Kehittämistyön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00BN82-3030
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 10.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.09.2025 - 20.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 150
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Anne-Marie Jünger
- Riikka Kulmala
- Johnny Långstedt
- Ryhmät
- 
                        PMYYNS23Myyntityö S23
- 
                        PLIITS23MARPLIITS23MAR
- 
                        PLIITS23BOMPLIITS23BOM
- Opintojakso
- KH00BN82
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Pe 05.09.2025  klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| Pe 12.09.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| Pe 19.09.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| Pe 26.09.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| To 02.10.2025  klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | ICT_B1047_Alpha
                                    ALPHA | 
| Ke 08.10.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| Ke 22.10.2025  klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| Ke 29.10.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
| Ke 05.11.2025  klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | ICT_C1035_Delta
                                    DELTA | 
| Ma 10.11.2025  klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) | Kehittämistyön menetelmät | LEM_A173_Lemminkäinen
                                    Lemminkäinen | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Osaamistavoitteet: 
Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa: 
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä 
- valita projektiin sopivan kehittämisotteen ja menetelmät sekä osaa perustella tekemänsä valinnat 
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä 
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa 
- esittää ratkaisuja, tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä 
- toimia eettisesti ja tuoda työhön tarvittaessa kestävän kehityksen näkökulmia 
Opintojakson sisältö: 
- Kyselyyn suunnittelu ja toteuttaminen 
- Haastatteluun perehtyminen ja/tai toteuttaminen 
- Toiminnallisiin kehittämismenetelmiin perehtyminen 
- Eettisen toiminnan periaatteet (mm. henkilötietojen kerääminen, tietosuoja-asiat) 
- Raportointi lähteitä hyödyntämällä 
Lähitapaamisten teemat: 
Ennakkotehtävä: Aineiston luku, josta testi ITSissä 
Opintojaksolla voi työstää itse valitsemaansa opinnäytetyön aihetta. Opintojakson ohjaajat antavat aiheen muussa tapauksessa. Opintojaksoon liittyvästä aiheesta on kysely opintojakson ITSlearning-alustalla 1 vko ennen opintojakson aloitusta.  
Lähitapaamisten teemat:  
1. Aloitusinfo: Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävät, eettiset toimintatavat 
Annetaan kehittämiskohteet/aiheet 
Ennakkotehtävään liittyvä monivalintatentti 
2. Tietopohja 
3. Kysely kehittämis- ja tiedonkeruumenetelmänä 
4. Kyselyn analysointi ja raportointi 
5. Tilastoaineiston hyödyntäminen & avoin data 
6. Haastattelu & havainnointi 
7. Dokumenttianalyysi
8. Osallistavat menetelmät & palvelumuotoilu 
9. Opintojakson lopputentti 
10. Lopetus: Opinnäytetyöskentelyyn valmistautuminen ja opinnäytetyön aiheen ideointi
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät ja perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa 
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.
                    
Sisältö
Sisältö
- kehittämismenetelmiin perehtyminen
- kyselyn suunnittelu ja toteutus
- haastattelun suunnittelu ja toteutus
- eettisen toiminnan periaatteet
- raportointi
                    
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana, painos voi olla muukin):
Hakala, Juha T. Hyvä, Parempi, Valmis: Opinnäyteopas Ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Heikkilä, Tarja. Tilastollinen Tutkimus. 9. uudistettu painos. Helsinki: Edita, 2014.
Hirsjärvi, Sirkka, ja Helena Hurme. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun Teoria Ja Käytäntö. [2. painos]. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Aki Taanilan tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/)
                    
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan opintojakson viimeisellä lähikerralla valvotusti.
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä 20 h
Lähitapaamiset 30 h (80% läsnäolovelvoite)
Ohjatut/itsenäiset harjoitukset lähitapaamisten välillä  30 h
Itsenäinen opiskelu ja muut opintojakson oppimistehtävät (ml. tenttiin valmistautuminen) 47 h
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: 
Ennakkotehtävään liittyvä tentti 1-5/HYL (20%)
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät HYV/HYL 
Lopputentti 40% 
Portfolio 40%  (Koostuu opintojaksolla tehdyistä harjoituksista.
                    
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen (yli 20% poissaolo) , tenttti tai tentit on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Lähitunnit ovat interaktiivisia ja keskeisiä oppimisen näkökulmasta.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut testit/-tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy oivaltavuus ja tavoitteellisuus.
                    
Lisätiedot
ITSlearning ympäristö on opintojakson pääasiallinen viestintäkanava. Opettajan tavoittaa riikka.kulmala@turkuamk.fi