Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa ajankohtaisia henkilöstöjohtamiseen ja työelämän kehittämiseen liittyviä teemoja ja kehittämiskohteita
- arvioida ja pohtia näiden teemojen merkitystä omalle alalle tai työlle
- analysoida ja jäsentää valittua kehittämiskohdetta asiantuntijatietoa ja tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen
Sisältö
Opintojaksolla voit oman valintasi mukaan keskittyä joko
a) henkilöstöjohtamiseen,
b) työyhteisön kehittämiseen tai
c) oman johtajuuden kehittämiseen.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso edellyttää vahvaa itseohjautuvuutta, sillä opintojakso on itsenäinen ja sen sisältö luodaan itse.
Oppimista tukevat Henry ry:n moniteemaiset ja monimuotoiset oppimissisällöt. Henryn sisältöjen lisäksi oppimista tukee Turku AMK:n ohjeistama reflektiopäiväkirja, jossa opiskelija ilmentää oppimaansa ja peilaa sitä käytäntöön ja pohtii tulevaisuutta kriittistenkin lasien läpi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Henryn tilaisuuksiin osallistuminen 5 h
Itsenäinen työskentely 130 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa ajankohtaisia henkilöstöjohtamiseen ja työelämän kehittämiseen liittyviä teemoja ja kehittämiskohteita
- arvioida ja pohtia näiden teemojen merkitystä omalle alalle tai työlle
- analysoida ja jäsentää valittua kehittämiskohdetta asiantuntijatietoa ja tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen
Opintojaksolla voit oman valintasi mukaan keskittyä joko
a) henkilöstöjohtamiseen,
b) työyhteisön kehittämiseen tai
c) oman johtajuuden kehittämiseen.
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti oman aikataulun mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella.
Opettaja arvioi oppimispäiväkirjan asteikolla 1-5/H.
Hylätty (0)
Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- ei ole panostanut tehtävään ja oppimispäiväkirjassa on huomattavia puutteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- on oppinut käsitteitä ja määritelmiä, mutta ei kykene soveltamaan oppimaansa käytäntöön
- ei ole muodostanut kokonaiskuvaa opintojakson teemasta
- asioiden käytäntöön soveltaminen on puutteellista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- esittää asiasta yhtenäisen kokonaiskuvan
- osoittaa pystyvänsä soveltamaan opintojakson asioita käytäntöön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- sijoittaa opintojakson asiat laajempaan yhteyteen ja aikaisempien tietojensa viitekehykseen
- osoittaa pystyvänsä soveltamaan tietoa ja arvioimaan sen merkitystä
- on muodostanut oman käsityksensä opintojakson teemasta ja tarkastelee asioita analyyttisesti useista eri näkökulmista
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 03.10.2024
Ajoitus
10.10.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
testata konseptia sidosryhmien kanssa
kuvata konseptisuunnittelun prosessin
soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla
Sisältö
konseptisuunnittelun prosessi
ideointimenetelmät
käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
konseptikehityksen johtaminen
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaalit.
Opetusmenetelmät
yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti mm. moninaisuus-, ennakointi- ja kiertotalousosaaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy kolme oppimistehtävää, joiden arviointi 1-5/hyl.
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
- kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
- tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
- testata konseptia sidosryhmien kanssa
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla
Opintojakson sisältö:
- konseptisuunnittelun prosessi
- ideointimenetelmät
- käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
10.10. klo 9.00-13.00 Online
31.10. klo 9.00-13.00 Online
28.11. klo 9.00-13.00 Online
5.12. klo 9.00-13.00 Online
Viestintäkanava ja lisätietoja
S-posti: henni.syrjanen@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 1-3, (arviointi 1-5/hyl)
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista. Arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1-3. Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) käsittelyn perusteellisuus ja syvällisyys
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) pohdinnan analyyttisyys ja ratkaisujen perusteleminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähi- ja verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy neljä oppimistehtävää, jotka tehdään pääosin yksilötyönä.
Syksy 2024: 1) Oma uratarina (mukana pienryhmäosuus) ja 2) Oman johtajuuden reflektointi
Kevät 2025: 3) Itsetuntemuksen lisääminen
Syksy 2025: 4) Oman johtajuuden kehittäminen verkostoissa
Lähipäivät 4 h
Verkkotapaamiset 12 h
Ryhmätyöskentely 20 h
Itsenäinen työskentely 99 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Opintojakson sisältö:
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
03.9.2024 14.00-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
19.9.2024 09.00-12.00 (online)
25.9.2024 09.00-12.00 (online)
Syksyllä 2024 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Keväällä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Erilaisuus johtamisessa
2. Itsensä johtamisen strategiat
Syksyllä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana:
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Osallistujien on mahdollista tehdä Thomaksen HPTI-analyysi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso on suunnattu ryhmälle YTAIKUS24.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma uratarina: hyväksytty/hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu yksilötehtävien 2-4 keskiarvosta (100 %).
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa eri johtajuusteorioita ja -malleja sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä oman ammatillisen kehittymisen tukena.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa soveltaa eri johtajuusteorioita ja -malleja oman johtajuusidentiteetin tarkasteluun. Opiskelija hyödyntää reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen sekä käyttää johtajuusteorioita ja -malleja tässä tukena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteettinsä kannalta. Opiskelija hyödyntää systemaattista reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen. Lisäksi opiskelija soveltaa johtajuusteorioita ja -malleja taitavasti tietoisen ja tavoitteellisen ammatillisen kehittymisen tukena.
Ilmoittautumisaika
15.11.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 24.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Markku Lindell
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää projektitoiminnan peruskäsitteet ja keskeisen tietoperustan
• analysoida, määrittää ja arvioida luovan alan projektien tavoitteita ja toimintaa
• muodostaa ja johtaa monialaisia tiimejä
• soveltaa erilaisia projektinhallinnan työvälineitä
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• projektisuunnitelman laatiminen
• projektien seuranta ja arviointi
• projekti- ja tiimijohtaminen taide- ja kulttuurialalla
• projektinhallinnan työvälineet
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali (Saatavilla: Itslearning).
Opetusmenetelmät
ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kotitehtävä 1 - Referaatti (yksilötehtävä)
Kotitehtävä 2 - Lukupiiripresentaatio (kotiryhmätehtävänä Lukupiirityöskentely)
Kotitehtävä 3 - Oppimispäiväkirja (yksilötehtävä)
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Verkkotapaamiset:
9.1.2025 klo 9.00-13.00 Projektin peruskäsitteet ja elinkaari, projektisuunnitelman laatiminen, projektien seuranta ja arviointi sekä projektinhallinnan työvälineet (Markku Lindell)
23.1.2025 klo 9.00-13.00 Projekti- ja tiimijohtaminen taide- ja kulttuurialalla (Henni Syrjänen)
6.3.2025 klo 9.00-13.00 Projektityökalut - jaettuja esimerkkejä ja keskustelua (Henni Syrjänen & Markku Lindell)
24.4.2025 klo 9.00-13.00 Lukupiiripresentaatiot ja keskustelua (Henni Syrjänen & Markku Lindell)
Zoom-linkki kaikkiin opintojakson online-tapaamisiin: https://turkuamk.zoom.us/s/64635201290
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena olevat tehtävät:
1. Referaatti kirjasta (arviointiasteikko 0-5), yksilötehtävä
2. Lukupiiripresentaatio (arviointiasteikko 0-5), ryhmätehtävä kotiryhmissä
3. Oppimispäiväkirja, sis. projektinhallinnan työkalut (arviointi hyv/hyl), yksilötehtävä
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) lukupiirimateriaalin hyödyntäminen ja soveltaminen omaan työhön /omaan ammatilliseen viitekehykseen
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa hyvin kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun lähdemateriaaliin ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia ja kattavia.
Ilmoittautumisaika
15.11.2024 - 30.01.2025
Ajoitus
19.01.2025 - 05.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Eeva Lehtinen
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
• keskeiset talouden ja rahoituksen tunnusluvut ja osaa soveltaa niitä talouden seurantaan
• vertailla sponsoroinnin ja yritysyhteistyön käytäntöjä ja soveltaa niitä omalla alallaan
• selittää kotimaisten ja kansainvälisten julkisten ja yksityisten rahoittajien toimintaperiaatteet, vertailla omalle alalleen soveltuvia rahoituslähteitä, suunnitella oman alansa toimintaan rahoituskokonaisuuden ja valita sopivat rahoituslähteet
• arvioida ja kehittää rahoitushakemuksia sekä käyttää ja raportoi saadut rahoitukset
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• taloussuunnittelu ja –hallinto
• budjetointi ja rahoituksen suunnittelu
• sponsorointi ja yritysyhteistyö
• kotimaiset ja kansainväliset rahoituslähteet
• hyvän rahoitushakemuksen ominaispiirteet
• rahoitushakemuksen laatiminen ja kehittäminen
• rahoituksen käyttäminen ja raportointi
Oppimateriaalit
Laskentatoimi johtamisen tukena, Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. 2011.
Saatavilla myös sähköisenä (2018).
Lisäksi opettajien erikseen ilmoittama muu oppimateriaali kurssin alkaessa (saatavilla: itslearning).
Opetusmenetelmät
ennakkotehtävä, ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja/tai Teamsissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen (flipped learning) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajien kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä: orientoituminen aiheeseen (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 1: budjetointi (ryhmätehtävä)
Oppimistehtävä 2: rahoituskartoitus (ryhmätehtävä)
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
Sisällön jaksotus
Huom! ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan Itslearningissä jo 19.1.2025, jolloin opintojakso alkaa ennakkotehtävän osalta. 1. verkkoluento vasta 6.2.2025.
6.2.2025 klo 9.00-13.00 Taloushallinto ja budjetointi (Lehtinen)
20.3.2025 9.00-13.00, Sponsorointi ja yritysyhteistyö (Syrjänen), Immateriaalioikeudet (Vieraileva luennoitsija)
3.4.2025 klo 9.00-13.00 Rahoituslähteet ja sopimukset (Syrjänen & Lehtinen )
5.6.2025 klo 12.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot ja keskustelua (Syrjänen & Lehtinen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista.
Numeraalisen arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Ennakkotehtävä arvioidaan asteikolla HYV/HYL.
Arviointiin vaikuttavat vastauksen
- tehtävänannonmukaisuus
- ymmärrettävyys, selkeys
- kattavuus, monipuolisuus
- perustelut ja niiden uskottavuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa hyvin kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun lähdemateriaaliin ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia ja kattavia.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 12.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 07.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
luoda strategian taide- ja kulttuuriorganisaatiolle
kehittää brändiä taide- ja kulttuuriorganisaatiolle ja johtaa sidosryhmäviestintää
johtaa taide- ja kulttuurialan tuotantoprosesseja osallistavasti
kehittää taide- ja kulttuuriorganisaation johtamisjärjestelmää
Sisältö
taide- ja kulttuuriorganisaation strategia
brändin ja sidosryhmäviestinnän johtaminen
strategiaprosessin johtaminen
tuotantoprosessien johtaminen
Oppimateriaalit
Lukusuositus: W. Chan Kim,Renee Mauborgne, Sinisen meren strategia
Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali
Opetusmenetelmät
ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti mm. ennakointi-, kiertotalous - ja hyvinvointiosaaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy kaksi oppimistehtävää, joissa molemmissa osat A ja B.
Ryhmätehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)
Yksilötehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-luoda strategian taide- ja kulttuuriorganisaatiolle
-kehittää brändiä taide- ja kulttuuriorganisaatiolle ja johtaa sidosryhmäviestintää
-johtaa taide- ja kulttuurialan tuotantoprosesseja osallistavasti
-kehittää taide- ja kulttuuriorganisaation johtamisjärjestelmää
Opintojakson sisältö:
-taide- ja kulttuuriorganisaation strategia
-brändin ja sidosryhmäviestinnän johtaminen
-strategiaprosessin johtaminen
-tuotantoprosessien johtaminen
12.09.2024 klo 09.00-13.00 Online
26.09.2024 klo 09.00-13.00 Online
03.10.2024 klo 09.00-13.00 Online
24.10.2024 klo 09.00-13.00 Online
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)
Yksilötehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista. Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät: ryhmätehtävä ja yksilötehtävä. Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) käsittelyn perusteellisuus ja syvällisyys
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) pohdinnan analyyttisyys ja ratkaisujen perusteleminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 07.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Elina Karaus
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida omia taitojaan ja tavoitteitaan sekä muodostaa henkilökohtaisen osaamisprofiilin ja urasuunnitelman
Opiskelija osaa arvioida uravalintoja ja ammatillisia tavoitteita omien arvojen ja eettisten periaatteiden pohjalta, tavoitellen kestävää urapolkua.
Opiskelija osaa hyödyntää mentorointia urasuunnitelmansa konkretisoimiseksi ja ammatillisen verkostonsa laajentamiseksi
Opiskelija osaa kehittää ammatillista identiteettiään ja resilienssiään, vahvistaen kykyään sopeutua ja menestyä muuttuvissa työelämätilanteissa
Sisältö
• Oman osaamisen kartoitus ja tulevaisuuden osaamistarpeet
• Arvoja linjaava osaaminen
• Itsejohtajuus osana työhyvinvointia
• Verkostot ja kollegiaalisuus
• Tavoitteellinen urasuunnittelu sekä uramuotoilu
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu ennakkotehtävästä, neljästä lähitapaamisesta, ryhmätöistä sekä itse järjestämästään mentorointitapaamisesta. Opiskelija järjestää itse mentorointitapaamisen haluamansa yrityksen kanssa ja esittelee tapaamisen pääkohdat muulle opiskelijaryhmälle. Lähitapaamisten sisältö koostuu teemakohtaisista alustuksista sekä työpajatyyppisestä työskentelystä. Opiskelija työstää koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaa, jossa hän reflektoi lähitapaamisten ja välitehtävien kautta oppimiaan asioita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa yhdistellään opiskelijakeskeisiä ja vuorovaikutukseen perustuvaa pedagogiikkaa, sekä hyödynnetään soveltuvin osin muotoilulähtöistä oppimista (DBE)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 3 op, joka vastaa 81h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti pari- sekä ryhmätyöskentelyyn,
Opiskelija sopii ja toteuttaa mentorointitapaamisen
Opiskelijaa tekee kaikki annetut tehtävät
Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut/ palauttanut annettuja tehtäviä.
Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen.
Opiskelija ei ole laatinut oppimispäiväkirjaa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Lähiopetus Kupittaan kampuksella joka toinen maanantai (paikka ilmoitetaan myöhemmin) aikavälillä 24.2.-7.4. klo 16.00 – 18.15.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköpostitse tai ItsLearningin kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla toteutetaan erilaisia ryhmätöitä ja tehtäviä, jotka edellyttävät aktiivista osallistumista opetukseen. Tehtävien lisäksi opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa koko opintojakson ajan. Oppimispäiväkirjassa opiskelija rekflektoi oivaltamiaan asioita ja luo suuntaa tulevalle uralleen.