Enabling Occupational Performance I (10cr)
Code: TH00BF65-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 30.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 29.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
- Course
- TH00BF65
Unfortunately, no reservations were found for the realization Enabling Occupational Performance I TH00BF65-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Tavoitteena on että opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Irina Katajisto- Korhonen:
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu
Vk 2 Info opintokokonaisuudesta (Its Learning)
Vk 6-13 Arviointimenetelmien itsenäinen harjoittelu
1.4 mennessä raportin palautus
8.4 Palautepäivä
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, TEAMS
A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu
Harjoittelu käytännössä, opettajina Tuija
2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2022:
25.4-20.5. 2022 harjoittelu käytännössä, Harjoittelun tunnit työpaikalla 140h (n 7 h/päivä. Tämän lisäksi 20 tuntia koulun edellyttämän tehtävän tekemiseen.
29.4 mennessä harjoittelun tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen Sopron välityksellä
Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake ja tuntiseuranta Soprossa ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
25.5. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Objective
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Content
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Teaching methods
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Student workload
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)
6op 162t, josta 140t ( 7t/ päivä) työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät.
Tehtävänannot Soprosta/ Kirjallisen raportin tarkennus
Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:
Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan
1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)
2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)
3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta
4. Prosessin vaiheet:
4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen
4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi
4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)
4.5 Toteutus
4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)
4.7 Tulosten arviointi
4.8 Terapian päättyminen
Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Evaluation methods and criteria
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä ja Soprossa
Failed (0)
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Further information
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.