Professional autobiographical process (5cr)
Code: 2141007-3003
General information
- Enrollment
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 07.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Contemporary Contexts of Arts
- Teachers
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Ilona Tanskanen
- Teacher in charge
- Ilona Tanskanen
- Course
- 2141007
Unfortunately, no reservations were found for the realization Professional autobiographical process 2141007-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
• Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset taiteilijaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Taiteilijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys taiteilijan ammatissa
Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää taide- ja medialähtöisiä menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan, identiteettiään, osaamistaan, kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oma ammatti- ja taiteilijaidentiteetti on muotoutumassa, esimerkiksi yhtäältä millaisia taiteilijuuteen liittyviä erityispiirteitä ja toisaalta millaisia yleisiä ammatillisia kompetensseja siihen sisältyy sekä miten yhteistyö ja verkostot näkyvät siinä.
Objective
- analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
- soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taide- ja medialähtöisiä menetelmiä oman taiteilijaidentiteetin ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
- vertailla erilaisia taiteilijan ammatillisuuden muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
- luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.
Content
- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset taiteilijaidentiteetit ja ammatilliset polut
- Taiteilijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys taiteilijan ammatissa
Materials
Oppimateriaali ohjeistetaan Optimassa.
Teaching methods
Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan. Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa leirillä; kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin. Jokaisen lähiopetusjakson alussa heti tuutorintiiman jälkeen on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolla jaetaan lähijaksojen välillä edenneitä osatehtäviä. Lisäksi ensimmäisen ja toisen lukukauden lopussa koostetaan ammatti-identiteetin ja -osaamisen kehittymiseen liittyvää toimintaa, kokemuksia, ajatuksia ja tunteita reflektiopisteessä. Reflektiopisteissä huomio suuntautuu tulevaisuuteen oman alan ammattilaisena.
Pedagogic approaches and sustainable development
Ammatillinen elämäkertaprosessi sisältää sekä yksin että ryhmässä tehtäviä työvaiheita: päiväkirjaaminen ja oman prosessin dokumentointi ovat yksilöllisiä työvaiheita, ja lähiopetuksen yhteydessä työskentely laajenee toiminnan, kokemusten, ajatusten ja tuntemusten jakamiseksi ryhmässä. Työskentelyssä sovelletaan taide- ja medialähtöisiä menetelmiä. Prosessia ohjaa usea yamk-kouluttaja, ja sen osatehtävissä suunnataan opiskelijan huomiota työelämälähtöisiin ammatillisiin kompetensseihin: yhtäältä kulttuuri- ja taidealan erityisiin kompetensseihin ja toisaalta yleisiin ammatillisiin kompetensseihin eli organisaatio-, verkosto- ja vuorovaikutusosaamiseen, eettiseen osaamiseen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaamiseen sekä itsensä kehittämisen osaamiseen.
Student workload
• Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa ja leirikoulua opiskelija valikoi 20 omaan ammatilliseen polkuunsa ja siihen liittyvään koulutukseen liittyvää valokuvaa sekä tarvittaessa skannaa ne, jotta ne ovat käytettävissä digitarinaa rakennettaessa (5 h). Tehtävänä on printata yksi, erityisen merkityksellinen kuva ensimmäistä lähiopetusjaksoa varten.
• Opiskelija laatii aloitusleirillä (2 päivää = 16 h) digitarinan polustaan kulttuurialan yamk-koulutukseen.
• Aloitusleirillä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä (yht. 90 h).
• Kunkin lähiopetusjakson alussa pysäytyspisteessä (1h 15 min. = 10 h 45 min.) jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita.
• Lukukauden lopussa reflektiopisteissä joulukuussa ja kesäkuussa (yht. 13 h 15 min.) koostetaan näkemys identiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.
Assessment criteria, approved/failed
Työskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä.
Evaluation methods and criteria
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkeillä ja reflektiopisteissä, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen.
Failed (0)
Suoritus on hylätty, mikäli jotakin osatehtävistä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
Further information
Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla leirillä tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.