Ethical Issues in Social Work (5 cr)
Code: 7081166-3005
General information
- Enrollment
- 01.04.2020 - 14.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Maija-Liisa Aronpää
- Liisa Pirinen
- Course
- 7081166
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu etäopetuksena verkossa, läsnäolo välttämätön kaikilla kerroilla. Ennen jokaista kontaktiopetusta kaikki tekevät ko. opetukseen liittyvät ennakkotehtävät, jotka löytyvät Optimasta.
19.11.2020 klo 8.15 -11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävän anto (M-LA, LP). Eettinen reflektio, työyhteisötaso MLA, 12.30 -15.45 Itsemäärääminen, asiakastyö LP
26.11.2020 klo 8.15 -11.30 Eettinen kuormittuminen, työyhteisötaso LP
3.12.2020 klo 8.15-11.30 Yhteiskunnan tasoon liittyvät eettiset kysymykset MLA
17.12.2020 klo 8.15 -14 Opintojakson oppimistehtävän purku kolmessa pienryhmässä LP, M-LA, AM
Objective
Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual
Content
Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection
Materials
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Teaching methods
Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Student workload
Lähiopetus 1 op
Jaksotehtävä 4 op
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä 4 op (hyl, T1-K5) vertaisarviointi
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
• T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
.
Assessment criteria, good (3-4)
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Englanniksi
Assessment criteria, excellent (5)
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.