Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide S24: YVALOS24_ajoitussuunnitelma
Tunnus: YVALOS24
Medianomi (ylempi AMK)
Koulutuksen kuvaus
Valokuvataiteen YAMK-koulutus on tarkoitettu valokuvataiteen ammattilaisille, jotka haluavat syventää ja kehittää taiteellista osaamistaan. Valokuvataiteen YAMK-koulutukseen hakeutuvilta edellytetään toteutuskelpoista projektisuunnitelmaa, joka on pohjana opiskelijan taiteelliselle ja tutkimukselliselle opinnäytetyölle. Opiskelijat valmistuvat koulutuksesta ylempään AMK-tutkintoon eli Master-tutkintoon.
Koulutuksen tavoitteena on kehittää, arvioida ja soveltaa opiskelijan omaa taiteellista työskentelyä. Opintojen aikana tarkastellaan nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja suhteessa omaan työskentelyyn. Koulutuksen keskiössä on itsereflektiivinen oppimisprosessi, joka on ohjattu, aikataulutettu ja sisältää oman työskentelyn systemaattisen dokumentoinnin. Omaa taiteilijaidentiteettiä ja oman ammatillisuuden sisältöjä ja ammattiin kytkeytyviä näkemyksiä tarkastellaan ammatillisessa elämäkertaprosessissa. Valokuvataiteen YAMK-koulutuksesta valmistuvien ammatillinen verkosto on entistä monipuolisempi ja laajempi.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa pätevyyden ylempää korkeakoulututkintoa edellyttäviin julkisiin virkoihin sekä mahdollisuuden soveltuviin jatko-opintoihin.
Koulutus on osa Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolia, ja koulutuksen toteutuksesta vastaa Turun AMK:n Taideakatemia. Turun AMK:n Master School kokoaa yhteen tekniikan, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä kulttuurialan YAMK-opiskelijat. Master Schoolissa opiskelija verkostoituu niin oman alansa kuin muiden alojen asiantuntijoiden kanssa.
Turun AMK:n Master Schoolissa opiskelu tapahtuu joustavasti työn ohessa, mistä päin Suomea tahansa. Kontaktiopetusta on pääsääntöisesti kaksi päivää kuukaudessa, ja opetus toteutuu osin kampuksella, osin videoyhteyden välityksellä. Muuten opiskelu koostuu verkko-opinnoista, itsenäisestä työskentelystä ja erilaisista ryhmä- ja projektitöistä.
OPINTOJEN RAKENNE
Tutkinnon ydinosaaminen rakentuu moduuleissa Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja Valokuvataide nyt. Opinnoissa keskitytään toimintaympäristön muutosten analysointiin ja ennakointiin, oman ammatillisen ja taiteellisen identiteetin vahvistamiseen, nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisten ilmiöiden ja teemojen tarkasteluun sekä oman tekijyyden ja työskentelyn kehittämiseen ja arviointiin.
Opinnäytetyössä opiskelija syventää taiteellista ydinosaamistaan. Tavoitteena on toteuttaa opiskelijalähtöinen taiteellinen produktio tai osa siitä yhteistyössä kohderyhmän, toimeksiantajan tai muun tahon kanssa. Opinnäytetyö muodostuu tapauskohtaisesti määriteltävien tavoitteiden mukaisesti taiteellisesta työskentelystä sekä sen tutkimuksellisesta tarkastelusta.
Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan. Opiskelija voi kytkeä opinnäytetyönsä Turun AMK:n tutkimusryhmien teemoihin tai toimintaan. Tukea voi hakea myös muista oppilaitoksen verkostoista sekä opiskelijan omista verkostoista. Opinnäytetyö on mahdollista toteuttaa myös tiimityönä.
Vapaasti valittavissa opinnoissa opiskelija laajentaa osaamistaan itselleen tarpeellisilla alueilla ja mielekkäillä tavoilla. Vapaasti valittavia opintoja voi valita Turun AMK:n Master Schoolin opintotarjonnasta sekä esimerkiksi Campus Onlinen verkkokursseista. Opiskelija voi myös tehdä projektiopintoja Turun AMK:n tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio (TKI) -hankkeissa, ammattikorkeakoulun ulkopuolisissa hankkeissa tai opiskelijan omina työelämäprojekteina.
Opiskelijan omien oppimistavoitteiden asettamista, osaamispolun rakentumista ja ammatillista kehittymistä tuetaan opettajatuutoroinnilla, henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS) laatimisella sekä ammatillisella elämäkertaprosessilla.
KANSAINVÄLISTYMINEN
Master-tutkinnon suorittaminen edellyttää halua ja kykyä toimia kansainvälisissä hankkeissa ja verkostoissa.
Turun AMK:n Master Schoolin opiskelijana saat käyttöösi Turun AMK:n kansainvälisen maisteritason korkeakouluverkoston, joka mahdollistaa kansainvälistymisen opintojen aikana. Opintoihin voi sisällyttää toimintaa kansainvälisessä verkostossa, opintomatkoja tai lyhytkestoisen opiskelijavaihdon. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa englanninkielisinä, hyödyntäen esimerkiksi vapaasti valittavien opintojen tarjontaa.
Turun AMK:n Taideakatemia tekee runsaasti kansainvälistä yhteistyötä hankkeissa sekä yhteistyökorkeakoulujen kanssa. Taideakatemia tekee esimerkiksi pohjoismaista yhteistyötä kuvataidekoulujen KUNO-verkostossa. Voit toimia aktiivisissa tehtävissä esim. kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettavissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
KOULUTUKSEN ANTAMA PÄTEVYYS
Koulutus johtaa Master-tutkintoon eli ylempään AMK-tutkintoon. Ammattikorkeakoulussa suoritettu Master-tason tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto ja antaa saman pätevyyden esimerkiksi julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu maisteritutkinto.
Koulutus noudattaa European Qualification Framework -viitekehyksen (EQF:n) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on seitsemän eli sama kuin yliopiston maisteritutkinnoissa.
URAMAHDOLLISUUDET
Turun AMK:n Master Schoolista valmistunut opiskelija on kehittänyt työelämää ja omaa asiantuntemustaan opinnäytetyönsä avulla, laajentanut verkostojaan niin kansallisesti kuin kansainvälisesti ja saanut työkalut omalla työuralla etenemiseen sekä oman asiantuntijuuden kehittämiseen edelleen. Valmistunut voi työllistyä taiteilijana, taustatutkintonsa mukaisena pedagogina, oman alansa asiantuntijana ja kehittäjänä.
JATKO-OPINTOMAHDOLLISUUDET¨
Master-tason tutkinto eli ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa mahdollisuuden soveltuviin jatko-opintoihin.
YHTEISTYÖ MUIDEN TOIMIJOIDEN KANSSA
Turun AMK:n Taideakatemia on monitaiteinen ja monialainen yhteisö, ja verkostomainen yhteistyö eri toimijoiden kanssa on olennainen osa sen toimintaa. YAMK-koulutuksissa toimitaan yhteistyössä Taideakatemian laajojen kansallisten ja kansainvälisten verkostojen sekä opiskelijoiden omien verkostojen kanssa.
TUTKIMUKSEN PAINOPISTEET
Turun AMK:n Master Schoolissa kehität oppimistehtävien ja opinnäytetyön avulla työelämää omassa toiminnassasi, työssäsi tai verkostoissasi.
Taideakatemia kattaa taiteen ja median laajan kirjon. Taideakatemian tutkimusryhmiä ovat Elokuva ja media, Kulttuurihyvinvointi, Nykytaide sekä Taidekasvatus ja taidepedagogiikka. Taideakatemian osaamisaloja ovat kuvataide (sis. myös animaatio, valokuva), media-ala (elokuva, journalismi, mainonnan suunnittelu, mediatuotanto), musiikki, nukketeatteri, sirkus, tanssi ja teatteri.
Tutkimuksellista ja kehittävää, innovaatioihin tähtäävää yhteistyötä tehdään myös poikkialaisesti sekä Turun ammattikorkeakoulun sisällä että muiden korkeakoulujen ja työelämän kanssa.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen myötä opiskelija
• syventää ja kehittää taiteellista osaamistaan
• lisää ymmärrystään nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisista ilmiöistä ja teemoista
• toteuttaa ohjatun, aikataulutetun ja dokumentoidun valokuvataiteen projektin
• laajentaa ammatillisia verkostojaan
• osaa toimia tiimissä luovasti ja ongelmanratkaisutaitoja kehittäen.
Pedagogiset toimintatavat
Valokuvataiteen YAMK-koulutus toteutuu monimuoto-opintoina. Suurin osa opiskelusta ja oppimisesta tapahtuu opiskelijan oman aikataulun mukaisesti itse valitussa paikassa. Opiskelu toteutuu pääasiassa verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä sekä erilaisina ryhmä- ja projektitöinä. Itsenäistä opiskelua tukee ja rytmittää kontaktiopetus, jota on ohjelmassa pääsääntöisesti kahtena peräkkäisenä päivänä kuukaudessa.
Opettaja oppimisprosessin tukena
Taideakatemian YAMK-kouluttajatiimin opettajat toimivat opiskelijan oppimisprosessin ja osaamisen kehittymisen tukijoina, opinnäytetyön ohjaajina sekä verkostoitumisen ja tiimityöskentelyn mahdollistajina. Kouluttajatiimillä on pedagogisen osaamisen lisäksi vahva substanssiosaaminen.
Jokainen opiskelija käy tuutoropettajansa kanssa keskustelun opintojen alussa sekä toisen lukuvuoden aikana. Keskustelussa opiskelijaa tuetaan omien oppimistavoitteidensa asettamisessa ja henkilökohtaisen oppimissuunnitelmansa (HOPS) tekemisessä ja seuraamisessa.
Opiskelijalähtöiset oppimis- ja opetusmenetelmät
Taideakatemian Master-opiskelijoiden opintoihin sisältyy ammatillinen elämäkertaprosessi, joka ohjaa omien ammatillisten valintojen ja tavoitteiden, omien vahvuuksien, osaamisen ja kehittymistavoitteiden sekä oman ammatti-identiteetin jatkuvaan reflektointiin.
Koulutukseen sisältyvien opintojaksojen toteutusten suunnittelun peruslähtökohtana on opiskelijalähtöinen oppimisprosessi. Oppimistehtävistä monet kytkeytyvät opiskelijan omaan opinnäytetyönä toteutettavaan kehittämishankkeeseen ja vievät sitä osaltaan eteenpäin. Lisäksi oppimistehtävinä hyödynnetään todellisia tapausesimerkkejä, ongelmia ja mahdollisesti myös toimeksiantoja työelämäkumppaneilta.
Koulutuksen arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä. Koulutuksessa hyödynnetään opettajien tekemän arvioinnin lisäksi systemaattisesti itsearviointia ja vertaisarviointia sekä mahdollisuuksien mukaan ulkoista työelämäkumppaneiden arviointia. Arvioinnin kohteena on sekä opiskelijan saavuttama osaaminen että sen kehittyminen opintojen kuluessa. Arvioinnin tärkeimpänä tehtävänä on tukea opiskelijan osaamisen kehittymistä.
Koulutuksen palautejärjestelmä
Valokuvataiteen YAMK-koulutuksessa on käytössä jatkuvan itsearvioinnin sekä jatkuvan palautteen periaate: jokaisella lähijaksolla opiskelijat tapaavat tuutoropettajan, jonka kanssa keskustellaan opintojen kannalta ajankohtaisista asioista. Tuutortapaamisissa kynnys palautteen antamiseen on matala ja palautteeseen voidaan reagoida välittömästi. Palautetta voi antaa myös verkko-oppimisympäristössä ja sähköpostitse. Lisäksi opiskelijoilta kerätään palautetta opintojaksoista sähköisellä palautelomakkeella sekä koulutuksesta kokonaisuudessaan toisen lukukauden aikana toteutettavassa opiskelijabarometrikyselyssä.
Arviointi
Kunkin opintojakson arviointi perustuu oppimissuunnitelmassa kuvattuihin opintojakson osaamistavoitteisiin, jotka puolestaan perustuvat koko tutkinnon osaamistavoitteisiin. Tutkinnon osaamistavoitteissa on huomioitu Turun ammattikorkeakoulun innovaatiokompetenssit. Arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty–hylätty muuten kuin opinnäytetyöhön kuuluvassa kehittämishankkeessa, jossa käytetään numeraalista arviointiasteikkoa 1–5.
Opinnäytetyön arvioinnissa sovelletaan Turun ammattikorkeakoulun yhteisiä YAMK-opinnäytetyön arviointikriteereitä. Opinnäytetyöllä on kaksi arvioijaa, joista toinen on opinnäytetyötä ohjaava opettaja. Toinen arvioija voi olla joko Turun ammattikorkeakoulun opettaja tai työelämän edustaja. Opiskelija saa opinnäytetyöstään sanallisen arviointilausunnon, jossa numeroarvosana perustellaan.
Opettajan antama arviointi: Opettajan tekemä arviointi kohdistuu jatkuvan arvioinnin periaatteella kaikkiin opintojakson aikana tehtyihin oppimistehtäviin. Arviointi kohdistuu sekä opiskelijan osaamista osoittavaan lopputuotokseen (oppimistulos) että opiskelijan työskentelyprosessiin (osaamisen kehittyminen). Työskentely- ja oppimisprosessi tulee näkyväksi esimerkiksi oppimistehtävän tuotoksen ensimmäisen version julkaisussa verkkoppimisympäristössä, vertaispalautteen antamisessa ja saamisessa sekä oman tuotoksen kehittämisessä edelleen palautteen pohjalta, lähitapaamisissa, joissa opiskelijat esittelevät projektiensa etenemistä, opettajan kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa sekä opiskelijan työskentelystään kirjoittamissa raporteissa.
Itsearviointi: Itsearvioinnin ytimessä on ammatillinen elämäkertaprosessi, joka toimii oman osaamisen ja sen kehittymisen sekä oman ammatti-identiteetin reflektoinnin välineenä läpi opintojen. Lisäksi opiskelijalta edellytetään oman osaamisen kehittymisen reflektointia kaikissa opintoihin liittyvissä raporteissa, kuten vapaasti valittaviin opintoihin tehtävien projektiopintojen raporteissa ja opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen raportoinnissa.
Vertaisarviointi: Vertaisarviointia hyödynnetään useissa oppimistehtävissä verkko-oppimisalustalla, jossa opiskelijat jakavat toisilleen oppimistehtävinä toteutettujen tuotoksien keskeneräisiä tai valmiita versioita ja antavat palautetta toistensa töistä. Myös kontaktitapaamisissa opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta kehittämishankkeiden esittelyjen sekä erilaisten oppimistehtävien purkujen yhteydessä. Vertaisarviointia tapahtuu jokaisella opintojaksolla.
Työelämäarviointi: Ulkoista työelämäkumppaneiden tekemää arviointia tapahtuu opinnäytetöissä, joilla on toimeksiantaja tai joille osoitetaan toiseksi ohjaajaksi ja/tai arvioijaksi työelämän edustaja. Lisäksi opintojaksoilla hyödynnetään työelämän vierailijoita, jotka antavat palautetta opiskelijoiden työskentelystä kontaktiopetuksen yhteydessä. Työelämäarvioinnin tehtävä on ennen kaikkea tukea opiskelijan osaamisen kehittymistä ja tavoitteiden saavuttamista, eli se on ensisijaisesti opiskelijaa itseään varten.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
50 | 35 | 15 | 18 | 17 | 15 | 9 | 9 | 5.7 | 5.7 | 5.7 | 7.5 | 7.5 | |
YVALOS24-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 7 | 3 | 3.5 | 3.5 | 1 | 1 | 1 | ||||
MS00CH82 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
KU00CH84 | Ammatillinen elämäkertaprosessi | 5 | 5 | 3 | 2 | 1.5 | 1.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||
YVALOS24-1002 |
Valokuvataide nyt
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
MS00CO17 | Valokuvataide nyt 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
MS00CO18 | Valokuvataide nyt 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
YVALOS24-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | 15 | 15 | 5 | 10 | 15 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 7.5 | 7.5 |
KU00CH90 | Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
MS00CO19 | Opinnäytetyön toteutus ja raportointi | 25 | 10 | 15 | 10 | 15 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 7.5 | 7.5 | |||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | 5 | 5 | 2 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2.5 | 2.5 | |
YVALOS24-1004 |
Valokuvataide, vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | 5 | 5 | 2 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2.5 | 2.5 |
Yhteensä | 60 | 35 | 15 | 18 | 17 | 15 | 9 | 9 | 5.73 | 5.73 | 5.73 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi |
Syventävät ammattiopinnot |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Ammatillinen elämäkertaprosessi |
Valokuvataide nyt 1 |
Valokuvataide nyt 2 |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
50 | |
YVALOS24-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00CH82 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
KU00CH84 | Ammatillinen elämäkertaprosessi | 5 |
YVALOS24-1002 |
Valokuvataide nyt
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00CO17 | Valokuvataide nyt 1 | 5 |
MS00CO18 | Valokuvataide nyt 2 | 5 |
YVALOS24-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
KU00CH90 | Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu | 5 |
MS00CO19 | Opinnäytetyön toteutus ja raportointi | 25 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |
YVALOS24-1004 |
Valokuvataide, vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |