Enrollment
30.05.2024 - 25.08.2024
Timing
26.08.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Chemical Industry
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Teachers
- Tuomas Nurmi
- COS Opettaja
Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5. Open UAS: 5.)
Groups
-
MKEMIK24
Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Objective
Student is able to apply following mathematical tools within engineering framework:
• Handling and simplifying mathematical expressions
• Solving equations, groups of equations and inequalities
• Functions
• Vector algebra and vector models of technical phenomena
• Matrix algebra
Content
• Mathematical expressions, equations, groups of equations and inequalities
• Matrix algebra, inverse matrix and determinant
• Polynomial functions
• Exponential functions
• Logarithmic functions
• Trigonometric functions and radians
• Vector algebra
Materials
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Itslearning-sivujen kautta jaettava muu materiaali.
Teaching methods
Sulautuva oppiminen, monimuoto-oppiminen, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia ja tutustutaan kansainvälisiin matematiikan merkintätapoihin ja terminologiaan, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti sähköistä opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Exam schedules
-Osakokeet 1-2 lähipäivillä, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintakoetta. Koetilaisuudessa voi vaihtoehtoisesti uusia kumman tahansa osakokeista.
International connections
Kurssin alussa opiskelijat jaetaan pienryhmiin. Kurssi etenee viikkoteemoittain seuraavalla viikkoaikataululla:
1. Opiskelija tutustuu viikon teemaan itsenäisesti oppikirjan, opettajan tekemien opetusmateriaalien ja Itslearning-sivuilla jaettujen tukimateriaalien avulla. Opettajan tekemät opetusvideot toimivat kurssin luentoina.
2. Opiskelija tekee itsenäisesti Itslearning-järjestelmän kautta jaettuja perinteisiä laskuharjoituksia ja sähköisiä laskuharjoituksia Ville-järjestelmässä.
3. Opiskelijat tapaavat pienryhmittäin keskustellakseen viikon teemasta ja tehtävistä. Kokoontumisesta laaditaan raportti niistä ongelmista, jotka eivät ole kokoontumisen aikana ratkenneet vertaistuen avulla. Raportti palautetaan Itslearning-järjestelmään aikataulussa, yleensä viimeistään torstaisin.
4. Opettaja julkaisee raporttien perusteella vinkkivideot, joissa opastetaan havaituissa ongelmakohdissa. Tarvittaessa järjestetään reaaliaikaisia online-tapaamisia.
5. Opiskelija viimeistelee perinteiset laskuharjoituksena ja palauttaa ne Itslearning-järjestelmään aikataulutetusti sekä tekee valmiiksi viikkoteemaan kuuluvat sähköiset tehtävät Ville-järjestelmässä.
Lisäksi suoritetaan itsenäisesti erillinen verkkokurssi MATLAB-ohjelman peruskäytöstä.
Student workload
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
MATLAB-verkkokurssiin tarvitaan noin 10 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 8 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely (sis Ville) 6 h.
-Ryhmätyöskentely 3 h.
Content scheduling
Aloitusluento lähipäivällä 26.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Kokeet kampuksella viikolla 43 ti 22.10. ja viikolla 50 ti 10.12.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 8 p.), sähköisistä Ville-harjoituksista (max 4 p.) ja osakokeista (max 2*14 p.). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan pitää:
--kerätä Ville-järjestelmän pisteistä vähintään 40% ja
--saada ensimmäisestä ja toisesta osakokeesta vähintään 4 pistettä kummastakin ja
--saada osakokeista, laskuharjoituksista ja Villestä yhteensä vähintään 16 pistettä ja
--suorittaa MATLAB-verkkokurssi.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 8*palautettujen tehtävien osuus.
--Tehtäväpisteiden saaminen edellyttää osallistumista 9 pienryhmäkokoukseen.
Yksityiskohdat Itslearning-sivuilla.
VILLE-TEHTÄVISTÄ SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Hyvityspisteiden määrä = 4*kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimimäärästä.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella (tentin pisteet tai osakokeiden, laskuharjoitusten ja Villen yhteispisteet) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä
Enrollment
30.05.2024 - 25.08.2024
Timing
26.08.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Chemical Industry
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Teachers
- Tuomas Nurmi
- COS Opettaja
Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5. Open UAS: 5.)
Groups
-
MKEMIK24
Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Objective
After completing the course the student can:
- use quantities and units in accordance with the SI system
- solve problems consist of motion
- make graphical presentations and analyze them
- draw free-body diagram
- solve problems involved forces using Newton´s laws
- apply work and conservation of energy to solve problems
- describe mechanisms of heat transfer
Content
- SI system of units
- kinematics, friction
- Newton´s laws with some applications
- work, power and energy
- pressure, flow of fluids and gases
Materials
Joko kirja
Tekniikan Fysiikka 1
Suvanto
Julkaisija Edita
ISBN 978-951-37-3842-6
tai kirja
Insinöörin FYSIIKKA (AMK), Osa I
Hautala, Peltonen
ISBN 978-952-5191-26-4
Lisäksi käytetään Itslearning-järjestelmän kautta jaettavaa tukimateriaalia, joka ei kuitenkaan useimmissa tapauksissa riitä korvaamaan oppikirjaa.
Teaching methods
Sulautuva oppiminen, kontaktiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö, sähköiset materiaalit ja tehtävät.
Kurssilla perehdytään insinöörityön perustana oleviin fysiikan perustaitoihin. Työskentelyssä ovat ohjatun ja sähköisiin materiaaleihin ja oppikirjaan perustuvan itsenäisen opiskelun lisäksi olennaisessa osassa laskuharjoitukset. Laskuharjoituksia työstetään sekä itsenäisesti että pienryhmissä.
Exam schedules
-Kaksi osakoetta kurssin aikana lähipäivillä. Kaksi uusintatilaisuutta kurssin jälkeen, joissa voi uusia kumman tahansa osakokeista. Uusintakokeet ovat ti 19.12. ja ma 8.1.
-Ville-tehtävät kurssin kolmannesta osasta
International connections
Kurssin alussa opiskelijat jaetaan pienryhmiin. Kurssi etenee viikkoteemoittain seuraavalla viikkoaikataululla:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opettajan tekemien opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla (jaetaan Itslearningissä). Opettajan tekemät opetusvideot toimivat opintojakson luentoina.
2. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti. Laskuharjoitukset ovat Ville-järjestelmässä. Opiskelijat tekevät laskuharjoituksensa samaan vihkoon tai muulla tavoin yhtenäiseksi kokoelmaksi fysiikan notaatiokäytöntöjen mukaisesti. Vastaukset syötetään Ville-järjestelmään, jossa oikeista vastauksista saa Ville-pisteitä.
3. Opiskelijat tapaavat pienryhmittäin keskustellakseen viikon teemasta ja tehtävistä. Kokoontumisesta laaditaan raportti niistä ongelmista, jotka eivät ole kokoontumisen aikana ratkenneet vertaistuen avulla. Raportti palautetaan Itslearning-järjestelmään aikataulussa, yleensä viimeistään torstaina.
4. Opettaja julkaisee opetusvideot, joissa käsitellään raporteissa ilmoitettuja ongelmakohtia ja muita esiin nousevia kysymyksiä. Opetusvideot julkaistaan perjantaisin.Tarvittaessa järjestetään myös etätapaamisia.
5. Opiskelija viimeistelee laskuharjoituksensa ja palauttaa ne Villeen ja Itslearning-järjestelmään aikataulutetusti, yleensä viimeistään sunnuntaina.
Opintojakson lopulla opiskelijat esittelevät laskuharjoitusvihkonsa opettajalle tai muulla tavoin saattavat tekemiensä laskuharjoitusten kokoelman opettajan arvioitavaksi. Fysiikan notaatiokäytäntöjen mukaisesti ja selkeästi esitetyistä laskuharjoituksista saa lisäpisteitä arviointiin.
Kurssi on viikkoteemojen lisäksi jaettu kolmeen osaan. Kahden ensimmäisen osan osaaminen osoitetaan osakokeissa. Kolmannesta osasta on osaamisen osoittamiseksi tehtävä suurempi määrä Ville-tehtäviä.
