Skip to main content

Enabling Occupational Performance I (10cr)

Code: TH00BF65-3005

General information


Enrollment
02.12.2021 - 30.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 29.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Kirsi Kero
Irina Katajisto-Korhonen
Heli Arokki
Tuija Suominen-Romberg
Course
TH00BF65

Unfortunately, no reservations were found for the realization Enabling Occupational Performance I TH00BF65-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Tavoitteena on että opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.



Irina Katajisto- Korhonen:
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu
Vk 2 Info opintokokonaisuudesta (Its Learning)
Vk 6-13 Arviointimenetelmien itsenäinen harjoittelu
1.4 mennessä raportin palautus
8.4 Palautepäivä

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, TEAMS
A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu

Harjoittelu käytännössä, opettajina Tuija
2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2022:
25.4-20.5. 2022 harjoittelu käytännössä, Harjoittelun tunnit työpaikalla 140h (n 7 h/päivä. Tämän lisäksi 20 tuntia koulun edellyttämän tehtävän tekemiseen.
29.4 mennessä harjoittelun tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen Sopron välityksellä
Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake ja tuntiseuranta Soprossa ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

25.5. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Objective

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Content

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Teaching methods

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Student workload

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)

6op 162t, josta 140t ( 7t/ päivä) työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät.

Tehtävänannot Soprosta/ Kirjallisen raportin tarkennus

Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:

Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan

1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)

2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)

3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta

4. Prosessin vaiheet:

4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen

4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi

4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)

4.5 Toteutus

4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)

4.7 Tulosten arviointi

4.8 Terapian päättyminen

Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Evaluation methods and criteria

Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä ja Soprossa

Failed (0)

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Further information

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Go back to top of page