Skip to main content

Applied Business MathematicsLaajuus (3 cr)

Code: KH00CQ18

Credits

3 op

Objective

The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.

Content

- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data

Enrollment

01.12.2024 - 17.02.2025

Timing

17.02.2025 - 15.06.2025

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Entrepreneurship and Sales

Teaching languages
  • Finnish
Seats

35 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business
Teachers
  • Pinja Palm
  • COS Opettaja
Groups
  • MLIISK25

Objective

The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.

Content

- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data

Materials

Kolttola, Pösö & Saaranen, Liike-elämän matematiikka (Edita)
Eduhousen opetusvideot
muu Itsiin lisätty materiaali
opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuva materiaali

Teaching methods

tehtäväperustaiset, hankitun tiedon ja taidon soveltamiseen perustuvat menetelmät
lähiopetus
itsenäinen opiskelu tarjottujen ja itse etsittyjen materiaalien avulla

International connections

learning by doing
flipped learning

Opintojaksolla opiskelija oppii työkaluja, joita hyödyntää kestävän kehityksen teemoissa.

Student workload

Yhteensä n. 84 h opiskelijan omaa työtä.

Arvio työmäärän jakautumisesta:
- lähiopetus 9 h
- tehtävät 40 h
- itse-/vertaisarviointi 5 h
- opetusvideot 5 h
- muu itsenäinen työskentely 22 h

Content scheduling

syyskuu - lokakuu: prosenttilaskut, katetuottolaskenta
lokakuu - marraskuu: katetuottolaskenta, koronkorkolaskenta, jaksolliset suoritukset
joulukuu: investointien kannattavuuden arviointi, harjoitustyö

Further information

Yhteydenpito opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse (etunimi.sukunimi@turkuamk.fi).

Läsnäolo lähiopetustunneilla vaikuttaa opintojakson arviointiin, sillä lähiopetuskertojen aikana suoritetaan arvioitavia oppimistehtäviä. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat ohjeistuksen ennakkotehtävän suorittamiseen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opiskelijalla tulee olla käytössään kannettava tietokone, ja hänen tulee hallita sen käyttö, mm. ohjelmistojen asennus ja päivitys.

Toteutuksen alkaessa opiskelijalla tulee olla tietokoneelleen asennettuna Microsoft Office Excel. Ohjeet löytyvät Messistä ja Digistartista.

Poissaolon sattuessa opiskelija opiskelee käsitellyt aiheet itsenäisesti Itsin ja/tai opiskelijatoveriensa avulla.

Ennakkotietona ja -taitona opiskelijan tulee hallita Excelin perusteet.

Evaluation scale

H-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana suoritettaviin, teemoittaisiin testeihin, sekä opintojakson päätteeksi suoritettavaan harjoitustyöhön.

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan seuraavin painotuksin:
- lähiopetuskerroilla tehtävät testit 40 %
- harjoitustyö 60 %
- aktiivinen osallistuminen opintojakson aikana saattaa vaikuttaa arviointiin positiivisesti

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei suorita vaadittavia tehtäviä/suorittaa ne vajaasti, eikä hänen osaamistaan voida arvioida.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään arvosanaan 1 vaadittavia tietoja ja taitoja.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen

Arvosana 2:
Arvosanan 1 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 3 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen

Arvosana 4:
Arvosanan 3 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 5 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa ratkaista soveltavia talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan monipuolisesti, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
- osaa arvioida investointien kannattavuutta erilaisin menetelmin
- osaa sanallistaa matemaattista ajatteluaan ja perustella ratkaisujaan
- osaa hyödyntää Exceliä laskelmissaan siten, että ne ovat selkeitä ja helposti luettavia

Enrollment

02.07.2024 - 11.09.2024

Timing

11.09.2024 - 18.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Engineering and Business

Campus

Lemminkäisenkatu

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 75

Degree programmes
  • Degree Programme in Business
Teachers
  • Pinja Palm
  • COS Opettaja
Groups
  • MLIITS24

Objective

The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.

Content

- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data

Materials

Kolttola, Pösö & Saaranen, Liike-elämän matematiikka (Edita)
Eduhousen opetusvideot
muu Itsiin lisätty materiaali
opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuva materiaali

Teaching methods

tehtäväperustaiset, hankitun tiedon ja taidon soveltamiseen perustuvat menetelmät
lähiopetus
itsenäinen opiskelu tarjottujen ja itse etsittyjen materiaalien avulla

International connections

learning by doing
flipped learning

Opintojaksolla opiskelija oppii työkaluja, joita hyödyntää kestävän kehityksen teemoissa.

Student workload

Yhteensä n. 84 h opiskelijan omaa työtä.

Arvio työmäärän jakautumisesta:
- lähiopetus 9 h
- tehtävät 40 h
- itse-/vertaisarviointi 5 h
- opetusvideot 5 h
- muu itsenäinen työskentely 22 h

Content scheduling

syyskuu - lokakuu: prosenttilaskut, katetuottolaskenta
lokakuu - marraskuu: katetuottolaskenta, koronkorkolaskenta, jaksolliset suoritukset
joulukuu: investointien kannattavuuden arviointi, harjoitustyö

Further information

Yhteydenpito opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse (etunimi.sukunimi@turkuamk.fi).

Läsnäolo lähiopetustunneilla vaikuttaa opintojakson arviointiin, sillä lähiopetuskertojen aikana suoritetaan arvioitavia oppimistehtäviä. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat ohjeistuksen ennakkotehtävän suorittamiseen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opiskelijalla tulee olla käytössään tietokone, ja hänen tulee hallita sen käyttö, mm. ohjelmistojen asennus ja päivitys.

Toteutuksen alkaessa opiskelijalla tulee olla tietokoneelleen asennettuna Microsoft Office Excel. Ohjeet löytyvät Messistä ja Digistartista.

Poissaolon sattuessa opiskelija opiskelee käsitellyt aiheet itsenäisesti Itsin ja/tai opiskelijatoveriensa avulla.

Evaluation scale

H-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana suoritettaviin, teemoittaisiin testeihin, sekä opintojakson päätteeksi suoritettavaan harjoitustyöhön.

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan seuraavin painotuksin:
- lähiopetuskerroilla tehtävät testit 40 %
- harjoitustyö 60 %
- aktiivinen osallistuminen opintojakson aikana saattaa vaikuttaa arviointiin positiivisesti

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei suorita vaadittavia tehtäviä/suorittaa ne vajaasti, eikä hänen osaamistaan voida arvioida.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään arvosanaan 1 vaadittavia tietoja ja taitoja.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1:
Opiskelija
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen

Arvosana 2:
Arvosanan 1 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 3 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3:
Opiskelija
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen

Arvosana 4:
Arvosanan 3 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 5 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
- osaa arvioida investointien kannattavuutta erilaisin menetelmin
- osaa sanallistaa matemaattista ajatteluaan ja perustella ratkaisujaan
- osaa hyödyntää Exceliä laskelmissaan siten, että ne ovat selkeitä ja helposti luettavia

Enrollment

02.12.2023 - 12.02.2024

Timing

31.01.2024 - 07.06.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Engineering and Business

Campus

Salo IoT Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Business
Teachers
  • Pinja Palm
Groups
  • MLIISK24

Objective

The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.

Content

- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data

Evaluation scale

H-5