Skip to main content

Methods in Development Work (5cr)

Code: KH00BN82-3030

General information


Enrollment
02.06.2025 - 10.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.09.2025 - 20.11.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 150
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Anne-Marie Jünger
Riikka Kulmala
Johnny Långstedt
Course
KH00BN82

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 05.09.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Fri 12.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Fri 19.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Fri 26.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Thu 02.10.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
ICT_B1047_Alpha ALPHA
Wed 08.10.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Wed 22.10.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Wed 29.10.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Wed 05.11.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
ICT_C1035_Delta DELTA
Mon 10.11.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämisotteen ja menetelmät sekä osaa perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja, tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti ja tuoda työhön tarvittaessa kestävän kehityksen näkökulmia

Opintojakson sisältö:

- Kyselyyn suunnittelu ja toteuttaminen
- Haastatteluun perehtyminen ja/tai toteuttaminen
- Toiminnallisiin kehittämismenetelmiin perehtyminen
- Eettisen toiminnan periaatteet (mm. henkilötietojen kerääminen, tietosuoja-asiat)
- Raportointi lähteitä hyödyntämällä

Lähitapaamisten teemat:

Ennakkotehtävä: Aineiston luku, josta testi ITSissä

Opintojaksolla voi työstää itse valitsemaansa opinnäytetyön aihetta. Opintojakson ohjaajat antavat aiheen muussa tapauksessa. Opintojaksoon liittyvästä aiheesta on kysely opintojakson ITSlearning-alustalla 1 vko ennen opintojakson aloitusta.

Lähitapaamisten teemat:

1. Aloitusinfo: Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävät, eettiset toimintatavat

Annetaan kehittämiskohteet/aiheet

Ennakkotehtävään liittyvä monivalintatentti

2. Tietopohja

3. Kysely kehittämis- ja tiedonkeruumenetelmänä

4. Kyselyn analysointi ja raportointi

5. Tilastoaineiston hyödyntäminen & avoin data

6. Haastattelu & havainnointi

7. Dokumenttianalyysi

8. Osallistavat menetelmät & palvelumuotoilu

9. Opintojakson lopputentti

10. Lopetus: Opinnäytetyöskentelyyn valmistautuminen ja opinnäytetyön aiheen ideointi

Objective

Having completed the course the student is able to select and use adequate methods in a development project

Content

- development methods and tools in working life
- interview and survey
- documentation
- ethics in development work

Materials

Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana, painos voi olla muukin):


Hakala, Juha T. Hyvä, Parempi, Valmis: Opinnäyteopas Ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Heikkilä, Tarja. Tilastollinen Tutkimus. 9. uudistettu painos. Helsinki: Edita, 2014.
Hirsjärvi, Sirkka, ja Helena Hurme. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun Teoria Ja Käytäntö. [2. painos]. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Aki Taanilan tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/)

Teaching methods

Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.

Exam schedules

Tentti toteutetaan opintojakson viimeisellä lähikerralla valvotusti.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)

Ennakkotehtävä 20 h

Lähitapaamiset 30 h (80% läsnäolovelvoite)

Ohjatut/itsenäiset harjoitukset lähitapaamisten välillä 30 h

Itsenäinen opiskelu ja muut opintojakson oppimistehtävät (ml. tenttiin valmistautuminen) 47 h

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet:

Ennakkotehtävään liittyvä tentti 1-5/HYL (20%)

Teemoihin liittyvät oppimistehtävät HYV/HYL

Lopputentti 40%

Portfolio 40% (Koostuu opintojaksolla tehdyistä harjoituksista.

Failed (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen (yli 20% poissaolo) , tenttti tai tentit on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.

Lähitunnit ovat interaktiivisia ja keskeisiä oppimisen näkökulmasta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut testit/-tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia

Assessment criteria, good (3-4)

Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy oivaltavuus ja tavoitteellisuus.

Further information

ITSlearning ympäristö on opintojakson pääasiallinen viestintäkanava. Opettajan tavoittaa riikka.kulmala@turkuamk.fi

Go back to top of page