Upbringing and child welfare (5 cr)
Code: 7081242-3001
General information
- Enrollment
- 10.12.2018 - 28.04.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.04.2019 - 31.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Ilkka Uusitalo
- Susanna Virta
- Teacher in charge
- Niina Vuoristo
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
(ks.ennakkotehtävä Optimasta!)
23.4. klo 9-15 Kasvatustyö / IU, NV
- jakson aloitus klo 9 - 10 / IU, NV
- kasvatustyö klo 10 - 15 / IU
29.4. klo 9-15 Lastensuojelu: lapsiperheiden hyvinvointi, vanhempien ero lasten hyvinvoinnin riskinä, ennaltaehkäisevä lastensuojelu / NV
30.4. klo 9-15 Kasvatustyö / IU (itsenäistä opiskelua; välitehtävä)
6.5. klo 9-15 Lastensuojelu: lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi, SHL palvelut / SV
7.5. klo 9-15 Kasvatustyö IU
13.5. klo 9-15 Lastensuojelu: avohuolto, systeeminen malli, huostaanotto / NV
14.5. klo 9-15 Kasvatustyö /IU
20.5. klo 9-15 Lastensuojelu: sijaishuolto, jälkihuolto / NV
27.5. klo 8.15-12 Tentti / IU, NV, SV tila Lambda
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
MUITA LÄHTEITÄ:
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Teaching methods
Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 3 op
Tentissä materiaaliin (video) perustuva ryhmäosuus, jossa ryhmäjako tapahtuu lähiopetuksen läsnäolojen perusteella. Ryhmäosuuden jälkeen yksilötentti.
Exam schedules
Jaksotentti 27.5.2019.
Uusintatentti yksilötenttinä uusintapäivinä 25.9.2019 ja 27.11.2019. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan jakson vastuuopettaja Niina Vuoristolle.
Evaluation methods and criteria
Ennakkotehtävien palautus viimeistään 3.6.2019. Ellei opiskelija palauta ennakkotehtäviä 3.6.2019 mennessä, hän tekee vastaavat tehtävät syksyn 2019 toteutuksen (Psostk19) mukaisesti.
Lähiopetuksessa ei ole läsnäolopakkoa. Tenttikysymys voi tulla lähiopetuksen julkaisemattomasta materiaalista.