Siirry suoraan sisältöön

Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 07.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

luoda strategian taide- ja kulttuuriorganisaatiolle
kehittää brändiä taide- ja kulttuuriorganisaatiolle ja johtaa sidosryhmäviestintää
johtaa taide- ja kulttuurialan tuotantoprosesseja osallistavasti
kehittää taide- ja kulttuuriorganisaation johtamisjärjestelmää

Sisältö

taide- ja kulttuuriorganisaation strategia
brändin ja sidosryhmäviestinnän johtaminen
strategiaprosessin johtaminen
tuotantoprosessien johtaminen

Oppimateriaalit

Lukusuositus: W. Chan Kim,Renee Mauborgne, Sinisen meren strategia
Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali

Opetusmenetelmät

ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.

Opintojaksoon liittyy olennaisesti mm. ennakointi-, kiertotalous - ja hyvinvointiosaaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyy kaksi oppimistehtävää, joissa molemmissa osat A ja B.

Ryhmätehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)
Yksilötehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)

Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

-luoda strategian taide- ja kulttuuriorganisaatiolle
-kehittää brändiä taide- ja kulttuuriorganisaatiolle ja johtaa sidosryhmäviestintää
-johtaa taide- ja kulttuurialan tuotantoprosesseja osallistavasti
-kehittää taide- ja kulttuuriorganisaation johtamisjärjestelmää

Opintojakson sisältö:

-taide- ja kulttuuriorganisaation strategia
-brändin ja sidosryhmäviestinnän johtaminen
-strategiaprosessin johtaminen
-tuotantoprosessien johtaminen

12.09.2024 klo 09.00-13.00 Online
26.09.2024 klo 09.00-13.00 Online
03.10.2024 klo 09.00-13.00 Online
24.10.2024 klo 09.00-13.00 Online

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)
Yksilötehtävä - osa A ja B (arviointi 1-5/hyl)

Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista. Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät: ryhmätehtävä ja yksilötehtävä. Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) käsittelyn perusteellisuus ja syvällisyys
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) pohdinnan analyyttisyys ja ratkaisujen perusteleminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 03.10.2024

Ajoitus

10.10.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
testata konseptia sidosryhmien kanssa
kuvata konseptisuunnittelun prosessin
soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Sisältö

konseptisuunnittelun prosessi
ideointimenetelmät
käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
konseptikehityksen johtaminen

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit.

Opetusmenetelmät

yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.

Opintojaksoon liittyy olennaisesti mm. moninaisuus-, ennakointi- ja kiertotalousosaaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyy kolme oppimistehtävää, joiden arviointi 1-5/hyl.

Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
- kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
- tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
- testata konseptia sidosryhmien kanssa
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Opintojakson sisältö:

- konseptisuunnittelun prosessi
- ideointimenetelmät
- käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa

10.10. klo 9.00-13.00 Online
31.10. klo 9.00-13.00 Online
28.11. klo 9.00-13.00 Online
5.12. klo 9.00-13.00 Online

Viestintäkanava ja lisätietoja

S-posti: henni.syrjanen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 1-3, (arviointi 1-5/hyl)

Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien palauttamista. Arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1-3. Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) käsittelyn perusteellisuus ja syvällisyys
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) pohdinnan analyyttisyys ja ratkaisujen perusteleminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 30.04.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Mervi Varhelahti
Ryhmät
  • VAVY2425
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa ajankohtaisia henkilöstöjohtamiseen ja työelämän kehittämiseen liittyviä teemoja ja kehittämiskohteita
- arvioida ja pohtia näiden teemojen merkitystä omalle alalle tai työlle
- analysoida ja jäsentää valittua kehittämiskohdetta asiantuntijatietoa ja tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen

Sisältö

Opintojaksolla voit oman valintasi mukaan keskittyä joko
a) henkilöstöjohtamiseen,
b) työyhteisön kehittämiseen tai
c) oman johtajuuden kehittämiseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso edellyttää vahvaa itseohjautuvuutta, sillä opintojakso on itsenäinen ja sen sisältö luodaan itse.

Oppimista tukevat Henry ry:n moniteemaiset ja monimuotoiset oppimissisällöt. Henryn sisältöjen lisäksi oppimista tukee Turku AMK:n ohjeistama reflektiopäiväkirja, jossa opiskelija ilmentää oppimaansa ja peilaa sitä käytäntöön ja pohtii tulevaisuutta kriittistenkin lasien läpi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Henryn tilaisuuksiin osallistuminen 5 h

Itsenäinen työskentely 130 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa ajankohtaisia henkilöstöjohtamiseen ja työelämän kehittämiseen liittyviä teemoja ja kehittämiskohteita
- arvioida ja pohtia näiden teemojen merkitystä omalle alalle tai työlle
- analysoida ja jäsentää valittua kehittämiskohdetta asiantuntijatietoa ja tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen

Opintojaksolla voit oman valintasi mukaan keskittyä joko
a) henkilöstöjohtamiseen,
b) työyhteisön kehittämiseen tai
c) oman johtajuuden kehittämiseen.

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti oman aikataulun mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella.
Opettaja arvioi oppimispäiväkirjan asteikolla 1-5/H.

Hylätty (0)

Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- ei ole panostanut tehtävään ja oppimispäiväkirjassa on huomattavia puutteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- on oppinut käsitteitä ja määritelmiä, mutta ei kykene soveltamaan oppimaansa käytäntöön
- ei ole muodostanut kokonaiskuvaa opintojakson teemasta
- asioiden käytäntöön soveltaminen on puutteellista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- esittää asiasta yhtenäisen kokonaiskuvan
- osoittaa pystyvänsä soveltamaan opintojakson asioita käytäntöön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimispäiväkirjasta käy ilmi, että opiskelija
- sijoittaa opintojakson asiat laajempaan yhteyteen ja aikaisempien tietojensa viitekehykseen
- osoittaa pystyvänsä soveltamaan tietoa ja arvioimaan sen merkitystä
- on muodostanut oman käsityksensä opintojakson teemasta ja tarkastelee asioita analyyttisesti useista eri näkökulmista

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:

arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa

Sisältö

Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähi- ja verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.

Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyy neljä oppimistehtävää, jotka tehdään pääosin yksilötyönä.

Syksy 2024: 1) Oma uratarina (mukana pienryhmäosuus) ja 2) Oman johtajuuden reflektointi
Kevät 2025: 3) Itsetuntemuksen lisääminen
Syksy 2025: 4) Oman johtajuuden kehittäminen verkostoissa

Lähipäivät 4 h
Verkkotapaamiset 12 h
Ryhmätyöskentely 20 h
Itsenäinen työskentely 99 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa

Opintojakson sisältö:

- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa

03.9.2024 14.00-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
19.9.2024 09.00-12.00 (online)
25.9.2024 09.00-12.00 (online)

Syksyllä 2024 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit

Keväällä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Erilaisuus johtamisessa
2. Itsensä johtamisen strategiat

Syksyllä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana:
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa

Osallistujien on mahdollista tehdä Thomaksen HPTI-analyysi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso on suunnattu ryhmälle YTAIKUS24.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma uratarina: hyväksytty/hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu yksilötehtävien 2-4 keskiarvosta (100 %).
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa eri johtajuusteorioita ja -malleja sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä oman ammatillisen kehittymisen tukena.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa soveltaa eri johtajuusteorioita ja -malleja oman johtajuusidentiteetin tarkasteluun. Opiskelija hyödyntää reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen sekä käyttää johtajuusteorioita ja -malleja tässä tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteettinsä kannalta. Opiskelija hyödyntää systemaattista reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen. Lisäksi opiskelija soveltaa johtajuusteorioita ja -malleja taitavasti tietoisen ja tavoitteellisen ammatillisen kehittymisen tukena.

Ilmoittautumisaika

15.11.2024 - 30.01.2025

Ajoitus

19.01.2025 - 05.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Eeva Lehtinen
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
• keskeiset talouden ja rahoituksen tunnusluvut ja osaa soveltaa niitä talouden seurantaan
• vertailla sponsoroinnin ja yritysyhteistyön käytäntöjä ja soveltaa niitä omalla alallaan
• selittää kotimaisten ja kansainvälisten julkisten ja yksityisten rahoittajien toimintaperiaatteet, vertailla omalle alalleen soveltuvia rahoituslähteitä, suunnitella oman alansa toimintaan rahoituskokonaisuuden ja valita sopivat rahoituslähteet
• arvioida ja kehittää rahoitushakemuksia sekä käyttää ja raportoi saadut rahoitukset

Sisältö

Opintojakson sisältö:
• taloussuunnittelu ja –hallinto
• budjetointi ja rahoituksen suunnittelu
• sponsorointi ja yritysyhteistyö
• kotimaiset ja kansainväliset rahoituslähteet
• hyvän rahoitushakemuksen ominaispiirteet
• rahoitushakemuksen laatiminen ja kehittäminen
• rahoituksen käyttäminen ja raportointi

Oppimateriaalit

Laskentatoimi johtamisen tukena, Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. 2011.
Saatavilla myös sähköisenä (2018).

