YRITTÄJYYDEN PERUSOPINNOT Yrityspolun alkuopinnot (I) (5 cr)
Code: YH00BF83-3007
General information
- Enrollment
-
01.08.2019 - 29.05.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2019 - 31.07.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 30
- Teachers
- Sari Asteljoki
- Course
- YH00BF83
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opiskelija
- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan ja muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.
Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
1. Sisäinen yrittäjyys
2. Yritystoimintaan tutustuminen
3. Liikeidean suunnittelu
4. Liikeidean jatkokehittely
5. Liikeidean esittely (The Business Model Canvas)
HUOM. OPINTOJAKSO ON TARKOITETTU VAIN RAISION LUKION YRITTÄJYYSLINJAN OPISKELIJOILLE! - Turun AMK:n opiskelijoille tarkoitettu vastaava opintojakso toteutetaan kerran vuodessa keväisin ja siihen on ilmoittautuminen tammikuussa.
Oppimisalustana Optima.
Aikataulu syksy 2019 - kevät 2020:
Yhteinen aloitus maanantaina 7.10 klo 14.00-16.00. Paikka: Turun AMK, Lemminkäisenkatu 30, TURKU, kokontuminen pääovilla.
1. Sisäinen yrittäjyys: käsitekartta ja video palautetaan 4.11 klo 16.00 menessä. Tutustutaan toisten vastauksiin ja yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 11.11 klo 14-16 aiheesta sisäinen yrittäjyys.
2. Yritystoimintaan tutustuminen: koko tehtävä palautetaan 16.5 klo 12.00 mennessä
- ohjaus Raision lukiossa viikolla 49-50
3. Liikeidean suunnittelu: koko tehtävä palautetaan 13.12 klo 12.00 mennessä
- ohjaus Raision lukiossa viikolla 8-9
4. Liikeidean jatkokehittely: koko tehtävä palautetaan 2.3 klo 12.00 mennessä
5. Hissipuheet valmiiksi 30.3 klo 12.00 mennessä.
6. Vertaispalautteen anto: Yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 24.4 klo 14-16. Valitaan paras Hissipuhe!
7. Liikeidea (Cancas) valmis: 16.5 klo 12.00 mennessä.
Opintojaksolla kokoat pala palata oman todellisen yrityksesi suunnitelman!
Objective
The student can
- apply inner entrepreneurship in his/her own activities and recognise his/her strengths and development targets.
- review the concept of entrepreneurship in a broad sense and realise the opportunity of entrepreneurship in his/her future career choices and employment.
- on his/her own initiative, seek entrepreneurship events and meet entrepreneurs.
- review services in an innovative manner from the viewpoints of the customer, service provider and organiser.
Content
The student
- becomes aware of his/her inner entrepreneurship.
- gets to know the business activities in his/her field ? getting to know the business activities in other fields.
- participates in entrepreneurship events.
- brainstorms, plans and develops a business idea (imaginary/real) and evaluates others’ business ideas in a cooperative manner
Location and time
Syksy 2018 - Kevät 2019
Materials
Oppimateriaalista keskustellaan ensimmäisellä tunnilla, jolloin suunnitellaan jokaisen omaa oppimispolkua.
Teaching methods
Työskentely tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pienryhmissä. Opintojakson orientaatiotunnilla muodostetaan pienryhmät, tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen sekä Optiman Yrittäjyyden perusopintojen -oppimisalustaan.
Opintojaksolla käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä: omien lyhyiden videopätkien tekeminen, sähköinen käsitekartta, vertaispalautteet, keskusteluareenan käyttö, yrittäjävarjostus tai -haastattelu, yrittäjyystapahtumiin osallistuminen, yrittäjien tarinoihin tutustuminen (YouTube-videot),yrittäjyyskirjallisuuden lukeminen, blogin kirjoittaminen, hissipuheet, työajan seuranta.
Exam schedules
-
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.
Completion alternatives
-
Student workload
10t kontaktia, 131t verkkototeutusta = 133t - opiskelija pitää itse tuntikirjanpitoa.
Opettaja käy sparraamassa opiskelijoita Raision lukiolla sovitusti.
Oppimistehtävät kohdassa sisältö ja aikataulutus.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Opiskelija:
- tekee yhteistoiminnalliset tehtävät hyväksytysti
- osallistuu keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antamiseen
- tekee tehtävät: esim. liiketoiminta-ideaa ja sen jatkokehittelyä (canvas) sekä alustavaa rahoituslaskelmaa tai ei ole osallistunut yrittäjyystapahtumiin, yrittäjähaastatteluun/varjostukseen, ei ole lukenut kirjallisuutta tai katsonut yrittäjyysvideoita tai tehnyt hissipuhetta yritysideastaan.
Hylätty:
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.
Evaluation methods and criteria
-hyväksytty - täydennettävä - hylätty (arvioidaan koko oppimisprosessia opiskelijan omista lähtökohdista käsin, kirjallinen kannustava arviointi).
Yhteistoiminnallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti, osallistuminen keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antaminen, liiketoiminta-idean hyväksyminen, yrittäjyystapahtumiin ja yrittäjätapaamisiin osallistuminen aktiivisesti.
Failed (0)
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.