-Kuinka valita viisaasti menestyksellinen strategia
-Kuinka viisaasti ja tehokkaasti viedä käytäntöön valittu strategia
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
-
YTEJOTS24Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää, mikä on strategia ja osaa suunnitella sellaisen omalle organisaatiolleen
-ymmärtää, mitä on strateginen ajattelu, missä sellaista tarvitaan ja on kehittänyt omia strategisen ajattelun taitojaan
-osaa johtaa strategisen suunnittelun prosesseja eri organisaatiotasoilla
-pystyy valitsemaan sopivan strategisen suunnittelun työkalun eri tarkoituksiin ja käyttää niitä soveltuvalla tavalla
-tunnistaa merkittävimmät esteet strategian käyttöönotossa ja osaa luoda suunnitelman, jolla esteet voitetaan ja johtaa viisaasti ja tehokkaasti valittua strategiaa
Sisältö
-Mitä on strateginen johtaminen
-Mitä on strateginen ajattelu
-Strategisen johtamisen prosessit ja suunnittelun työkalut
-Kuinka valita viisaasti menestyksellinen strategia
-Kuinka viisaasti ja tehokkaasti viedä käytäntöön valittu strategia
Oppimateriaalit
Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Muu materiaali, joka on ITSLEARNINGISSA tai mainittu ITSLEARNINGIN toteutussuunnitelmassa pääasiassa englanniksi
Opetusmenetelmät
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNINGIIN annetussa aikataulussa niille ITSLEARNINGISSA varattuihin "palautuslaatikoihin". Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan ryhmäoppimistehtäviä (2-3 kpl) 4-6 satunnaisesti valittujen opiskelijoiden ryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-opetus/innopeda.
Opintojaksolla keskitytään strategiseen kestävyyteen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSA kuvattavat oppimistehtävät ja STQ-testi.
Sisällön jaksotus
Opintojaksot Strateginen Ajattelu ja Johtaminen/Strategic Thinking and Management TOTEUTETAAN SUOMENKIELISENÄ ensisijassa YTEJOS24/YTEJOTS24 opiskelijoille, mutta mukaan otetaan myös enintään 5 avoimen yliopiston opiskelijaa ja muita Turun ammattikorkeakoulun johtamispainotteisten YAMK-tutkintojen opiskelijoita, esim. YLIKESin, opiskelijoita sen mukaan kuin he ilmoittautuvat opintojaksolle ja sille sopii. Maksimiopiskelijamäärä on 35 opiskelijaa.
Opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -järjestelmään siellä ilmoitetussa aikataulussa.
Lähiopetuspäivät:
1. Päivä: Torstai 6.2.2025, klo 9 – 16.00, Turun ammattikorkeakoulu, Luokka: ???
2. Päivä: Torstai 24.4.2025, klo 9 – 16.00 Turun ammattikorkeakoulu, Luokka: ???
OPINTOJAKSON TAVOITTEET, SISÄLTÖ JA RAKENNE:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus
Opintojakso avataan ITSLEARNINGISSA 1-2 viikkoa ennen ensimmäistä kontaktiopetuspäivää. Kaikki kotitehtävät ja kurssimateriaalit löytyvät ITSLEARNINGISTÄ silloin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti: keijo.varis@turkuamk.fi
MAX 5 avoimen yliopiston opiskelupaikkaa tällä opintojaksolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisältö ja laatu. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. Arvosanojen pisteytystaulukko on kuvattu ITSLEARNINGISSÄ ja käydään läpi opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtäviä annetussa määräajassa, ja/tai niiden sisältö ei vastaa oppimistehtävän kuvausta, tai ole muuten hyväksyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävien vastaukset vastaavat toimeksiantoa ja osoittavat, että opintojakson perussisältö hallitaan välttävällä tai tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävien vastaukset vastaavat toimeksiantoa ja osoittavat, että opintojakson perussisältö hallitaan melko hyvällä ja hyvällä tasolla ja oppimistehtävissä on käsitelty pyydettyjä käytännön esimerkkejä kohtuullisella tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävien vastaukset vastaavat toimeksiantoa ja osoittavat, että opintojakson perussisältö hallitaan erinomaisella tasolla ja oppimistehtävissä on käsitelty pyydettyjä käytännön esimerkkejä monipuolisesti ja syvällisellä tasolla.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YBINBK24Master of Business Administration, Business Management
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual work, peer assessments,
- acquaintance of relevant methods:
scientific publications, interviews, observations, benchmark ...
- collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Thesis plan, group assignment, self and peer assessments
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations
Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Participation activity to the contact lessons with assignments(16h)
Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations: 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Preparation for the Master’s thesis
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Evaluation of the assignments and participation activity to the contact lessons with assignments(16h)
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5, 30 %
Thesis plan and peer assessments 1-5, 70 %
Self assessment: pass
Activity
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons, not submitted assignments
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact days, submitted assignments
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact days submitted assignments with good outcomes
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact days, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline
Ilmoittautumisaika
31.05.2024 - 09.12.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
-
YSERVIS24Master of Businesss Administration, Service Design
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual and group work, peer assessments,
- acquaintance of relevant approaches, research and analysis methods and tools with a help of
scientific publications, seminars etc.: action research, content analysis, interviews, observations, surveys, swot, coding...
- possible collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Assignments instead of exams
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations
Innovation pedagogy is applied in several ways: the students are emphasized to utilize different innovative methods and tools when conducting a research. When considering the thesis topic and the content of it, sustainability issues are reminded.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pre-assignment: 2h
Contact lessons: small assignments and presentations 16 h
Group assignment: Research and analysis methods and tools: 40 h
Thesis draft and 2 opposing reports: 75 h
Self-assessment: 2h
135 h
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Academic English
Preparation for the Master’s thesis / Seminars:
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Evaluation of the assignments and participation activity to the contact lessons (16h)
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5: 40%
Thesis plan and peer-assessments: 1-5: 60%
Self-assessment: pass
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons
Assignments are not completed to an acceptable level and or not returned assignments - instructions have not been followed
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact lessons
Communication and reflection are acceptable
Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability - assignments partly done according to the instructions
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact lessons
Communication and reflection are good
General understanding of theory and application - assignments done according to the instructions
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact lessons, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
31.01.2025 - 26.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
- Riku Mattila
Ryhmät
-
YTEJOS24Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS24Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai Optimassa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkki, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Kestävän kehityksen periaatteet läpäisynä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor-opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Ennakkotehtävä 20h
Lähiopetus 16h
Oppimistehtävät 99
Sisällön jaksotus
- tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat helmikuussa 7.2.2025 sekä huhtikuussa 25.4. 2025. Tilatiedot julkaistaan Tuudossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät ja itsearviointi sekä tuntitehtävät: Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Menetelmätehtävä: 30%
Opinnäytesuunnitelman laatiminen ja esittäminen sekä opponointitehtävät: 70%
Hylätty (0)
Ei osallistumista kontkatitunneille, tehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Molemmille lähipäiville ei ole osallistuttu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella. Molemmille Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Molemmille lähipäiville ei ole osallistuttu.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.
Molemmille lähipäiville on osallistuttu aktiivisesti.