Ohjaustaidot kirjastotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00DG62-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 29.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 29.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Opettajat
- Kati Haanpää
- Ryhmät
-
MKITIS24Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- Opintojakso
- KH00DG62
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
To 25.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
To 23.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B166
Kullervo
|
To 13.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson aiheet:
- minä ohjaajana
- oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito ja jännittäminen
- kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lähiopetus:
29.8.. klo 9-12
25.9. klo 13-16
23.10. klo 9-12
13.11. klo13-16
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kuvata pedagogisia teorioita
• ohjausprosessin vaiheet
• esiintymistaidon perusteita
• tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
• pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät tyylit
• esiintymistaito
• asiakasryhmät
• ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)
Opetusmenetelmät
Luentoja ja keskusteluja, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentelyä ja pienryhmäkeskusteluja, raportit, ohjausharjoitukset., työelämäyhteistyö (vieraileva luennoija)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
. Opintojakson sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.
HUOM! Tehtävien pisteytys saataa vielä tarkentua ennen opetuksen alkua!
Kurssi sisältää kaksi pakollista tehtävää, joiden puuttuessa opintojakso on hylätty. Pakolliset tehtävät ovat: Itsenäisen / parityönä tehdyn ohjaustilanteen suunnitelma ja ohjaustilanteen raportointi.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.
Englanniksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = 5 p
2 = 6 p
Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = 7-8 p
4 = 9-10 p
Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = 11 p
Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa
Lisätiedot
Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta