Skip to main content

Upbringing and child welfare (5 cr)

Code: 7081242-3001

General information


Enrollment
10.12.2018 - 28.04.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.04.2019 - 31.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Ilkka Uusitalo
Susanna Virta
Teacher in charge
Niina Vuoristo
Course
7081242
No reservations found for realization 7081242-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

(ks.ennakkotehtävä Optimasta!)
23.4. klo 9-15 Kasvatustyö / IU, NV
- jakson aloitus klo 9 - 10 / IU, NV
- kasvatustyö klo 10 - 15 / IU
29.4. klo 9-15 Lastensuojelu: lapsiperheiden hyvinvointi, vanhempien ero lasten hyvinvoinnin riskinä, ennaltaehkäisevä lastensuojelu / NV
30.4. klo 9-15 Kasvatustyö / IU (itsenäistä opiskelua; välitehtävä)
6.5. klo 9-15 Lastensuojelu: lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi, SHL palvelut / SV
7.5. klo 9-15 Kasvatustyö IU
13.5. klo 9-15 Lastensuojelu: avohuolto, systeeminen malli, huostaanotto / NV
14.5. klo 9-15 Kasvatustyö /IU
20.5. klo 9-15 Lastensuojelu: sijaishuolto, jälkihuolto / NV
27.5. klo 8.15-12 Tentti / IU, NV, SV tila Lambda

Objective

Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment

Content

Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work

Materials

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
MUITA LÄHTEITÄ:
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Teaching methods

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 3 op
Tentissä materiaaliin (video) perustuva ryhmäosuus, jossa ryhmäjako tapahtuu lähiopetuksen läsnäolojen perusteella. Ryhmäosuuden jälkeen yksilötentti.

Exam schedules

Jaksotentti 27.5.2019.
Uusintatentti yksilötenttinä uusintapäivinä 25.9.2019 ja 27.11.2019. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan jakson vastuuopettaja Niina Vuoristolle.

Evaluation methods and criteria

Ennakkotehtävien palautus viimeistään 3.6.2019. Ellei opiskelija palauta ennakkotehtäviä 3.6.2019 mennessä, hän tekee vastaavat tehtävät syksyn 2019 toteutuksen (Psostk19) mukaisesti.
Lähiopetuksessa ei ole läsnäolopakkoa. Tenttikysymys voi tulla lähiopetuksen julkaisemattomasta materiaalista.

Go back to top of page