Skip to main content

BASIC STUDIES IN ENTREPRENEURSHIP Beginners’ studies in the enterprise path (I) (5 cr)

Code: YH00BF83-3005

General information


Enrollment
04.08.2018 - 31.10.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2018 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Yhteiset palvelut
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 30
Degree programmes
Joint Elective Studies
Teachers
Sari Asteljoki
Course
YH00BF83
No reservations found for realization YH00BF83-3005!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opiskelija
- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan ja muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.
Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
1. Sisäinen yrittäjyys
2. Yritystoimintaan tutustuminen
3. Liikeidean suunnittelu
4. Liikeidean jatkokehittely
5. Liikeidean esittely (The Business Model Canvas)
HUOM. OPINTOJAKSO ON TARKOITETTU VAIN RAISION LUKION YRITTÄJYYSLINJAN OPISKELIJOILLE!
Oppimisalustana Optima.
Aikataulu syksy 2018 - kevät 2019:
Yhteinen aloitus maanantaina 8.10 klo 14.00-16.00. Paikka: Turun AMK, ICT-talo, Joukahaisenkatu 3, TURKU, kokontuminen pääovilla.
1. Sisäinen yrittäjyys: käsitekartta ja video palautetaan 2.11 klo 16.00 menessä. Tutustutaan toisten vastauksiin ja yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 12.11 klo 14-16 aiheesta sisäinen yrittäjyys.
2. Yritystoimintaan tutustuminen: koko tehtävä palautetaan 30.4 klo 23.00 mennessä
3. Liikeidean suunnittelu: koko tehtävä palautetaan 14.12 klo 12.00 mennessä
4. Liikeidean jatkokehittely: koko tehtävä palautetaan 1.3 klo 12.00 mennessä
5. Hissipuheet valmiiksi 29.3 klo 12.00 mennessä.
6. Vertaispalautteen anto: Yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 25.4 klo 14-16. Valitaan paras Hissipuhe!
7. Liikeidea (Cancas) valmis: 24.5 klo 12.00 mennessä.
Opintojaksolla kokoat pala palata oman todellisen yrityksesi suunnitelman!

Objective

The student can
- apply inner entrepreneurship in his/her own activities and recognise his/her strengths and development targets.
- review the concept of entrepreneurship in a broad sense and realise the opportunity of entrepreneurship in his/her future career choices and employment.
- on his/her own initiative, seek entrepreneurship events and meet entrepreneurs.
- review services in an innovative manner from the viewpoints of the customer, service provider and organiser.

Content

The student
- becomes aware of his/her inner entrepreneurship.
- gets to know the business activities in his/her field ? getting to know the business activities in other fields.
- participates in entrepreneurship events.
- brainstorms, plans and develops a business idea (imaginary/real) and evaluates others’ business ideas in a cooperative manner

Location and time

Syksy 2018 - Kevät 2019

Materials

Oppimateriaalista keskustellaan ensimmäisellä tunnilla, jolloin suunnitellaan jokaisen omaa oppimispolkua.

Teaching methods

Työskentely tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pienryhmissä. Opintojakson orientaatiotunnilla muodostetaan pienryhmät, tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen sekä Optiman Yrittäjyyden perusopintojen -oppimisalustaan.
Opintojaksolla käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä: omien lyhyiden videopätkien tekeminen, sähköinen käsitekartta, vertaispalautteet, keskusteluareenan käyttö, yrittäjävarjostus tai -haastattelu, yrittäjyystapahtumiin osallistuminen, yrittäjien tarinoihin tutustuminen (YouTube-videot),yrittäjyyskirjallisuuden lukeminen, blogin kirjoittaminen, hissipuheet, työajan seuranta.

Exam schedules

-

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.

Completion alternatives

-

Student workload

2t kontaktia, 131t verkkototeutusta = 133t - opiskelija pitää itse tuntikirjanpitoa.
Opettaja käy sparraamassa opiskelijoita Raision lukiolla 1 x / lukukausi.
Oppimistehtävät kohdassa sisältö ja aikataulutus.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty:
Opiskelija:
- tekee yhteistoiminnalliset tehtävät hyväksytysti
- osallistuu keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antamiseen
- tekee tehtävät: esim. liiketoiminta-ideaa ja sen jatkokehittelyä (canvas) sekä alustavaa rahoituslaskelmaa tai ei ole osallistunut yrittäjyystapahtumiin, yrittäjähaastatteluun/varjostukseen, ei ole lukenut kirjallisuutta tai katsonut yrittäjyysvideoita tai tehnyt hissipuhetta yritysideastaan.
Hylätty:
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.

Evaluation methods and criteria

-hyväksytty - täydennettävä - hylätty (arvioidaan koko oppimisprosessia opiskelijan omista lähtökohdista käsin, kirjallinen kannustava arviointi).
Yhteistoiminnallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti, osallistuminen keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antaminen, liiketoiminta-idean hyväksyminen, yrittäjyystapahtumiin ja yrittäjätapaamisiin osallistuminen aktiivisesti.

Failed (0)

Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.

Go back to top of page