Siirry suoraan sisältöön

Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen: YSPLIS25

Tunnus: YSPLIS25

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
2 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2025

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Tavoite:
SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen -koulutuksesta valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Ylempi AMK-tutkinto eli Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista.

Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtamisen koulutuksessa opit sosiaali- ja terveydenhuollon tiedolla johtamista, talousjohtamista ja tuotantotaloutta sekä itsesi johtamista. Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtamisen koulutuksen jälkeen osaat jalostaa tietoa sote–palvelujen ja liiketoiminnan tarpeisiin sekä arvioida sote-palvelujen kustannuksia, tuottoja ja kannattavuutta. Koulutuksen suoritettuasi voit toimia esimerkiksi yksityisen tai julkisen puolen ja järjestöjen kehittämis- ja johtamistehtävissä, asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä. Koulutuksen aikainen työskentely sekä oppimistehtävien ja opinnäytetyön yhdistäminen omiin työtehtäviisi mahdollistavat työnantajaorganisaatiosi toimintojen kehittämisen opintojesi ohessa. Voit tehdä opinnäytetyön myös muuhun kuin omaan työnantajaorganisaatioosi ja tätä kautta laajentaa osaamistasi ja verkostojasi.

Koulutus antaa sinulle valmiudet analysoida ja kehittää itseäsi johtajana. Osaat luoda tuloksellista johtajuutta, jonka tavoitteena on tehokas ja hyvinvoiva työyhteisö. Sote-johtajana kehität ja johdat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita sosiaali- ja terveysalan palveluja. Opit soveltamaan tietojohtamista ja muutosjohtamista sosiaali- ja terveyspalveluiden ja liiketoiminnan uudistamisessa. Lisäksi tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän sekä palvelujen tuottamistavat.

Lisätietoa opetuskielistä:
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä, mutta opintoja toteutetaan myös englannin kielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin opintojaksoihin sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI), joissa työskentelykieli on englanti.

Koulutuksen sisältö:
Tutkinto koostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtamisen opinnoista. Kaikille yhteisissä opinnoissa saat työkaluja tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointiin ja tulevaisuuden tutkimukseen. Lisäksi kehität omaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamistasi kuten tiedonkeruumenetelmien hallintaa, tutkimusetiikkaa sekä toiminnan mallintamista, analysointia ja kuvaamista.

Syventävissä sote-palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen opinnoissa perehdytään uudistuvaan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään, tiedolla johtamiseen, laskentatoimeen, sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotalouteen, Sote-muutosten johtamiseen sekä johtajuuden muutokseen.

Laajentava osaaminen hankitaan suorittamalla vapaavalintaisia opintoja. Vapaasti valittavat opinnot antavat mahdollisuuden laajentaa tai syventää osaamista ja niitä voit valita Turun AMK:n tai muiden korkeakoulujen Master-ohjelmista.

Opintojen rakenne:
Koulutuksen laajuus on 90 op. Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op

Opinnot toteutuvat lähiopetuksena, verkko-opiskeluna ja itsenäisenä työskentelynä. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina arkipäivisin. Henkilökohtaisten opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Lähiopetus muodostuu ohjauksesta, ryhmätyöskentelystä, asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä. Opinnot koostuvat 5 opintopisteen opintojaksoista, joihin liittyy tyypillisesti kaksi lähiopetuspäivää. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija laajentaa osaamistaan sisällyttämällä opintoja omasta tai muista koulutuksista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla myös täysin virtuaalisena toteutuksena.

Opinnäytetyö:
Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti kehittämisprojektina, jossa opiskelija toimii organisaation kehittäjänä. Opinnäytetyössä on selkeä tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkentä käytäntöön. Opinnäytetyö tehdään useimmiten opiskelijan omassa organisaatiossa tehtävänä kehittämis- tai tutkimustyönä tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa.

Uramahdollisuudet:
Tutkinnon suoritettuasi voit toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä yksityisellä tai julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä, mikäli suoritat pedagogiset opinnot. Koulutuksen suoritettuasi voit toimia esimerkiksi erityisasiantuntijana, toiminnanjohtajana, tutkijana, kehittämispäällikkönä tai suunnittelijana.

Pätevyys:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa toimimisen myös kansainvälisissä tehtävissä.

