Teaching Practice 1 (5 cr)
Code: 2011408-3001
General information
- Enrollment
- 05.08.2018 - 03.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2018 - 03.06.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Marja Susi
- Mervi Rankila-Källström
- Course
- 2011408
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetusharjoittelu 1 kuuluu opiskelijan pedagogisiin opintoihin. Opetusharjoittelussa opiskelija harjoittelee omia pedagogisia taitojaan ryhmän kanssa. Opiskelija osaa kytkeä teatterilähtöiset menetelmät osaksi pedagogista osaamistaan.
Objective
The student plans, teaches and self evaluates study module or theatre cource. S/he has expertise to function as a peer evaluator.
Content
Active attendance and accepted completion of practical work and written reports.
Location and time
Opintojakso Opetusharjoittelu 1 suoritetaan lukuvuoden 2018-2019 aikana opiskelijan itse hankkimassa yhteisössä (esim. kouluympäristössä, työyhteisössä, vapaa-ajan toiminnassa, yhdistyksen alaisuudessa, harrastajateatterissa jne,)
Materials
Marttila, N., Pokki, K., Talvitie-Kella, T.: Ammattina ryhmän ohjaaminen: ohjausprosessi ryhmänohjaajien kokemana ja kertomana, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen laitos, 2008.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/78987/gradu02505.pdf?sequence=1
Teaching methods
1.Opetusharjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen tutoropettajalla.
2.Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman tekeminen.
(Messin pohja kohdassa opiskelu - harjoittelu, sama kuin muissakin harjoitteluissa).
Omat tavoitteenasettelut oppisen suhteen.
3.Vuosikurssin yhteiseen opetusharjoittelun aloitukseen osallistuminen.
4.Opetusharjoittelun suunnittelu
(laajempi kaari kokonaisuudesta ennen opetusharjoittelun aloittamisen sekä
jokainen opetuskerta ennen opetuskertaa).
5.Tuntisuunnitelmien ja tuntireflektion palautus Optimaan. (ohje ko. kohdassa)
6.Videointi (palautetaan n. 15 min. kooste), valitse jokin toteutustapa:
- Kuvaa itseäsi opettamassa jonain opetuskertana.
Ota huomioon, että jos osallistujat näkyvät kuvassa, heiltä pitää olla lupa kuvaamiseen
ja tallenteen näyttöön opiskelijakollegoille sekä opettajalle, pyydä siis allekirjoitus
kirjalliseen kuvauslupaan. Alaikäisiltä osallistujilta pitää olla huoltajan antama kirjallinen lupa.
Kuvauslupalomakkeen ja ohjeet löydät videointi -kohdasta.
- Vertaispalautteen kuvaaminen, kuvaa keskustelu, jossa saat kollegan vertaispalautteen opettamisestasi.
- Videoitu oppimispäiväkirja: tee videolle oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit tuntisuunnitelmiasi
ja niiden toteutumista, esim. aina ennen ja jälkeen opetuksen.
7.Vertaispalaute:
-Kollega käy katsomassa opetustasi ja käytte palautekeskustelun.
Sinä käyt katsomassa (saman tai eri) kollegan opetusta ja käytte palautekeskustelun.
Palautekeskustelun ohje ko. kohdassa.
- Katso kollegoiden videot ja kommentoi vähintään 3:a videota, kommentoinnin ohjeet ko. kohdassa.
8. Opettaja käy katsomassa tuntiasi ja käytte palautekeskustelun.
9. Osallistut opetusharjoittelun päätösseminaariin, jossa esittelet harjoittelun yhteisessä keskustelussa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Itsenäinen työ, vertaisoppiminen
Student workload
Ohje raportin kirjoittamiseen:
1. Lue Oppimateriaalit-kohdasta, linkistä löytyvä opinnäytetyö. Kirjaa ylös ajatuksesi opinnäytetyöstä löytyvän ympyrämallin (s.27) teemoista. Miten näet itsesi ohjaajana suhteessa niihin?
2. Kirjoita jakson päätteeksi raportti 3-4 (A4), jossa pohdit tekemääsi ryhmänohjausta suhteessa teemoihin.
3. Tee 3-5 min esittely ryhmän ohjaajan taidoistasi. Muoto vapaa esim. video tai esite. Nämä esitellään presentaatiopäivänä.