Methods in Development Work (5cr)
Code: KH00BN82-3030
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 10.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.09.2025 - 20.11.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 150
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Anne-Marie Jünger
- Riikka Kulmala
- Johnny Långstedt
- Course
- KH00BN82
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 05.09.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Fri 12.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Fri 19.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Fri 26.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Thu 02.10.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
ICT_B1047_Alpha
ALPHA
|
Wed 08.10.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Wed 22.10.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Wed 29.10.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Wed 05.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
Mon 10.11.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Kehittämistyön menetelmät |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämisotteen ja menetelmät sekä osaa perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja, tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti ja tuoda työhön tarvittaessa kestävän kehityksen näkökulmia
Opintojakson sisältö:
- Kyselyyn suunnittelu ja toteuttaminen
- Haastatteluun perehtyminen ja/tai toteuttaminen
- Toiminnallisiin kehittämismenetelmiin perehtyminen
- Eettisen toiminnan periaatteet (mm. henkilötietojen kerääminen, tietosuoja-asiat)
- Raportointi lähteitä hyödyntämällä
Lähitapaamisten teemat:
Ennakkotehtävä: Aineiston luku, josta testi ITSissä
Opintojaksolla voi työstää itse valitsemaansa opinnäytetyön aihetta. Opintojakson ohjaajat antavat aiheen muussa tapauksessa. Opintojaksoon liittyvästä aiheesta on kysely opintojakson ITSlearning-alustalla 1 vko ennen opintojakson aloitusta.
Lähitapaamisten teemat:
1. Aloitusinfo: Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävät, eettiset toimintatavat
Annetaan kehittämiskohteet/aiheet
Ennakkotehtävään liittyvä monivalintatentti
2. Tietopohja
3. Kysely kehittämis- ja tiedonkeruumenetelmänä
4. Kyselyn analysointi ja raportointi
5. Tilastoaineiston hyödyntäminen & avoin data
6. Haastattelu & havainnointi
7. Dokumenttianalyysi
8. Osallistavat menetelmät & palvelumuotoilu
9. Opintojakson lopputentti
10. Lopetus: Opinnäytetyöskentelyyn valmistautuminen ja opinnäytetyön aiheen ideointi
Objective
Having completed the course the student is able to select and use adequate methods in a development project
Content
- development methods and tools in working life
- interview and survey
- documentation
- ethics in development work
Materials
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana, painos voi olla muukin):
Hakala, Juha T. Hyvä, Parempi, Valmis: Opinnäyteopas Ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Heikkilä, Tarja. Tilastollinen Tutkimus. 9. uudistettu painos. Helsinki: Edita, 2014.
Hirsjärvi, Sirkka, ja Helena Hurme. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun Teoria Ja Käytäntö. [2. painos]. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Aki Taanilan tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/)
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Exam schedules
Tentti toteutetaan opintojakson viimeisellä lähikerralla valvotusti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä 20 h
Lähitapaamiset 30 h (80% läsnäolovelvoite)
Ohjatut/itsenäiset harjoitukset lähitapaamisten välillä 30 h
Itsenäinen opiskelu ja muut opintojakson oppimistehtävät (ml. tenttiin valmistautuminen) 47 h
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet:
Ennakkotehtävään liittyvä tentti 1-5/HYL (20%)
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät HYV/HYL
Lopputentti 40%
Portfolio 40% (Koostuu opintojaksolla tehdyistä harjoituksista.
Failed (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen (yli 20% poissaolo) , tenttti tai tentit on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Lähitunnit ovat interaktiivisia ja keskeisiä oppimisen näkökulmasta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut testit/-tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia
Assessment criteria, good (3-4)
Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy oivaltavuus ja tavoitteellisuus.
Further information
ITSlearning ympäristö on opintojakson pääasiallinen viestintäkanava. Opettajan tavoittaa riikka.kulmala@turkuamk.fi