Siirry suoraan sisältöön

Oma johtajuusidentiteetti (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BX34-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.09.2025 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettajat
Henni Syrjänen
Maarit Laiho
Opintojakso
MS00BX34
Toteutukselle MS00BX34-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa

Opintojakson sisältö:

- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa

2.9.2025 14.00-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
30.10.2025 09.00-12.00 (online)
6.11.2025 09.00-12.00 (online)

Syksyllä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit

Keväällä 2026 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Johtajuuspotentiaali
2. Itsensä johtamisen strategiat

Syksyllä 2026 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana:
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa

Osallistujien on mahdollista tehdä Thomaksen HPTI-arviointi.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:

arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa

Sisältö

Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähi- ja verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.

Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista johtamista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Oma uratarina, 2) yksilöllinen oppimispäiväkirja (osatehtävät 1-6) ja 3) ryhmätehtävä (oman johtajuuden kehittäminen verkostoissa).

Lähipäivät 4 h
Verkkotapaamiset 12 h
Ryhmätyöskentely 20 h
Itsenäinen työskentely 99 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma uratarina: hyväksytty/hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien tehtävien (yksilöllinen oppimispäiväkirja ja ryhmätehtävä) painotetusta keskiarvosta. Tehtäväkohtaiset painotukset löytyvät Itslearningistä.
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, eikä osallistunut 50 % opetuskerroista (lähi- tai verkkotapaamiset) tai suorittanut poissaolon korvaavia tehtäviä hyväksytysti. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa eri johtajuusteorioita ja -malleja sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä oman ammatillisen kehittymisen tukena.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa soveltaa eri johtajuusteorioita ja -malleja oman johtajuusidentiteetin tarkasteluun. Opiskelija hyödyntää reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen sekä käyttää johtajuusteorioita ja -malleja tässä tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteettinsä kannalta. Opiskelija hyödyntää systemaattista reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen. Lisäksi opiskelija soveltaa johtajuusteorioita ja -malleja taitavasti tietoisen ja tavoitteellisen ammatillisen kehittymisen tukena.

Lisätiedot

Opintojakso on suunnattu vain ryhmälle YTAIKUS25.

Siirry alkuun