Counselling and support for adult clients (5cr)
Code: 7081241-3002
General information
- Enrollment
- 26.01.2019 - 17.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.02.2019 - 09.04.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Unfortunately, no reservations were found for the realization Counselling and support for adult clients 7081241-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija
•tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
•oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa
Sisällöt:
•elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
•mielenterveystyö ja kriisityö
•päihdetyö
•rikosseuraamusalan työ
•seniorityö
25.2. 12-16 Opintojakson tavoitteet ja tehtävien ohjeistus. Ryhmäjaot opintokäynneille. Sosiaalialan asiakasryhmät ja niiden haasteet. Meeri Rusi.
4.3. 8.15-16 Sosiaaliohjaus, lähtökohtia ja käytäntöjä. Rikosseuraamustyö. Meeri Rusi.
18.3. 8.15-12 Opintokäynnit ja oppimistehtävä. Sirppa Kinos, Meeri Rusi
25.3. 8.15-16 Elämänkaari ja identiteetin kehittyminen. Sirppa Kinos
8.4. 8.15-16 Opintokäyntitehtävien esitykset. Sirppa Kinos
Objective
Student
- knows the different phases of the life cycle and the identity development process
- learns different ways to work with the young and adults
Content
Content
- life cycle and identity development
- crisis and mental health work
- social work with substance abusers
- work in the criminal sanctions field
- work with the seniors
Materials
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen (tai 2002 Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla), osa Kriisiteoreettinen näkökulma.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro (sis. myös päihdetyötä).
www.mielenterveystalo.fi/aikuiset.
www.mielenterveysseura.fi/materiaalit.
www.thl.fi/mielenterveys.
www.paihdelinkki.fi/tietopankki.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi.
Pietilä, M. & Saarenheimo, M. 2017. Ilmeikäs arki. Helsinki: VTKL (myös verkossa).
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Kansallinen muistiohjelma 2012-2020 (myös verkossa).
Teaching methods
Lähiopetus 1 op (luentokeskustelut, luennot mm. rikosseuraamustyö).
Yksilötehtävä: elämänkaaren eri vaiheet ( 2 op, hyl./T1-K5)
Opintokäyntitehtävä pienryhmissä ( 2 op, hyl./hyv.): asiakastyö ja työmenetelmät (kriisi ja mielenterveystyö, päihdetyö, nuoret aikuiset, seniorityö).
Student workload
Elämänkaaritehtävässä ja opintokäyntitehtävässä käytetään tukena kirjallisuutta. Tehtävien ohjeistukset saatavissa Optimassa opintojakson alkaessa.