Tehtävänimikkeitä:
Ylihoitaja, päällikkö, johtaja, kehittäjä

Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista ja kiinnostuksesta. Turun ammattikorkeakoulu on kansainvälinen korkeakoulu, jolla on kymmeniä yhteistyökorkeakouluja, joiden kanssa kehitetään koulutusten opintoja. YAMK-opiskelijoiden on mahdollista osallistua kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja muuhun kansainväliseen opiskelutarjontaan. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus päästä mukaan kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin osana opintoja.

Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälisistä ammatti- ja tiedeaineistoa. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
Sote-palveluiden kehittämisen ja johtamisen koulutus suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Työelämäyhteys muodostuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan, verkostojen ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.

Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämisprojekti, jonka pohjalta laaditaan opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa on mukana paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä toimijoita. Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoonsa. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinea.

Tutkimukselliset painopisteet:
Sote-palveluiden kehittämisen ja johtamisen koulutuksessa tutkimus ja kehittämistoiminta toteutetaan opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä harjoitus- ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Sinulla on mahdollisuus suorittaa opintoja myös ammattikorkeakoulun omissa tutkimusryhmissä erilaisissa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, joissa on mukana paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä toimijoita.

Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuasi sinulla on samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritetun ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen. Yliopistot voivat asettaa ehtoja jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:
• on kehittänyt johtajuuttaan
• johtaa tuloksellisesti ja vastuullisesti sekä ihmisiä että muutosta tavoitteena hyvinvoiva työyhteisö
• luo ja viestii uutta sote-asiantuntijakuvaa alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
• luo systematisoituja, asiakaslähtöisiä (palveluohjattu) ja tehokkaita (liiketoiminnallistettu, tuotantotaloudellistettu) johtamis- ja palvelujärjestelmiä sekä palvelukonsepteja
• soveltaa tietojohdettuja muutostarveinterventioita sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ajankohtaisiin ja merkittäviin muutoksiin ja toimenpiteisiin

Pedagogiset toimintatavat

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa johtamiskoulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja laajentaen ja syventäen teoriaosaamistaan sekä saaden malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.

Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa.

Sote-palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen koulutuksen tärkeänä osana on työelämän tai työyhteisön kehittämistyönä toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen.

Arviointi

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Frameworkiin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan.

Opintojaksot ja opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa.

Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla.

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 5. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027 5. / 2027
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

40
YSPLIS25-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5 5 5 2.5 2.5
MS00CY23 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 5 5 5 2.5 2.5
YSPLIS25-1002
Sote-palvelujärjestelmä ja tiedolla johtaminen

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
MS00CH70 Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä 5 5 5 2.5 2.5
MS00CH71 Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 5 5 2.5 2.5
YSPLIS25-1003
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousjohtaminen

(Valitaan kaikki)

10 5 5 5 5 1.7 1.7 1.7 2.5 2.5
MS00CH72 Sosiaali- ja terveysalan johdon laskentatoimi 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MS00CH73 Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotalous 5 5 5 2.5 2.5
YSPLIS25-1004
Johtaminen ja johtajuus sote-palveluiden muutoksissa

(Valitaan kaikki)

10 5 5 5 5 1.7 1.7 1.7 2.5 2.5
MS00CH74 Osaamisen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MS00CH75 Oman johtajuuden kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
YSPLIS25-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 10 10 10 5 5 3.3 3.3 3.3 2.5 2.5 1.7 1.7 1.7
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
MS00DE14 Opinnäytetyö 30
Yhteensä 90 30 10 20 10 10 0 10 10 3.4 3.4 3.4 5 5 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

40
YSPLIS25-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5
MS00CY23 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 5
YSPLIS25-1002
Sote-palvelujärjestelmä ja tiedolla johtaminen

(Valitaan kaikki)

10
MS00CH70 Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä 5
MS00CH71 Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5
YSPLIS25-1003
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousjohtaminen

(Valitaan kaikki)

10
MS00CH72 Sosiaali- ja terveysalan johdon laskentatoimi 5
MS00CH73 Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotalous 5
YSPLIS25-1004
Johtaminen ja johtajuus sote-palveluiden muutoksissa

(Valitaan kaikki)

10
MS00CH74 Osaamisen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 5
MS00CH75 Oman johtajuuden kehittäminen 5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
YSPLIS25-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
MS00DE14 Opinnäytetyö 30