Siirry suoraan sisältöön

Juridinen osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KH00BO95-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2025 - 26.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.09.2025 - 13.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Pauliina Kansanoja
Ryhmät
MKITIS24
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Opintojakso
KH00BO95

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 24.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Juridinen osaaminen KH00BO95-3033
LEM_B163 Vellamo muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on neljä (4) lähiopetuskertaa.
Lähitapaamiset ovat:
26.9. klo 9-12
24.10.klo 13-16
14.11. klo 9-12
12.12. klo 9-12

Lähiopetuksen lisäksi opintojakso sisältää oppimistehtäviä ja osaamistestin.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää juridista ajattelutapaa liiketoimintaan liittyvissä asioissa ja tuntee oikeudellisten asioiden käsittelyn periaatteet ja menettelytavat
- osaa laatia päivittäiseen liiketoimintaan liittyviä sopimuksia ja tuntee tuotteiden ja palvelujen markkinointiin liittyvän sääntelyn
- tuntee työsopimuksiin ja työehtosopimuksiin liittyvän sääntelyn niin, että kykenee työtehtävissään ratkaisemaan työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä
- tuntee yhtiöoikeuden perusteet yhtiön hallintotehtäviä ja omaa yritystoimintaa varten.

Sisältö

Tarkennetaan toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaalit

Mm. seuraava kirjallisuus:
Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Korte, A., Savolainen, H., Suojanen, K.& Vanhanen, P. (2015) Lakiopas. Juridiikan perusteet. 1. painos. KS-Kustannus. Helsinki

Opiskelijan tekemät luentomuistiinpanot.
ITSlearning- oppimisalustalla jaettava opetus- ja luentomateriaali.
Opiskelijan itse valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu erilaisia oppimismenetelmiä hyödyntäen, mm. lähiopetus, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, tiedonhaku, raportointi, olemassa olevan ja uuden tiedon yhdisteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi sekä keskustelut ja case-esimerkit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osaamistesti 12.12.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla voidaan hyödyntää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia pedagogisia oppimismenetelmiä; luentoja, keskustelua, osallistavia tehtäviä, raportointia, tiedonhakua, ryhmä- ja yksilötyöskentelyä.
Opetus perustuu yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.

Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan laskennallinen työmäärä 5op=135h.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaamisen arviointiperusteet kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa, ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa opintojakson toteutuksen alussa

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).

Opintojakson arviointi muodostuu oppimistehtävistä (70%) ja osaamistestistä (30%).

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtävää tai se ei tyydyttävästikään vastaa tehtävänantoa.
Osaamistesti on tekemättä tai suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävä on puutteellinen eikä vastaa tehtävänantoa, vaan raportissa ja sisällössä on huomattavia puutteita.
Raportti on vaikealukuinen ja sisältää asiavirheitä.
Puutteelliset lähdemerkinnät.
Osaamistesti on suoritettu hyväksytysti erillisen pisteytyksen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävä on tehty huolellisesti ja se vastaa tehtävänantoa.
Käsitellyt aiheet ja näkökulmat ovat tarkoituksenmukaisia ja sisältö osoittaa ymmärrystä ja opiskelijan omaa pohdintaa aiheesta.
Raportti on sisällöltään asiallinen eikä sisällä asiavirheitä.
Sisältö on perusteltua ja helppolukuista.
Tuotos sisältää monipuolisesti luotettavia lähteitä, jotka on asianmukaisesti merkitty.

Osaamistesti on suoritettu hyväksytysti erillisen pisteytyksen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävä on laadittu kiitettävästi, noudattaen tehtävänantoa.
Valittu näkökulma on perusteltu ja sitä on käsitelty monipuolisesti omaa pohdintaa tietopohjaan yhdistellen.
Tuotos ei sisällä asiavirheitä, se on selkeä ja helppolukuinen.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja ne ovat luotettavia. Lähdemerkinnät on asianmukaisesti tehty tekstiin ja lähdeluetteloon.

Osaamistesti on suoritettu hyväksytysti erillisen pisteytyksen mukaisesti.

Lisätiedot

Ensisijainen viestintäkanava on ITSlearning- oppimisalusta.
Akuuteissa tilanteissa opettajalle voi laittaa sähköpostia.

Siirry alkuun