Swedish in working life, written communication (3 cr)
Code: 100117-3052
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 29.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 29.08.2025 - 11.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Swedish
- Seats
- 25 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Virtuaalihenkilö JOTY
- Sanna Simola
- Course
- 100117
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 29.08.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Lähiopetus, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3057 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Thu 23.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Lähiopetus, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3057 |
LEM_B166
Kullervo
|
Fri 21.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3057 |
Etäopetus
|
Thu 11.12.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Lähiopetus, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3057 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija osaa:
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Lisäksi opiskellaan hyödyntämään teköalyä ja käännösohjelmia tehokkaasti ja ennen kaikkea vastuullisesti.
OPETUSKERRAT:
pe 29.8. 13-16 kampus 3h
to 23.10. 9-12 kampus 3h
pe 21.11. 13-16 ETÄNÄ 3h (sis.kokeen, kesto noin. 30 min.)
to 11.12. 12-16 kampus 4h suullinen ja kirjallnen koe
TEHTÄVÄT itslearningissä:
syyskuu-lokakuu (avautuvat 1. kampustapaamisen jälkeen, DL 23.10.)
Kirjallinen ja suullinen esittely
Verkkokeskustelu
Kuullunymmärtäminen
Ääntämisen ja puhumisen harjoittelu
lokakuu-marraskuu (avautuvat 2. kampustapaamisen jälkeen, DL 1.12. )
Tekstinymmärtäminen, alan sanasto
Työelämän kirjoitustehtävä
Työelämän suullinen viesitintätilanne (video)
Objective
The student can communicate in writing in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
itslearning, verkkomateriaali.
Teaching methods
kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen
Exam schedules
Suullinen ja kirjallinen koe kampuksella 11.12.2025.
Uusinnan ajankohdat sovitaan niitä tarvitsevien kanssa erikseen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Tekoälyn/tekniikan vastuullinen hyödyntäminen on osa opintojakson pedagogista toteutusta.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävässä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakso 5 op = 135h
kampus- ja verkko-oppitunnit 9h
itslearning tehtävät ja itsenäinen opiskelu 122h
suulllinen ja kirjallinen koe kampusella 4h
itslearning-tehtävät:
Kirjallinen ja suullinen esittely, verkkokeskustelu
Kuullunymmärtäminen, ääntämisen ja puhumisen harjoittelu
Tekstinymmärtäminen, alan sanasto
Työelämän kirjoitustehtävä
työelämän suullinen viesitintättilanne (video)
Opiskeluprosessin kuvaus:
huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla ja opintojakson päätteeksi osaamisen kehittymistä ja osaamista arvioidaan seuraavasti:
Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.
Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):
suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5 (painoarvo 1)
itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5 (painoarvo 1)
Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5. (painoarvo 2)
Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien painoarvotetusta keskiarvosta.
Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää min. 75% läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.
Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Failed (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Ei ole suorittanut pakollisia harjoitustehtäviä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.
Ei ole osallistunut opetukseen vaaditusti, min. osallitumis% 75.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 1.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 2
Assessment criteria, good (3-4)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 3.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 4
Assessment criteria, excellent (5)
5 Selviytyy erinomaisesti monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 5.
Further information
itslearning