Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BN82-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 10.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
11.09.2025 - 20.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 150
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Anne-Marie Jünger
Riikka Kulmala
Johnny Långstedt
Ryhmät
PMYYNS23
Myyntityö S23
PLIITS23MAR
PLIITS23MAR
PLIITS23BOM
PLIITS23BOM
Opintojakso
KH00BN82

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 08.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
LEM_B155 Karuselli muunto
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Pe 12.09.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ke 17.09.2025 klo 11:00 - 13:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A312 Oppimistila BYOD
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
Pe 19.09.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ke 24.09.2025 klo 11:00 - 13:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A312 Oppimistila BYOD
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
Pe 26.09.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ke 01.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A312 Oppimistila BYOD
LEM_A313 Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD
LEM_A317 Oppimistila
To 02.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
ICT_B1047_Alpha ALPHA
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
Ke 08.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 20.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
Ke 22.10.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 27.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
ICT_B2026 Teoriatila muunto
EDU_2067 Oppimistila avo muunto byod
Ke 29.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ke 05.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
ICT_C1035_Delta DELTA
Pe 07.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
LEM_A313 Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ke 12.11.2025 klo 11:00 - 13:00
(2 t 0 min)
Kehittämistyön menetelmät
LEM_A313 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämisotteen ja menetelmät sekä osaa perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja, tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti ja tuoda työhön tarvittaessa kestävän kehityksen näkökulmia

Opintojakson sisältö:

- Kyselyyn suunnittelu ja toteuttaminen
- Haastatteluun perehtyminen ja/tai toteuttaminen
- Toiminnallisiin kehittämismenetelmiin perehtyminen
- Eettisen toiminnan periaatteet (mm. henkilötietojen kerääminen, tietosuoja-asiat)
- Raportointi lähteitä hyödyntämällä

Lähitapaamisten teemat:

Ennakkotehtävä: Aineiston luku, josta testi ITSissä

Opintojaksolla voi työstää itse valitsemaansa opinnäytetyön aihetta. Opintojakson ohjaajat antavat aiheen muussa tapauksessa. Opintojaksoon liittyvästä aiheesta on kysely opintojakson ITSlearning-alustalla 1 vko ennen opintojakson aloitusta.

Lähitapaamisten teemat:

1. Aloitusinfo: Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävät, eettiset toimintatavat

Annetaan kehittämiskohteet/aiheet

Ennakkotehtävään liittyvä monivalintatentti

2. Tietopohja

3. Kysely kehittämis- ja tiedonkeruumenetelmänä

4. Kyselyn analysointi ja raportointi

5. Tilastoaineiston hyödyntäminen & avoin data

6. Haastattelu & havainnointi

7. Dokumenttianalyysi

8. Osallistavat menetelmät & palvelumuotoilu

9. Opintojakson lopputentti

10. Lopetus: Opinnäytetyöskentelyyn valmistautuminen ja opinnäytetyön aiheen ideointi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät ja perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.

Sisältö

Sisältö
- kehittämismenetelmiin perehtyminen
- kyselyn suunnittelu ja toteutus
- haastattelun suunnittelu ja toteutus
- eettisen toiminnan periaatteet
- raportointi

Oppimateriaalit

Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana, painos voi olla muukin):


Hakala, Juha T. Hyvä, Parempi, Valmis: Opinnäyteopas Ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Heikkilä, Tarja. Tilastollinen Tutkimus. 9. uudistettu painos. Helsinki: Edita, 2014.
Hirsjärvi, Sirkka, ja Helena Hurme. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun Teoria Ja Käytäntö. [2. painos]. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Aki Taanilan tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan opintojakson viimeisellä lähikerralla valvotusti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)

Ennakkotehtävä 20 h

Lähitapaamiset 30 h

Ohjatut/itsenäiset harjoitukset lähitapaamisten välillä 30 h

Itsenäinen opiskelu ja muut opintojakson oppimistehtävät (ml. tenttiin valmistautuminen) 47 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

Ennakkotehtävään liittyvä tentti HYV/HYL (Hyväksytty mikäli 70% oikein)

Teemoihin liittyvät oppimistehtävät HYV/HYL

Lopputentti 50%

Portfolio 50% (Koostuu opintojaksolla tehdyistä harjoituksista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tenttti tai tentit on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut testit/-tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät ja ennakko- ja muut tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy oivaltavuus ja tavoitteellisuus.

Lisätiedot

ITSlearning ympäristö on opintojakson pääasiallinen viestintäkanava. Opettajan tavoittaa riikka.kulmala@turkuamk.fi

Siirry alkuun