Siirry suoraan sisältöön

Osaamisen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla (5op)

Toteutuksen tunnus: MS00CH74-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 30.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
20.01.2026 - 09.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettajat
Jan Holmberg
Ryhmät
YSPLIS25
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opintojakso
MS00CH74

Toteutukselle Osaamisen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla MS00CH74-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson 2025 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:

• 20.1.2025 klo 9.00-16.00.

• 26.3.2025 klo 9.00-16.00.

Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.

Opintojakson pääsisältöjä ovat:

• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää osaamisen johtamisen käsitteitä ja käytäntöjä
- osaa tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla

Sisältö

Opintojakson sisältö
• osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi
• osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen
• tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla

Oppimateriaalit

Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja kirjallinen yksilötehtävä. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti osallistumatta toiseen lähiopetuskertaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Kestävä tulevaisuus edellyttää muutoksentekijöitä, joten ammatillisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatiokompetensseja, itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson opetukselle ja tehtäville ei ole erillistä valinnaista suoritustapaa. Yhdestä lähiopetuskerrasta voi olla pois omalla ilmoituksella. Toinen mahdollinen poissaolo korvataan vastaavalla lisätehtävällä, jonka opettaja ohjeistaa erikseen lähipäivän jälkeen.

Mikäli toteat, että sinulla on opintojakson oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista ja näyttöä osaamisestasi, voit suorittaa kurssin AHOT-menettelyllä. Ota yhteyttä opintojakosn vastuuopettajaan, kun suunnittelet ahotointia viimeistään viikkoa ennen opintojason alkua.

Jos olet suorittanut vastaavan opintojakson aiemmin toisessa korkeakoulussa, lähetä hyväksilukuanomus PEPPI-hallinnanohjausjärjesterlmässä ja osoita se koulutusvastaavalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja kirjallinen yksilötehtävä (119 h). Yhteensä 135 h (5 op). Niissä noudatetaan tutkintosääntöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, kirjalliseen oppimistehtävään ja aktiiviseen osallistumiseen lähipäivän työskentelyssä.

Ilmoittautumalla opintojaksolle sitoudutaan noudattamaan Turun ammattikorkeakoulun voimassa olevia vilppi- ja plagiointisääntöjä sekä tekoälyn käytöstä annettua ohjeistusta. Tekoälyn mahdollinen käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Hylätty (0)

Ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä, arvioitu kirjallinen yksilötehtävä on hyältty, ei ole osallistunut toiseen lähiopetuskertaan tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On tehnyt kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa kirjallisissa oppimistehtävissän ja kirjallisessa yksilötehtävässään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On tehnyt kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä ja kirjallisessa yksilötehtävässä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On tehnyt kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään ja kirjallisessa yksilötehtävässä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Lisätiedot

Opintojakson opettajan kanssa viestitään sähköpostitse. Yleiset opintojaksoa koskevat viestit on luettavissa Itslearning-ympäristössä.

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoimen AMK:n kiintiö on maksimissaan kolme (3) YAMK-opiskelijaa.

Siirry alkuun