Toiminnallisuuden edistäminen I (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF65-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)
6op 162t, josta 140t ( 7t/ päivä) työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät.
Tehtävänannot Soprosta/ Kirjallisen raportin tarkennus
Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:
Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan
1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)
2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)
3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta
4. Prosessin vaiheet:
4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen
4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi
4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)
4.5 Toteutus
4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)
4.7 Tulosten arviointi
4.8 Terapian päättyminen
Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on että opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Irina Katajisto- Korhonen:
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu
Vk 2 Info opintokokonaisuudesta (Its Learning)
Vk 6-13 Arviointimenetelmien itsenäinen harjoittelu
1.4 mennessä raportin palautus
8.4 Palautepäivä
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, TEAMS
A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu
Harjoittelu käytännössä, opettajina Tuija
2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2022:
25.4-20.5. 2022 harjoittelu käytännössä, Harjoittelun tunnit työpaikalla 140h (n 7 h/päivä. Tämän lisäksi 20 tuntia koulun edellyttämän tehtävän tekemiseen.
29.4 mennessä harjoittelun tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen Sopron välityksellä
Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake ja tuntiseuranta Soprossa ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
25.5. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä ja Soprossa
Hylätty (0)
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.