Tutoring Skills in Library Work (5 cr)
Code: KH00DG62-3002
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 29.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 29.08.2025 - 14.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Kati Haanpää
- Course
- KH00DG62
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 29.08.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Thu 25.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Thu 23.10.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B166
Kullervo
|
Thu 13.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Luento, Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson aiheet:
- minä ohjaajana
- oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito ja jännittäminen
- kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lähiopetus:
29.8.. klo 9-12
25.9. klo 13-16
23.10. klo 9-12
13.11. klo13-16
Objective
After completing the course, the student will be able to
• describe pedagogical theories
• stages of the guidance process
• basics of presentation skills
• identify different client groups in a guidance situation
• plan, implement and evaluate a guidance situation
Content
• pedagogical theories, learning concepts and methods styles
• presentation skills
• client groups
• principles of guidance
Materials
Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)
Teaching methods
Luentoja ja keskusteluja, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentelyä ja pienryhmäkeskusteluja, raportit, ohjausharjoitukset., työelämäyhteistyö (vieraileva luennoija)
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Student workload
. Opintojakson sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Evaluation methods and criteria
H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.
HUOM! Tehtävien pisteytys saataa vielä tarkentua ennen opetuksen alkua!
Kurssi sisältää kaksi pakollista tehtävää, joiden puuttuessa opintojakso on hylätty. Pakolliset tehtävät ovat: Itsenäisen / parityönä tehdyn ohjaustilanteen suunnitelma ja ohjaustilanteen raportointi.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan
Failed (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.
Englanniksi
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 = 5 p
2 = 6 p
Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä
Assessment criteria, good (3-4)
3 = 7-8 p
4 = 9-10 p
Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen
Assessment criteria, excellent (5)
5 = 11 p
Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa
Further information
Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta