Skip to main content

Counselling and support for adult clients (5cr)

Code: 7081241-3002

General information


Enrollment
26.01.2019 - 17.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.02.2019 - 09.04.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Salo IoT Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Sirppa Kinos
Meeri Rusi
Teacher in charge
Meeri Rusi
Course
7081241

Unfortunately, no reservations were found for the realization Counselling and support for adult clients 7081241-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija
•tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
•oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa
Sisällöt:
•elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
•mielenterveystyö ja kriisityö
•päihdetyö
•rikosseuraamusalan työ
•seniorityö
25.2. 12-16 Opintojakson tavoitteet ja tehtävien ohjeistus. Ryhmäjaot opintokäynneille. Sosiaalialan asiakasryhmät ja niiden haasteet. Meeri Rusi.
4.3. 8.15-16 Sosiaaliohjaus, lähtökohtia ja käytäntöjä. Rikosseuraamustyö. Meeri Rusi.
18.3. 8.15-12 Opintokäynnit ja oppimistehtävä. Sirppa Kinos, Meeri Rusi
25.3. 8.15-16 Elämänkaari ja identiteetin kehittyminen. Sirppa Kinos
8.4. 8.15-16 Opintokäyntitehtävien esitykset. Sirppa Kinos

Objective

Student
- knows the different phases of the life cycle and the identity development process
- learns different ways to work with the young and adults

Content

Content
- life cycle and identity development
- crisis and mental health work
- social work with substance abusers
- work in the criminal sanctions field
- work with the seniors

Materials

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen (tai 2002 Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla), osa Kriisiteoreettinen näkökulma.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro (sis. myös päihdetyötä).
www.mielenterveystalo.fi/aikuiset.
www.mielenterveysseura.fi/materiaalit.
www.thl.fi/mielenterveys.
www.paihdelinkki.fi/tietopankki.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi.
Pietilä, M. & Saarenheimo, M. 2017. Ilmeikäs arki. Helsinki: VTKL (myös verkossa).
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Kansallinen muistiohjelma 2012-2020 (myös verkossa).

Teaching methods

Lähiopetus 1 op (luentokeskustelut, luennot mm. rikosseuraamustyö).
Yksilötehtävä: elämänkaaren eri vaiheet ( 2 op, hyl./T1-K5)
Opintokäyntitehtävä pienryhmissä ( 2 op, hyl./hyv.): asiakastyö ja työmenetelmät (kriisi ja mielenterveystyö, päihdetyö, nuoret aikuiset, seniorityö).

Student workload

Elämänkaaritehtävässä ja opintokäyntitehtävässä käytetään tukena kirjallisuutta. Tehtävien ohjeistukset saatavissa Optimassa opintojakson alkaessa.

Go back to top of page