Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian tuotekehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR15-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2025 - 19.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 75
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettajat
Sari Airenne
Heidi Salokangas
Opintojakso
MS00BR15
Toteutukselle MS00BR15-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden sääntely (Eurooppa)
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2025..Opintojaksolla on kaksi lähiopetuskertaa kampuksella Turussa ja yksi verkko-opetuskerta.

- Pe 19.9 klo 8 - 115 lähiopetus (aloituspäivä)
- To 6.11 klo 9 - 16 online
- To 27.11 klo 9 - 16 lähiopetus

Opiskelijan tulee osallistua aloituspäivään (Opettajat käyvät läpi opintojakson toteutuksen ja tehdään pienryhmiin jako ryhmätyöskentelyä varten).

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Sisältö

· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittama materiaali. Saatavilla Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen opiskelu (tiedonhaku)
Oppimistehtävät (itsenäisesti ja ryhmissä)
Käytännön soveltavat esimerkit (vierailijaluennoitsijat)

Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu perustuu innovaatiopedagogiikkaan eli konstruktivistiseen ja ongelmalähtöiseen tekemällä ja soveltamalla oppimiseen.

Kurssilla otetaan huomioon kestävän kehityksen periaatteet taloudellisesta, ympäristöllisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta, mikä edistää vastuullisia ja kestäviä liiketoimintakäytäntöjä (esim. sustainability business canvas ja ESPR (the Ecodesign for Sustainable Products Regulation) -tilannekatsaus).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijoiden keskimääräinen kokonaistyöaika on noin 135 h. Luennot kattavat kattavat noin 24 h, loput työajasta koostuvat itsenäisestä opiskelulusta ja oppimistehtävistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarvosana määrätyy oppimistehtävien perusteella (numeerinen arviointi 1 - 5)

Oppimistehtävät on palautettava määräaikaan mennessä. Kaikki oppimistehtävät on palautettava kurssin loppuun mennessä, ellei opettajan kanssa ole toisin sovittu ennen kurssin päättymistä. Hylätyn oppimistehtävän palauttaminen uudelleen tapahtuu opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Tehtävien palauttaminen määräajan jälkeen voi vaikuttaa alentavasti tehtävän arvosanaan.
Kurssin hyväksyntään vaaditaan kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tietoperustan lisäksi arvioinnissa huomioidaan akateemisten konventioiden tuntemus (kuten kirjoitustyyli ja sävy, tekstin rakenne, oikea viittaustekniikka, mukaan lukien tekstin sisäiset viittaukset ja kirjallisuusluettelo).

Tekoälyä voidaan käyttää tuotosten luomisessa, mutta opiskelijan on ilmoitettava selkeästi sen käytöstä. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen voidaan tulkita vilpiksi. Tekoälyn käyttö voi vaikuttaa arviointiin.

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä tehokkaasti. Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Oppimistehtävien suorittamien osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Lisätiedot

Kurssin yleinen viestintä taphtuu ItsLearning -oppimisalustalla (ilmoitukset -osio)

Viestintä opettajiin sähköpostilla:
heidi.salokangas@turkuamk.fi
sari.airenne@turkuamk.fi

Siirry alkuun