Skip to main content

Ethical Issues in Social Work (5 cr)

Code: 7081166-3005

General information


Enrollment
01.04.2020 - 14.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Maija-Liisa Aronpää
Liisa Pirinen
Course
7081166
No reservations found for realization 7081166-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu etäopetuksena verkossa, läsnäolo välttämätön kaikilla kerroilla. Ennen jokaista kontaktiopetusta kaikki tekevät ko. opetukseen liittyvät ennakkotehtävät, jotka löytyvät Optimasta.

19.11.2020 klo 8.15 -11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävän anto (M-LA, LP). Eettinen reflektio, työyhteisötaso MLA, 12.30 -15.45 Itsemäärääminen, asiakastyö LP
26.11.2020 klo 8.15 -11.30 Eettinen kuormittuminen, työyhteisötaso LP
3.12.2020 klo 8.15-11.30 Yhteiskunnan tasoon liittyvät eettiset kysymykset MLA
17.12.2020 klo 8.15 -14 Opintojakson oppimistehtävän purku kolmessa pienryhmässä LP, M-LA, AM

Objective

Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual

Content

Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection

Materials

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus

Teaching methods

Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Pienryhmätyöskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen

Student workload

Lähiopetus 1 op
Jaksotehtävä 4 op

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä 4 op (hyl, T1-K5) vertaisarviointi

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

• T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
.

Assessment criteria, good (3-4)

• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Englanniksi

Assessment criteria, excellent (5)

• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Go back to top of page