Juridinen osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00BO95-3033
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.08.2025 - 26.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.09.2025 - 13.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Opettajat
- Pauliina Kansanoja
- Ryhmät
-
MKITIS24Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- Opintojakso
- KH00BO95
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Pe 24.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on neljä (4) lähiopetuskertaa.
Lähitapaamiset ovat:
26.9. klo 9-12
24.10.klo 13-16
14.11. klo 9-12
12.12. klo 9-12
Lähiopetuksen lisäksi opintojakso sisältää oppimistehtäviä ja osaamistestin.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää juridista ajattelutapaa liiketoimintaan liittyvissä asioissa ja tuntee oikeudellisten asioiden käsittelyn periaatteet ja menettelytavat
- osaa laatia päivittäiseen liiketoimintaan liittyviä sopimuksia ja tuntee tuotteiden ja palvelujen markkinointiin liittyvän sääntelyn
- tuntee työsopimuksiin ja työehtosopimuksiin liittyvän sääntelyn niin, että kykenee työtehtävissään ratkaisemaan työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä
- tuntee yhtiöoikeuden perusteet yhtiön hallintotehtäviä ja omaa yritystoimintaa varten.
Sisältö
Tarkennetaan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
Mm. seuraava kirjallisuus:
Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Korte, A., Savolainen, H., Suojanen, K.& Vanhanen, P. (2015) Lakiopas. Juridiikan perusteet. 1. painos. KS-Kustannus. Helsinki
Opiskelijan tekemät luentomuistiinpanot.
ITSlearning- oppimisalustalla jaettava opetus- ja luentomateriaali.
Opiskelijan itse valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu erilaisia oppimismenetelmiä hyödyntäen, mm. lähiopetus, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, tiedonhaku, raportointi, olemassa olevan ja uuden tiedon yhdisteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi sekä keskustelut ja case-esimerkit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osaamistesti 12.12.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla voidaan hyödyntää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia pedagogisia oppimismenetelmiä; luentoja, keskustelua, osallistavia tehtäviä, raportointia, tiedonhakua, ryhmä- ja yksilötyöskentelyä.
Opetus perustuu yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.
Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan laskennallinen työmäärä 5op=135h.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaamisen arviointiperusteet kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa, ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa opintojakson toteutuksen alussa
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).
Opintojakson arviointi muodostuu oppimistehtävistä (70%) ja osaamistestistä (30%).
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtävää tai se ei tyydyttävästikään vastaa tehtävänantoa.
Osaamistesti on tekemättä tai suoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävä on puutteellinen eikä vastaa tehtävänantoa, vaan raportissa ja sisällössä on huomattavia puutteita.
Raportti on vaikealukuinen ja sisältää asiavirheitä.
Puutteelliset lähdemerkinnät.
Osaamistesti on suoritettu hyväksytysti erillisen pisteytyksen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävä on tehty huolellisesti ja se vastaa tehtävänantoa.
Käsitellyt aiheet ja näkökulmat ovat tarkoituksenmukaisia ja sisältö osoittaa ymmärrystä ja opiskelijan omaa pohdintaa aiheesta.
Raportti on sisällöltään asiallinen eikä sisällä asiavirheitä.
Sisältö on perusteltua ja helppolukuista.
Tuotos sisältää monipuolisesti luotettavia lähteitä, jotka on asianmukaisesti merkitty.
Osaamistesti on suoritettu hyväksytysti erillisen pisteytyksen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävä on laadittu kiitettävästi, noudattaen tehtävänantoa.
Valittu näkökulma on perusteltu ja sitä on käsitelty monipuolisesti omaa pohdintaa tietopohjaan yhdistellen.
Tuotos ei sisällä asiavirheitä, se on selkeä ja helppolukuinen.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja ne ovat luotettavia. Lähdemerkinnät on asianmukaisesti tehty tekstiin ja lähdeluetteloon.
Osaamistesti on suoritettu hyväksytysti erillisen pisteytyksen mukaisesti.
Lisätiedot
Ensisijainen viestintäkanava on ITSlearning- oppimisalusta.
Akuuteissa tilanteissa opettajalle voi laittaa sähköpostia.