Luovat konseptit (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BX31-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 25.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.09.2025 - 11.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
- Opettajat
- Timo Linnossuo
- Opintojakso
- MS00BX31
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
- kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
- tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
- testata konseptia sidosryhmien kanssa
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla
Opintojakson sisältö:
- konseptisuunnittelun prosessi
- ideointimenetelmät
- käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
9.10. klo 9.00-13.00 Online
23.10. klo 9.00-13.00 Online
27.11. klo 9.00-13.00 Online
4.12. klo 9.00-13.00 Online
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
testata konseptia sidosryhmien kanssa
kuvata konseptisuunnittelun prosessin
soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla
Sisältö
konseptisuunnittelun prosessi
ideointimenetelmät
käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
konseptikehityksen johtaminen
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaalit.
Opetusmenetelmät
yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti mm. moninaisuus-, ennakointi- ja kiertotalousosaaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy kolme oppimistehtävää, joiden arviointi 1-5/hyl.
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 1-3, (arviointi 1-5/hyl)
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista. Arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1-3. Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) käsittelyn perusteellisuus ja syvällisyys
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) pohdinnan analyyttisyys ja ratkaisujen perusteleminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu tuotos on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut tuotokset ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Lisätiedot
S-posti: timo.linnossuo@turkuamk.fi