Student workload
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen sekä Ville-tehtäviin tarvitaan noin 25 h. Täten kurssin 11 viikkoteemaa varten on käytettävissä 110 h eli 10 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely 5,5 h.
-Ryhmätyöskentely 3 h.
-Opetustilaisuuteen osallistuminen (vinkkivideot ja tukitilaisuudet keskimäärin) 1,5 h.
Content scheduling
Aloitusluento 26.8.. Monimuoto-opetusta viikoittain viikoilla 35-50. Kokeet kampuksella viikoilla 40 ti 1.10. ja 47 ti 19.11. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 16 p.), ensimmäisestä osakokeesta (max 12 p), toisesta osakokeesta (max 12 p.)
Opintojakson läpäistääkseen opiskelijan on saatava:
--Ensimmäisestä osakokeesta vähintään 3,5 pistettä ja
--Toisesta osakokeesta vähintään 3,5 pistettä ja
--Ville-järjestelmän Ville-pisteistä yhteensä vähintään 40% maksimipistemäärästä (lähtökohtaisesti 480/1200 Ville-pistettä) ja
--Kokeettoman kolmmannen osan Ville-pisteistä vähintään 60% maksimipistemäärästä (lähtökohtaisesti 240/400 Ville-pistettä) ja
--Osakokeista ja laskuharjoituksista yhteensä vähintään 16 pistettä.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN:
Laskuharjoituksista saa pisteitä Ville-järjestelmässä kerättyjen Ville-pisteiden perusteella sekä toteutuksen lopulla palautettavan kotitehtäväkokoelman arvioinnin perusteella.
----Ville-pisteiden perusteella saa maksimissaan 12 pistettä arviointiin. Pisteiden määrä on 12*Kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimista.
----Tekemällä laskuharjoitukset fysiikan notaatiokäytäntöjen mukaisesti vihkoon tai muuhun yhteiseen kokoelmaan saa maksimissaan 4 pistettä arviointiin. Kokoelma palautetaan opintojakson lopulla opettajan arvioitavaksi. Opettaja arvioi vihon notaatiokäytäntöjä ItsLearningissä annettujen kriteerien mukaisesti.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN:
Arvosana määräytyy pisteiden yhteisperusteella (osakokeet, Ville ja laskuharjoitukset) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä
Enrollment
01.06.2024 - 26.08.2024
Timing
27.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Campus
Lemminkäisenkatu
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
Teachers
- Babi Lyrintzis
Groups
-
MKEMIK24
Objective
After taking the course:
• The student knows the basics of entrepreneurship and business development.
• The student can perceive the possibilities and challenges of sustainable business.
• The student knows processes, organizations and sources of information that enables carrying out sustainable business.
Content
Content of the course:
• Basics of Entrepreneurship and business economics
• Entrepreneurial attitude and networks for entrepreneurs
• Basics of sustainable and environmental business (including circular economy, resource
Evaluation scale
H-5
Enrollment
01.06.2024 - 01.09.2024
Timing
02.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Campus
Lemminkäisenkatu
Teaching languages
- English
Degree programmes
Teachers
- Ville Lavonen
Groups
-
MKEMIK23
Objective
This course is focused measurement instrumentation. A student who passes this course should at a minimum understand and explain different measurement setups. A student that passes this course with a higher grade should be able to analyze measurement problems and implement measurement systems for them.
Content
Heat measurement
Force measurement
Pressure measurement
Amplification
Analog to digital conversion
Optical Isolation
Frequency analysis
Electrode impedance
Further information
Evaluation scale
H-5
Enrollment
01.06.2024 - 15.09.2024
Timing
18.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Campus
Lemminkäisenkatu
Teaching languages
- English
Degree programmes
Teachers
- Jarno Tuominen
Groups
-
MKEMIK22
Objective
After this course the student
* Understand the concepts of static and dynamic characterisation of sensors.
* Understand how sensors are calibrated.
* Can describe a sensor with a block diagram.
* Understands what error sources are connected to measurements
* Knows the most common measurements technologies used
Content
* Static characterisation, linearity, sensitivity, hysteresis, repeatability
* Dynamic characterisation, first and second order response
* Usage of block diagrams to describe sensors
* Basics of calibration
* Measurement signals and noise
* Sensor technologies, microsensors, electrochemical sensors
Materials
To be announced later
Teaching methods
Contact teaching ~15 hours
Group work + remote exercises ~110 hours
Student workload
Self study 110 h
Guided sessions 15 h
Content scheduling
Sensor structures and functionality
* Heat sensors
* Pressure sensors
* Acceleration sensors
* Flowrate sensors
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Exercises
Assessment criteria, fail (0)
< 50 % of the scores
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
50 - 75 % of the scores
Assessment criteria, good (3-4)
75 - 90 % of the scores
Assessment criteria, excellent (5)
> 90 % of the scores
Enrollment
01.06.2024 - 06.10.2024
Timing
09.10.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Campus
Lemminkäisenkatu
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Teachers
- Kaj Sjöblom
- Taina Hovinen
Groups
-
MKEMIK22
Objective
The student gains more profound knowledge of the analysis techniques and devices.
On completion of the course, students
- are able to independently study the operating principle of an apparatus
- knows the basic actions in the equipment maintenance
- is able to look for information in the case of equipment failure (troubleshooting)
Content
- operating principle of an analysis equipment
- the maintenance of an equipment
- troubleshooting
Evaluation scale
H-5
Enrollment
01.06.2024 - 01.09.2024
Timing
04.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Campus
Lemminkäisenkatu
Teaching languages
- English
Degree programmes
Teachers
- COS Opettaja
- Matti Teittinen
Groups
-
MKEMIK22
Objective
- Data file formats and file reading.
- Data cleansing, outliers and missing data
- Sampling and descriptive statistics
- Statistical tests, Z-test, F-test and Student’s t-test
- ANOVA
- Regression analysis
- Nonlinear curve fitting
- Measurement ranges
Evaluation scale
H-5
Enrollment
01.06.2024 - 04.09.2024
Timing
04.09.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- Finnish
- Svenska
Seats
30 - 40
Degree programmes
Teachers
- Leena Hämölä-Glorioso
- COS Opettaja
Groups
-
MKEMIK22
Objective
The student can communicate orally in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
Lecturer's material in ITSlearning
Teaching methods
- contact/online lessons
- online studies
- video-cv
Content scheduling
- education
- employment
- telephoning and writing e-mail messages
- companies
- vocabulary and current topics in chemical engineering
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Englanniksi
0-5. The grade is based on active participation in lessons, oral assignments and an interview/ apresentation.
Enrollment
01.06.2024 - 04.09.2024
Timing
04.09.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- Finnish
- Svenska
Seats
30 - 40
Degree programmes
Teachers
- Leena Hämölä-Glorioso
- COS Opettaja
Groups
-
MKEMIK22
Objective
The student can communicate in writing in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
- lecturer's material in Itslearning
Exam schedules
written exam
International connections
- lectures and online meetings in Zoom
- written assignments
- online studies
Content scheduling
Contents:
- describing your education and work experience
- vocabulary and current topics in chemical engineering
- telephoning and writing email messages
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
0-5. The grade is based on active participation in contact lessons, written assignments and a written exam.
Enrollment
01.06.2024 - 22.10.2024
Timing
21.10.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
2 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
50 % Contact teaching, 50 % Distance learning
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- English
Seats
30 - 40
Degree programmes
Teachers
- Sari Loppela-Rauha
- COS Opettaja
Groups
-
MKEMIK24
Objective
The student can function in English-language situations typically encountered within the field both in speaking and in writing. The student uses a varied range of language structures and communicates with clarity. S/he knows and can use essential field-related terminology and web-based dictionaries and proofreading aids. The student can realistically assess his/her English communication skills and needs for development, and can act accordingly.
Content
Spoken and written English as used by engineering students andengineers for professional purposes.
Materials
No textbooks. Videos, news, articles etc. are used. Study materials are brought in both by the teacher and the students. Terminology study is supported with Quizlet sets created by the teacher. The students find job ads and select relevant topics for pitching.
Teaching methods
Task-based studying supported by contact sessions either in a classroom setting or online
Exam schedules
No exam and therefore also no re-exam. All tasks are to be completed acceptably by due date.
Students may be requested to defend their written work in speaking.
International connections
All topics are related to the students' other ongoing studies and to their field of study. Employment & application procedures are specifically dealt with, and the course material seeks to expand the students' familiarity with career options in the field.
Basic philosophy: language is both a form given to thoughts and a tool for building and maintaining relationships. During the English course, therefore, real issues are discussed while focusing both on what information content is conveyed and what social implications the interaction has. In other words, the aim is to behave in an effective and socially acceptable way in an English-language work environment. A further aim is to be able to discuss matters related to sustainability at work and in business in relevant English.
As regards written work, the use of e-dictionaries and spell checkers is recommended. Machine translation and AI toolsare allowed but are not to do your work for you. Any sign of mechanically generated text will result in a request for the student to explain their work in speaking.
Completion alternatives
None
Student workload
Each week, some face-to-face time in the classroom or online, some independent writing, and some discussion in small groups. The average student contribution should be about 50 h of work.
Assessment criteria, approved/failed
Active attendance and accepted tasks are required.
Content scheduling
Brushing up the students' work-related English communication skills.
The following topics or themes are dealt with:
-education and career options
-job application procedures, workplace communication
-the chemistry lab environment, equipment and safety at work
-spoken delivery, discussing matters within a professional context, pitching; register, politeness
-current developments (news) from the industry, focus on sustainability
-describing material properties
-STEM terminology essentials
Further information
In case online classes need to be arranged: laptop, microphone, webcam required
This is a skills course, and skills need practice. Therefore, attendance in class is compulsory.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Task-based assessment, no exam. All tasks must be completed acceptably, and active attendance and contribution are expected. A few small tests along the way on some limited subject or terminology areas (based on homework). Terminology tests need to be passed with a minimum of 40% of available points.
Numerically graded work (0-5):
- spoken tasks (1 grade for both/all tasks)
- terminology tests (1 grade for all tests)
- written homework tasks (+ possibly one task written in class, 1 grade for all tasks)
Active attendance may result in the final grade being rounded up. Inactive attendance may do the opposite.
In addition, some tasks are graded pass/fail, and must be completed in order to pass the course.
Assessment criteria, fail (0)
Missing tasks or tasks not in compliance with instructions and lack of attendance may result in a failed course.
Absence can only be compensated for if a compelling reason is reliably put forward.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- for grade 1, the student must be capable of responding when addressed in speaking, and of producing grammatical sentences in writing
Assessment criteria, good (3-4)
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are completed.
Assessment criteria, excellent (5)
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFRB2- C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
Enrollment
01.06.2024 - 26.08.2024
Timing
26.08.2024 - 30.11.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Teachers
- Anne Antero
- COS Opettaja
Groups
-
MKEMIK24
Objective
After completing the study unit the student is able to
- analyze professional texts in his/her own field and utilize the knowledge in new situations
- produce a factual and consistent written and oral presentation using the source material they acquire
- select the source material in a source critical manner and mark the source entries of the used material
- know how to use language service guides and different layout models as support for writing
- utilize different modes of argumentation
- design and deliver an impressive oral presentation that is suitable for the target audience
- assess own communication and professional interaction skills
- evaluate his/her own communication skills
- take advantage of the received feedback and provide developmental feedback
- assess his/her communicative skills as part of the future professional skills
Content
- analysis, interpretation and writing of professional texts in your field
- factual texts and good general language management
- the basics of research communication
- the construction and illustration of oral presentation
- communication and argumentation
- the self-assessment of own communication skills
- providing and receiving feedback
Materials
Oppimateriaalina ovat kurssin kirjallinen materiaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus, tuntimateriaalit ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta.
Teaching methods
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, dialogi, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain lähitunneilla.
Exam schedules
Kurssilla on oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä itsenäisesti koko kurssin ajana ja johon valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
International connections
Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin. Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.
Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa, suorituksesi hylätään ja voit osallistua seuraavaan toteutukseen. Seuraavaan toteutukseen tulee ilmoittautua ilmoittautumisaikana. Varaa aikaa toteutukseen tarvittava työaika.
Completion alternatives
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.
Student workload
Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia, joka koostuu lähitunneista, tuntitehtävistä, ennakkotehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmässä työskentelystä.
Content scheduling
The course is a professional communication course (not a grammar course) and is intended for students whose native language is Finnish or otherwise have C2-level language proficiency. The course is not an S2 course. It is aimed at engineering students.
Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), ja se on tarkoitettu äidinkieleltään suomenkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville opiskelijoille. Kurssi ei ole S2-kurssi. Jakso on suunnattu vain kemiantekniikan monimuodon insinööriopiskelijoille.
Kurssi järjestetään syyslukukaudella 2024. Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä kurssipaikan säilyttämiseksi, ja kurssilla on myöhemminkin läsnäolovelvollisia tunteja. Kurssi toteutetaan lähiopetuksen ja etäopetuksen yhdistelmänä. Lähitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan aloitustunnin jälkeen, jos opiskelija ei ole osallistunut aloitustunnille tai ei ole muutakaan näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Ohje: Opiskelijan ei tule luovuttaa opettajalle mitään henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja (esim. terveystiedot) kurssin yhteydessä.
Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista, lähdemerkintätekniikkaa, yhteiskirjoittamista, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä, vuorovaikutustaitoja, keskustelutaitoja ja esiintymistaitoja. Pienryhmissä valitaan erikoistumisalueet työyhteisöviestinnän sisältöalueista.
Further information
Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia, jotta kommentit, kysymykset ja vastaukset ovat hyvän viestintätavan mukaisesti kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.
48 TUNNIN VIESTINTÄSÄÄNTÖ. Kurssia koskeviin viesteihin tulee vastata 48 tunnin kuluessa (koskee opiskelijoita ja opettajaa). Jos opiskelija ei vastaa esimerkiksi pienryhmäläistensä viesteihin 48 tunnin kuluessa, ryhmäläiset pyytävät opettajaa ottamaan yhteyttä opiskelijaan. Jos vastausta ei tule opettajankaan viestiin 48 tunnin kuluessa, kurssi päättyy osaltasi siihen. 48 tuntia käsittää vain arkipäivät, ei viikonloppuja, viikkoa 42 tai työvapaita.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Kurssin tehtävät ovat
1. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
2. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
3. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
4. Kolmen pointin puhe (vertaisarviointi)
Tutkimusraportti ja kolmen pointin puhe ovat pakollisia tehtäviä. Muiden tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy. Tehtävien puuttuminen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi arvosanaan.
Kiitettävä arvosana edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti tekemistä aikataulun mukaisesti.
Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
80–73 pistettä, arvosana 5
72–65 pistettä, arvosana 4
64–57 pistettä, arvosana 3
56–49 pistettä, arvosana 2
48–41 pistettä, arvosana 1
40 pistettä tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla tehtäväkuvauksen yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Kiitettävä suoritus edellyttää aikataulun mukaista työsuoritusta, joten jos suorituksesi valmistuu kurssin päättymisen jälkeen (esimerkiksi täydentämällä kurssia seuraavalla toteutuksella, arvosanasi voi olla enintään 4.
Opintojakson tehtävät arvioidaan viimeistään 3 viikon kuluttua tehtävän määräpäivästä. Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen. (Kolmeen viikkoon ei lasketa työvapaita.)
Assessment criteria, fail (0)
Hyväksymisehdot eivät täyty, jos opiskelija on osallistunut lähitunneille tai ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei lainkaan, pakollisia tehtäviä ei ole tehty hyväksytysti tai yhteispistemäärä on 40 tai vähemmän.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran. Opiskelija on osallistunut opintojakson tuntityöskentelyyn satunnaisesti.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 48–41.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 56–49.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.
Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut
tuntityöskentelyyn ja ryhmän työskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja
vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 64–57.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 72–65.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut
oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja edistänyt ryhmän työskentelyä, osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 5, kun tehtävien yhteispistemäärä on 80–73, kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti ja aikataulun mukaisesti.