Lisäksi opettajien erikseen ilmoittama muu oppimateriaali kurssin alkaessa (saatavilla: itslearning).

Opetusmenetelmät

ennakkotehtävä, ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja/tai Teamsissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen (flipped learning) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä: orientoituminen aiheeseen (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 1: budjetointi (ryhmätehtävä)
Oppimistehtävä 2: rahoituskartoitus (ryhmätehtävä)


Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

Sisällön jaksotus

Huom! ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan Itslearningissä jo 19.1.2025, jolloin opintojakso alkaa ennakkotehtävän osalta. 1. verkkoluento vasta 6.2.2025.

6.2.2025 klo 9.00-13.00 Taloushallinto ja budjetointi (Lehtinen)
20.3.2025 9.00-13.00, Sponsorointi ja yritysyhteistyö (Syrjänen), Immateriaalioikeudet (Vieraileva luennoitsija)
3.4.2025 klo 9.00-13.00 Rahoituslähteet ja sopimukset (Syrjänen & Lehtinen )
5.6.2025 klo 12.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot ja keskustelua (Syrjänen & Lehtinen)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista.
Numeraalisen arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Ennakkotehtävä arvioidaan asteikolla HYV/HYL.

Arviointiin vaikuttavat vastauksen
- tehtävänannonmukaisuus
- ymmärrettävyys, selkeys
- kattavuus, monipuolisuus
- perustelut ja niiden uskottavuus

Ilmoittautumisaika

15.11.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 24.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Markku Lindell
Ryhmät
  • YTAIKUS24
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää projektitoiminnan peruskäsitteet ja keskeisen tietoperustan
• analysoida, määrittää ja arvioida luovan alan projektien tavoitteita ja toimintaa
• muodostaa ja johtaa monialaisia tiimejä
• soveltaa erilaisia projektinhallinnan työvälineitä

Sisältö

Opintojakson sisältö:
• projektisuunnitelman laatiminen
• projektien seuranta ja arviointi
• projekti- ja tiimijohtaminen taide- ja kulttuurialalla
• projektinhallinnan työvälineet

Oppimateriaalit

Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali (Saatavilla: Itslearning).

Opetusmenetelmät

ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kotitehtävä 1 - Referaatti (yksilötehtävä)
Kotitehtävä 2 - Lukupiiripresentaatio (kotiryhmätehtävänä Lukupiirityöskentely)
Kotitehtävä 3 - Oppimispäiväkirja (yksilötehtävä)

Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset:

9.1.2025 klo 9.00-13.00 Projektin peruskäsitteet ja elinkaari, projektisuunnitelman laatiminen, projektien seuranta ja arviointi sekä projektinhallinnan työvälineet (Markku Lindell)
23.1.2025 klo 9.00-13.00 Projekti- ja tiimijohtaminen taide- ja kulttuurialalla (Henni Syrjänen)
6.3.2025 klo 9.00-13.00 Projektityökalut - jaettuja esimerkkejä ja keskustelua (Henni Syrjänen & Markku Lindell)
24.4.2025 klo 9.00-13.00 Lukupiiripresentaatiot ja keskustelua (Henni Syrjänen & Markku Lindell)

Zoom-linkki kaikkiin opintojakson online-tapaamisiin: https://turkuamk.zoom.us/s/64635201290

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena olevat tehtävät:

1. Referaatti kirjasta (arviointiasteikko 0-5), yksilötehtävä
2. Lukupiiripresentaatio (arviointiasteikko 0-5), ryhmätehtävä kotiryhmissä
3. Oppimispäiväkirja, sis. projektinhallinnan työkalut (arviointi hyv/hyl), yksilötehtävä

Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) lukupiirimateriaalin hyödyntäminen ja soveltaminen omaan työhön /omaan ammatilliseen viitekehykseen
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus