Skip to main content

Upbringing and child welfare (5 cr)

Code: 7081242-3004

General information


Enrollment
01.05.2019 - 03.11.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.11.2019 - 22.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 70
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Heli Virjonen
Ilkka Uusitalo
Laura Närvi
Course
7081242
No reservations found for realization 7081242-3004!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Viikko 45
4.11.2019
Kello 12.30 - 16.00 Kasvatustyö A-ryhmä (HV), Lastensuojelu B-ryhmä (LN)
5.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö B-ryhmä (HV), Lastensuojelu A-ryhmä (LN)
***************************************************************************
Viikko 46
11.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö A-ryhmä (IU), Lastensuojelu B-ryhmä (LN)
12.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö B-ryhmä (IU), Lastensuojelu A-ryhmä (LN)
**************************************************************************
Viikko 47
18.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö A-ryhmä (HV), Lastensuojelu B-ryhmä (LN)
19.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö B-ryhmä (HV), Lastensuojelu A-ryhmä (LN)
**************************************************************************
Viikko 48
25.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Molemmat ryhmät: Lastensuojelu (LN)
26.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Molemmat ryhmät: Kasvatustyö (IU)
**************************************************************************
Viikko 49
2.12. kello 9-12.00 TENTTI

Objective

Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment

Content

Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work

Materials

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
- Lastensuojelun laatusuositukset. Luettavissa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161862/STM_2019_8_J_Lastensuojelun_laatusuositus.pdf?sequence=1&isAllowed=y

****************************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
****************************************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Teaching methods

- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät

Exam schedules

Tentti pidetään 2.12.2019 klo 9-12. Se sisältää yksilöosuuden ja ryhmätentin.
Uusintatentti tehdään yksilötenttinä joko 22.1.2020 tai 18.3.2020.

Pedagogic approaches and sustainable development

- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka

Student workload

- lähiopetukseen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtäviä, joiden ohjeistukset löytyvät Optimasta

Evaluation methods and criteria

Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella. Jakson lopussa olevassa tentissä on ryhmäosuus ja yksilöosuus. Molemmista osuuksista on saatava hyväksytty suoritus.
Mikäli ei osallistu jakson lopputenttiin, tehdään arviointi yksilötentin perusteella.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteet
KESKEN

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
KESKEN

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön
KESKEN

Further information

Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa. Poissaoloista sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.

Go back to top of page