Traffic Engineering (4 cr)
Code: 5041268-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2018 - 31.01.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2019 - 31.05.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction and Municipal Engineering
- Teachers
- Pirjo Oksanen
- Course
- 5041268
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
•Liikennepolitiikan tavoitteet ja keinot
•Liikenteen tutkimusmenetelmät
•Liikenne-ennusteet
•Liikenteen vaihtelumuodot
•Välityskyky, palvelutaso ja niiden laskeminen
•Liikennetaloudelliset laskelmat
•Liikenteen hallinta ja älyliikenne uudistuvan liikennepolitiikan keskiössä
•Liikenteen ja liikkumisen hallinta eri kulkumuodoissa
•Julkisen ja yksityisen sektorin työjako ITS -sovellusten ja palveluiden tuottamisessa
•Liikenteen hallinnan strategiat ja toimintalinjat ja tavoitteet sekä kansainväliset linjaukset
•Liikenteen hallintajärjestelmä ja liikenteen telematiikka
•Liikenteen hallinnan kustannukset
•Liikenteen hinnoittelu
Objective
After a completed course the student masters the basics of traffic policy, is familiar with traffic survey methods, traffic variation, traffic prediction, road and level crossing capacity determination, traffic control, telematics in Finland and abroad, and traffic control systems and costs. Case studies.
Content
* Liikennepolitiikan tavoitteet ja keinot
* Liikenteen tutkimusmenetelmät
* Liikenne-ennusteet
* Liikenteen vaihtelumuodot
* Välityskyky, palvelutaso ja niiden laskeminen
* Liikennetaloudelliset laskelmat
* Liikenteen hallinta ja älyliikenne uudistuvan liikennepolitiikan keskiössä
* Liikenteen ja liikkumisen hallinta eri kulkumuodoissa
* Julkisen ja yksityisen sektorin työjako ITS -sovellusten ja palveluiden tuottamisessa
* Liikenteen hallinnan strategiat ja toimintalinjat ja tavoitteet sekä kansainväliset linjaukset
* Liikenteen hallintajärjestelmä ja liikenteen telematiikka
* Liikenteen hallinnan kustannukset
* Liikenteen hinnoittelu
Materials
Liikennetekniikka:
RIL 165-1 Liikenne ja väylät
* s 21-31, 40-79, 128-158
* s 213-266
* s 347-379
* Liikennetalous luentoaineiston perusteella
-"-"-"
Liikenteen hallinta:
* Luennot ja tunnilla jaettavat tekstit
* Muu mahd. myöhemmin ilmoitettava materiaali
Exam schedules
Kevät 2019 ja kaksi seuraavaa uusintakerta
Completion alternatives
AHOT, Uusintakoe
Student workload
Liikennetekniikan kontaktiopetuksen sisältö:
* Liikennepolitiikan tavoitteet ja keinot 3
* Liikenteen tutkimusmenetelmät ja ennusteet 5
* Liikenteen vaihtelumuodot, välityskyky, palvelutaso 7
* Liikennetaloudelliset laskennat 6
* Tentti 1
-"-"-"-
Liikenteen hallinnan kontaktiopetuksen sisältö:
* Liikenteen ja liikkumisen hallinta, liikenteen hallinnan toiminnot, tavoitteet ja päämäärät, 2
* Liikennekeskukset, meri- ja raideliikenteen hallinta, 2
* Liikenteen hallintajärjestelmät, 2
* Liikenteen seuranta, tiedotus, häiriötilanteiden hallinta, 2
* Liikenteen kysynnän hallinta, liikenteen hinnoittelu, ruuhkamaksut, 2
* Liikenteen valo-ohjaus, 2
* Harjoitustyöt, 4
* Vierailu tie- ja meriliikennekeskuksiin, 3
* Kurssin kertaus, 2
* Tentti 1
Evaluation methods and criteria
Liikennetekniikan osuuden arviointi:
Riittävä osallistuminen luentoihin ja harjoitustöihin sekä tentin ja harjoitustöiden hyväksytty suoritus. Tenttiin voi osallistua vain, jos on luovuttanut harjoitustyön hyväksytysti. Yksi tentti, 4 tehtävää, max 6 pistettä tehtävästä, alin hyväksytty 9 pistettä.
Tuntiaktiivisuus ja harjoitustyöt vaikuttavat +/-1 numeron arviointiin.
-.-.-.-.-
Liikenteen hallinnan osuuden arviointi:
Riittävä osallistuminen luentoihin ja harjoitustöihin sekä tentin ja harjoitustöiden hyväksytty suoritus. Tenttiin voi osallistua vain, jos on luovuttanut harjoitustyön hyväksytysti. Yksi tentti, 4 tehtävää, max 6 pistettä tehtävästä, alin hyväksytty 9 pistettä. Aktiivinen osallistuminen luennoille voi nostaa tenttiarvosanaa.
-.-.-.-.
Koko osuus:
Liikennetekniikka ja liikenteen hallinta yhdistetään yhdeksi arvosanaksi molempien osuuksien keskiarvolla.